Full version: Alvedon till kanin?
cala98
En bekant ringde och var förtvivlad. Hennes son hade tappat en 7 mån vädur, och nu haltar den, och bakbenet känns "sladdrigt".
Det är svårt att få tag på en veterinär på helger där vi bor, så hon tänker åka i morgon bitti. Kan kaninen ta alvedon? Den väger ca 3-4 kilo. Den verkar pigg fast haltar. Den äter.
vad kan hon göra?
AnitaO
Aj, aj ...
Föreslår att dom ringer Agrias telefonveterinär 0900-100 51 61
Samtalet kostar 25:-

Jag vet att man inte ska ge Alvedon till hundar, men när det gäller kaniner har jag ingen aning.
Whiskuchi
Jag skulle aldrig experimentera med värktabletter till djur.
AnitaO
CITAT (Whiskuchi @ 03-12-2006, 14:28)

Nej, men till hundar kan man t.ex. ge Magnecyl.
Risken med att du ger smärtstillande i detta fallet är att kaninen inte känner hur ont den har och försöker stödja på det skadade benet.
Det är förmodligen inte bra om den gör det.
cala98
Bra, ska tipsa om Agria till henne
Whiskuchi
CITAT (AnitaGg @ 03-12-2006, 14:31)

Risken med att du ger smärtstillande i detta fallet är att kaninen inte känner hur ont den har och försöker stödja på det skadade benet.

Jag skulle aldrig experimentera själv ändå, med tanke på dosering och olika arters nerbrytningsförmåga av olika ämnen. Efter telefonkontakt med veterinär däremot, då har man ju fått proffshjälp.
AnitaO
CITAT (Whiskuchi @ 03-12-2006, 15:00)
CITAT (AnitaGg @ 03-12-2006, 14:31)

Jag skulle aldrig experimentera själv ändå, med tanke på dosering och olika arters nerbrytningsförmåga av olika ämnen. Efter telefonkontakt med veterinär däremot, då har man ju fått proffshjälp.

Nej, inte exprimentera.
Men om man vet vilken dos man ska ge sin hund så tycker inte jag det kan kallas att exprimentera. smile.gif
svinpäls
Vad jagvet, så ALDRIG paracetamol till djur sad.gif

Ett sladdrigt ben, är troligtvis ett brutet ben.

Veterinärvård direkt.
KURT
Över huvudtaget bör man undvika att ge läkemedel för människor till djur. Förutom att djuren kan ha annorlunda metabolism (de kan få leverskador) så är det svårt att beräkna rätt dos, eftersom de flesta djur väger så mycket mindre än oss. Därför skall man också vara försiktig med läkemedel till små barn, om de inte är anpassade för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon