Full version: Favoritjulblomma?
netaave
Jag har en nyutslagen amaryllis, hyacinter och azaleor.
Svårt att ha någon favorit men tror nog amaryllisen vinner.

Ska jag göra julgrupper vill jag nog gärna peta ner en hyacint, en murgröna med lite ovanlig bladfärg och sen, ja kanske en vacker julbegonia.
Rapchic
gran? unsure.gif unsure.gif vad räknas som julblomma?
Monica M zon 4
Amaryllis är min favorit. I år har jag köpt 8 lökar som jag håller på att driva fram. smile.gif
netaave
Gran är väl knappast nån blomma iaf.
Margith
Får jag bara välja en blomma som jag absolut inte vill vara utan från 1:a advent till nyår, så är det tveklöst hyacinter!
Floppy
För mig är det julstjärna...stooor och fin...röd ska den vara så klart tongue.gif wub.gif
*Stintan*
Utan tvekan blå hyacinter, måååånga wub.gif
Magdis
Hyacinter såklart! Det är en doft som inte går att vara utan på julen. smile.gif
ninnisky
Hyacinter, hyacinter, hyacinter - wub.gif och många wub.gif gärna planterade i en gammal kopparbunke!
Snöflinga
1. Röd amaryllis ... bara för att den bara är så jultillhörig wub.gif
2. Julstjärna, både röd och vit .... tradition
3. Hyacint i massor... som vi tyvärr ej kan ha pga. huvudvärk sad.gif
4. Minitulpaner ... är bara så söta ... minner om tid som kommer tongue.gif smile.gif
Reserv
Vita Amaryllisar wub.gif
malin72
kan inte vara utan amaryllis, röd julstjärna, hyacinter

sen brukar jag göra egna grupper...där finns lite olika saker smile.gif
Alba
Hyacinter utan tveka
och många ska det vara så det doftar jul.
Whiskuchi
Hyacinter i mängd! wub.gif
Gillan
Hyacinter i massor, blå eller vita. Som god tvåa kommer Amaryllisen. Röd i köket och vit i vardagsrummet. Julstjärna kan jag tyvärr inte ha. De är döda efter en vecka. ( har för kallt i fönstren ). Igår köpte jag förresten kritvita saint paulier. Jättesöta var de.

Julgrupper brukar det bli en hel del som jag gör, både till oss själva och de vi hälsar på. Uppskattad gåva.
Allis
Röd julstjärna , röd amaryllis och röd begonia villl jag absolut ha till jul
Anma
Grupper med hyacinter och murgröna är så fint, men det kan jag inte ha. Det enda blommande som fungerar utan att gubben nyser i hjäl sig är julstjärnor. Dom är gränsfall dom också... sad.gif
linlin
Massor med underbart doftande hyacinter! Därefter tätt intill kommer amaryllisen wub.gif
LadyG
Hyacinter förståss wub.gif

Doftar ljuvligt wub.gif
Anki på Öland
Får inte plats med en endaste kruka till nu när alla pelargonerna står inne på vinterförvaring... wink.gif Och inte blommar dom heller annars hade dom ju kunnat vara röda och julgranna... rolleyes.gif
Anki
askar
Röd julstjärna.
vickeva
Är det bara jag som älskar julrosor? Jag vill ha hela huset fullt av vita julrosor. Sedan planterar jag ut dem till våren, en del brukar klara sig.
Vita och mörkmörkröda amaryllis gillar jag också, och vita hyacinter. Brukar smyga in någon annan hyacint där den inte syns så mycket, för doftens skull. De vita doftar oftast inte så mycket.
netaave
Kom på en till som jag "upptäckte" förra året, nämligen Ardisia, gröna blad och vackert röda bär. Ska nog bli sådana jag ger bort i jul.

Edit: Försökte kopiera in en bild men det gick inte med just den.
Stussi
CITAT (netaave @ 03-12-2006, 20:57)
Kom på en till som jag "upptäckte" förra året, nämligen Ardisia, gröna blad och vackert röda bär. Ska nog bli sådana jag ger bort i jul.

Googlade på Ardisia, dom var ju jättefina, lite annorlunda.

Annars är hyacinter (i massor) och amaryllis en självklarthet hos mig på julen.
vickeva
det här är väl vackert:
Biggan_
Julröd Amaryllis och blå o rosa hyacinter.
Julstjärna har jag lite hatkärlek till, tycker den är vacker och köper vartenda år men den dör inom några dagar. Jag klarar inte den, bladen gulnar och krullar ihop sig, och det spelar ingen roll om den får mycket eller lite vatten sad.gif
vickeva
CITAT (Birgitta P @ 05-12-2006, 01:48)
Julstjärna har jag lite hatkärlek till, tycker den är vacker och köper vartenda år men den dör inom några dagar. Jag klarar inte den, bladen gulnar och krullar ihop sig, och det spelar ingen roll om den får mycket eller lite vatten sad.gif

Julstjärnan tål ju inte minsta lilla frostgrader, det kan inte vara så att den frusit lite när du tar hem den. Jag kommer i håg att förr, när jag gillade julstjärnor, så hade jag svårt att ta dö p dem när julen var slut, de ville liksom bara fortsätta leva, och jag var trött på dem.. Så särskilt svåra är de nog inte..
svinpäls
Hyasinter, julstjärnor och en mistel är ett måste här laugh.gif laugh.gif
*Stintan*
CITAT (Birgitta P @ 05-12-2006, 01:48)

Den där hatkärleken känner jag igen smile.gif

Julstjärnor är också känsliga för drag och behöver jämn vattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon