|
Christa
03-12-2006, 17:45
Jag har provat flera olika sorters toarengöringsmedel men är inte nöjd. Har ni några tips på bra sorter? Det skall vara miljögodkänt också.
Har också provat flera olika men återgår till kära gamla Jif (tidigare Vim) efter ett tag, varje gång.  Jif är miljömärkt.
Har inte hittat något miljömärkt som är bra, så jag återvänder till märken som jag vet gör rent. Inget av dem är miljövänligt.
netaave
03-12-2006, 18:05
Ättika
Christa
03-12-2006, 18:11
Hur stark ättika och hur länge skall det verka?
Borde ju lösa upp kalkavlagringar.
Borsta med vanligt salt. Jag använder Jif.
Jag använder vanlig grönsåpa. Har aldrig haft problem. Låter det verka en stund. Finns väl flera olika fabrikat, vet inte om alla är miljömärkta, men Grumme är det iaf. Nån gång har jag använt vanligt pulvertvättmedel (för tvätt) i brist på såpa, det har funkat bra det också.
Kan ju tillägga att jag nog har snällt vatten, för har aldrig märkt kalkavlagringar etc.
netaave
03-12-2006, 18:33
CITAT (Christa @ 03-12-2006, 18:11) Hur stark ättika och hur länge skall det verka?
Borde ju lösa upp kalkavlagringar. Ju skitigare ju mer koncentrerad.
ninnisky
03-12-2006, 18:33
Vår nya toa ska inte rengöras med något medel alls..... Ifös nya designtoa har en speciell yta utan porer. Spola - och det är rent! Fråga mig inte efter priset...... ja, den var dyr
Whiskuchi
03-12-2006, 20:43
Ättika, eller citronsyra (så slipper man lukten)
CITAT (Whiskuchi @ 03-12-2006, 20:43) Ättika, eller citronsyra (så slipper man lukten)  ?... lukten?
Piccante
03-12-2006, 21:02
Vi har ganska surt vatten i våra vattendrag därför misstänker jag att vattnet kalkas för att balanseras, får fällningar på diskbänken och i badrum trots att det inte finns gott om kalk. Provade Tomik WC pulver, innehåller citronsyra och natriumkarbonat och är miljömärkt med Bra miljöval (falken). Bra miljöval har dessutom strängare kriterier än svanen och är att föredra. Tycker Tomik funkar bra.
Whiskuchi
03-12-2006, 21:09
CITAT (askar @ 03-12-2006, 20:45) CITAT (Whiskuchi @ 03-12-2006, 20:43) Ättika, eller citronsyra (så slipper man lukten)  ?... lukten? Ättikan luktar ju. Visserligen bara för ett kort tag, men ändå. Med citronsyra istället slipper man det.
CITAT (Whiskuchi @ 03-12-2006, 21:09) CITAT (askar @ 03-12-2006, 20:45) CITAT (Whiskuchi @ 03-12-2006, 20:43) Ättika, eller citronsyra (så slipper man lukten)  ?... lukten? Ättikan luktar ju. Visserligen bara för ett kort tag, men ändå. Med citronsyra istället slipper man det.  Ok... Tack! då förstår jag.
Chrihanna
04-12-2006, 06:17
...jag läste någonstans om att coca-cola skulle vara ypperligt medel för att rengöra en toalett... Men jag har dock inte provat själv. Någon mer som hört detta?
netaave
04-12-2006, 11:10
CITAT (Chrihanna @ 04-12-2006, 06:17) ...jag läste någonstans om att coca-cola skulle vara ypperligt medel för att rengöra en toalett... Men jag har dock inte provat själv. Någon mer som hört detta? Tror jag säkert, så mycket skit som det är i det!
kristerh
04-12-2006, 11:10
mr muscle, (säkert felstavat), det är det bästa toarengöringsmedlet som finns, vet inte om det är miljömärkt
Cola-drycker (inte bara Coca-Cola) innehåller ofta fosforsyra. Jag vet inte varför, antar att det har med smaken att göra. Bättre är att köpa fosforsyra i mer koncentrerad form. Men jag tror inte det är att rekommendera vad gäller hälsa och miljö. Fast helt farligt kan det väl inte vara då det ingår i livsmedel. Fräter gör det åtminstone, så använd handskar, den som provar.
myskmadra
04-12-2006, 13:24
Tomik WC-pulver helt klart.
