|
netaave
03-12-2006, 13:13
Jag har en nyutslagen amaryllis, hyacinter och azaleor. Svårt att ha någon favorit men tror nog amaryllisen vinner.
Ska jag göra julgrupper vill jag nog gärna peta ner en hyacint, en murgröna med lite ovanlig bladfärg och sen, ja kanske en vacker julbegonia.
Rapchic
03-12-2006, 13:16
gran?  vad räknas som julblomma?
Monica M zon 4
03-12-2006, 13:19
Amaryllis är min favorit. I år har jag köpt 8 lökar som jag håller på att driva fram.
netaave
03-12-2006, 13:20
Gran är väl knappast nån blomma iaf.
Margith
03-12-2006, 13:20
Får jag bara välja en blomma som jag absolut inte vill vara utan från 1:a advent till nyår, så är det tveklöst hyacinter!
*Stintan*
03-12-2006, 13:31
Utan tvekan blå hyacinter, måååånga
Hyacinter såklart! Det är en doft som inte går att vara utan på julen.
ninnisky
03-12-2006, 13:51
Hyacinter, hyacinter, hyacinter -  och många  gärna planterade i en gammal kopparbunke!
Snöflinga
03-12-2006, 13:55
1. Röd amaryllis ... bara för att den bara är så jultillhörig 2. Julstjärna, både röd och vit .... tradition 3. Hyacint i massor... som vi tyvärr ej kan ha pga. huvudvärk 4. Minitulpaner ... är bara så söta ... minner om tid som kommer
Vita Amaryllisar
malin72
03-12-2006, 13:58
kan inte vara utan amaryllis, röd julstjärna, hyacinter sen brukar jag göra egna grupper...där finns lite olika saker
Hyacinter utan tveka och många ska det vara så det doftar jul.
Whiskuchi
03-12-2006, 15:04
Hyacinter i mängd!
Hyacinter i massor, blå eller vita. Som god tvåa kommer Amaryllisen. Röd i köket och vit i vardagsrummet. Julstjärna kan jag tyvärr inte ha. De är döda efter en vecka. ( har för kallt i fönstren ). Igår köpte jag förresten kritvita saint paulier. Jättesöta var de.
Julgrupper brukar det bli en hel del som jag gör, både till oss själva och de vi hälsar på. Uppskattad gåva.
Röd julstjärna , röd amaryllis och röd begonia villl jag absolut ha till jul
Grupper med hyacinter och murgröna är så fint, men det kan jag inte ha. Det enda blommande som fungerar utan att gubben nyser i hjäl sig är julstjärnor. Dom är gränsfall dom också...
Massor med underbart doftande hyacinter! Därefter tätt intill kommer amaryllisen
Hyacinter förståss Doftar ljuvligt
Anki på Öland
03-12-2006, 19:58
Får inte plats med en endaste kruka till nu när alla pelargonerna står inne på vinterförvaring...  Och inte blommar dom heller annars hade dom ju kunnat vara röda och julgranna...  Anki
vickeva
03-12-2006, 20:10
Är det bara jag som älskar julrosor? Jag vill ha hela huset fullt av vita julrosor. Sedan planterar jag ut dem till våren, en del brukar klara sig. Vita och mörkmörkröda amaryllis gillar jag också, och vita hyacinter. Brukar smyga in någon annan hyacint där den inte syns så mycket, för doftens skull. De vita doftar oftast inte så mycket.
netaave
03-12-2006, 20:57
Kom på en till som jag "upptäckte" förra året, nämligen Ardisia, gröna blad och vackert röda bär. Ska nog bli sådana jag ger bort i jul.
Edit: Försökte kopiera in en bild men det gick inte med just den.
CITAT (netaave @ 03-12-2006, 20:57) Kom på en till som jag "upptäckte" förra året, nämligen Ardisia, gröna blad och vackert röda bär. Ska nog bli sådana jag ger bort i jul. Googlade på Ardisia, dom var ju jättefina, lite annorlunda. Annars är hyacinter (i massor) och amaryllis en självklarthet hos mig på julen.
vickeva
04-12-2006, 21:09
det här är väl vackert:
Biggan_
05-12-2006, 01:48
Julröd Amaryllis och blå o rosa hyacinter. Julstjärna har jag lite hatkärlek till, tycker den är vacker och köper vartenda år men den dör inom några dagar. Jag klarar inte den, bladen gulnar och krullar ihop sig, och det spelar ingen roll om den får mycket eller lite vatten
vickeva
05-12-2006, 22:29
CITAT (Birgitta P @ 05-12-2006, 01:48) Julröd Amaryllis och blå o rosa hyacinter. Julstjärna har jag lite hatkärlek till, tycker den är vacker och köper vartenda år men den dör inom några dagar. Jag klarar inte den, bladen gulnar och krullar ihop sig, och det spelar ingen roll om den får mycket eller lite vatten  Julstjärnan tål ju inte minsta lilla frostgrader, det kan inte vara så att den frusit lite när du tar hem den. Jag kommer i håg att förr, när jag gillade julstjärnor, så hade jag svårt att ta dö p dem när julen var slut, de ville liksom bara fortsätta leva, och jag var trött på dem.. Så särskilt svåra är de nog inte..
svinpäls
05-12-2006, 22:56
Hyasinter, julstjärnor och en mistel är ett måste här
*Stintan*
05-12-2006, 23:05
CITAT (Birgitta P @ 05-12-2006, 01:48) Julröd Amaryllis och blå o rosa hyacinter. Julstjärna har jag lite hatkärlek till, tycker den är vacker och köper vartenda år men den dör inom några dagar. Jag klarar inte den, bladen gulnar och krullar ihop sig, och det spelar ingen roll om den får mycket eller lite vatten  Den där hatkärleken känner jag igen Julstjärnor är också känsliga för drag och behöver jämn vattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|