Gossen Ruda
04-12-2006, 14:15
Antingen funkar det med vilket medel som helst eller så använder jag kaustiksoda till det som verkligen torkat in och fastnat. Inga kalkavlagringar av vårt mjuka Göteborgsvatten. Vet inte vad personalen på Ryaverket anser om sodan men eftersom utspädningen är enorm är det säkert inga problem.
Whiskuchi
04-12-2006, 15:07
CITAT (Chrihanna @ 04-12-2006, 06:17) ...jag läste någonstans om att coca-cola skulle vara ypperligt medel för att rengöra en toalett... Men jag har dock inte provat själv. Någon mer som hört detta? Funkar förmodligen, Cola har ett lågt pH-värde
Euroshopper, Coop, Mr Muscle, eller Perstorps Ättika.Gör man rent dagligen funkar vilket medel som helst.
Blomstertanten
04-12-2006, 17:56
Såpa är INTE så bra ! Blir som en fet hinna och kan reagera om man har tex kalk och mangan i vattnet. Då blir det ännu värre avlagringar i toan i stället !
Christa
04-12-2006, 18:25
Aha, det där med såpan kan förklara en del. Jag använde såpa i många år och till slut fanns där avlagringar som var fullständigt omöjliga att få bort.
Där jag bor nu blir jag inte klok på vad vi har för vatten. Min kille pratade om kalkavlagringar redan innan jag flyttade in så jag trodde det var hårt vatten. Ringde till kommunen och de säger att det är mjukt. Dock blir det massor av kalkavlagringar i vattenkokaren och det blev det aldrig där jag bodde innan.
Kaustiksoda Gossen Ruda tog till ibland kan vara riskabelt. Mamma tog det i köksvasken en gång när jag växte upp och efter en stund hörde vi hur det började skvala under diskbänken. Det hade frätt hål i vattenlåset... Faktum är att kaustiksoda är natriumhydroxid så det är väldigt starkt.
Blomstertanten
05-12-2006, 17:45
CITAT (Christa @ 04-12-2006, 18:25) Aha, det där med såpan kan förklara en del. Jag använde såpa i många år och till slut fanns där avlagringar som var fullständigt omöjliga att få bort. Om man använder såpa på golvet (om man har plast eller linoleum) har det precis samma effekt, det blir som en fet hinna som är ett elände att få bort. Därför ska man inte använda såpa varje gång man torkar sådana golv. Använder såpa ibland för att jag tycker det luktar så rent och gott , men däremellan använder jag allrengöringsmedel. Det är inte enbart kalk som avlagras i toaletten utan även urinsten (tror jag det heter  ) Tyvärr så är det svårt att hitta något riktigt bra medel om man har mycket kalk i vattnet för sådana medel är inte miljövänliga ! Men citronsyra eller ättika regelbundet kan göra susen (om man inte redan fått massor med kalkavlagringar) Städtanten
Whiskuchi
05-12-2006, 18:11
Som Blomstertanten säger, överfettning av golv (och andra ytor) är ett elände. Visst kan man använda såpa ibland, men man måste ta bort överflödigt fett med en alkalie lite då och då /ssc-certifierad
Sommartorparn
05-12-2006, 22:22
Passar på att lära mig lite...... Har linoleumgolv. Trodde det var bra med såpa just på sådana golv för att ytan behöver fett. Fel av mig? (Tycker samtigt såpan är bättre på att lösa fett än andra rengöringsmeddel, exempelvis framför spisen och andra svåra ställen.)
Har hårt vatten på landet, dvs.kalkavlagnringar i toan som inte går bort varken med ättika, kalkosan eller något annat av dom medel jag provat (inte ens om man låter det dra över natten eller flera dygn!). Hur gör ni?
myskmadra
06-12-2006, 08:43
Undrans vad som är det bästa för klinkersgolv? Jag använder oftast såpa ( till all rengöring) men ska kanske tänka om.
För några år sen fanns en sort som hette Zip. Är väldigt svår att hitta i affären numera. Den sades vara snällare mot rören än andra sorter. Så nu är det Ajax återigen för min del.
Apropå såpa: Det skall ju vara bra för glansen på gamla parkettgolv. Jag använder gärna såpa där, inte Ajax. Plastmattan i köket däremot får smaka Ajax. Helst med citrondoft.
netaave
06-12-2006, 10:57
Citek är bra mot avlagringar
Whiskuchi
06-12-2006, 15:11
CITAT (Sommartorparn @ 05-12-2006, 22:22) Passar på att lära mig lite...... Har linoleumgolv. Trodde det var bra med såpa just på sådana golv för att ytan behöver fett. Fel av mig? (Tycker samtigt såpan är bättre på att lösa fett än andra rengöringsmeddel, exempelvis framför spisen och andra svåra ställen.)
Har hårt vatten på landet, dvs.kalkavlagnringar i toan som inte går bort varken med ättika, kalkosan eller något annat av dom medel jag provat (inte ens om man låter det dra över natten eller flera dygn!). Hur gör ni? Ja, linoleum är ett levande material som klarar av mycket fett innan det överfettas (det är ju i princip gjort av olja  ). Dock är väldigt mycket ny linoleum polishbehandlad och har sålunda ett plastlager överst. Gammal och sliten linoleum har vanligtvis fått den ytan bortnött (märks på att golvet luktar illa när det blir blött) Egentligen är jag ingen hejare på golv i hemmamiljö, min utbildning gällde mest offentlig miljö - och där hinner golven sällan slitas så hårt så polishytan försvinner innan vi går in med maskiner och gör om det
Sommartorparn
06-12-2006, 19:00
CITAT (netaave @ 06-12-2006, 10:57) Citek är bra mot avlagringar vad är citek?
*Mademoiselle*
07-12-2006, 08:06
CITAT (Chrihanna @ 04-12-2006, 06:17) ...jag läste någonstans om att coca-cola skulle vara ypperligt medel för att rengöra en toalett... Men jag har dock inte provat själv. Någon mer som hört detta? Jag har också hört det.
Gossen Ruda
07-12-2006, 08:33
Funderar på om man kan använda oxalsyra? Annars hittade jag en sida med olika rengöringsmedel här.
Whiskuchi
07-12-2006, 15:03
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2006, 08:33) Funderar på om man kan använda oxalsyra? Annars hittade jag en sida med olika rengöringsmedel här. Syra som syra antar jag...
Gossen Ruda
07-12-2006, 15:16
CITAT (Whiskuchi @ 07-12-2006, 15:03) CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2006, 08:33) Funderar på om man kan använda oxalsyra? Annars hittade jag en sida med olika rengöringsmedel här.Syra som syra antar jag... Inte riktigt. Det finns oxiderande och reducerande syror t.ex.
Whiskuchi
07-12-2006, 15:19
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2006, 15:16) CITAT (Whiskuchi @ 07-12-2006, 15:03) CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2006, 08:33) Funderar på om man kan använda oxalsyra? Annars hittade jag en sida med olika rengöringsmedel här.Syra som syra antar jag... Inte riktigt. Det finns oxiderande och reducerande syror t.ex. Men som kalklösare i en toalettstol spelar det ingen större roll..
Gossen Ruda
08-12-2006, 07:43
Kanske, kanske inte men jag kommer ihåg för lite av kemilektionerna för att kunna gå i svaromål.
Sommartorparn
08-12-2006, 10:34
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2006, 08:33) Funderar på om man kan använda oxalsyra? Annars hittade jag en sida med olika rengöringsmedel här. rabarberkräm som toarengöringsmedel  !?
Christa
08-12-2006, 11:49
När jag var barn kokade vi rabarberkräm i aluminumkastrullerna när vi ville få dem blanka och fina. Att aluminiumet hamnade i krämen förstod vi inte då...
Blomstertanten
08-12-2006, 18:42
CITAT (Sommartorparn @ 08-12-2006, 10:34) CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2006, 08:33) Funderar på om man kan använda oxalsyra? Annars hittade jag en sida med olika rengöringsmedel här.rabarberkräm som toarengöringsmedel  !? Oxalsyra finns tydligen att köpa i pulverform , så man behöver inte ha rabarberkräm i toaletten ! Annars verkar det ju som det effektivaste mot kalkavlagringar är Etylendiamintetraättikssyra (EDTA). Kan man tydligen köpa på apoteket.
Gloriana
09-12-2006, 09:41
Citronsyra tycker jag är oslagbart mot kalkavlagringar, finns att köpa överallt. På hårda gamla kalkavlagringar smörjer man på en "pasta" av några droppar vatten och citronsyra - låt verka länge. Upprepa vid behov. Vid envishet går kalkavlagringarna garanterat bort (ren kemi). Jag använder det också i min vattenkokare som får avlagringar i botten. Bara hälla på citronsyra i resterna av det varma vattnet på morgonen och när jag kommer hem är det hur tjusigt som helst. Vi har också köpt en svindyr toa (men snygg är den) som skulle ha speciell smutsavvisande yta. Jo, tjenare, det funkade inte. Men med Tomik funkar det utmärkt - det bästa medlet jag hittat för toaletter och dessutom miljömärkt (med Naturskyddsförneningens logga tror jag tom).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|