Full version: 1,5 månad thujahäck
CyberJunkie
Hallå igen!

Vad har hänt med häcken jag planterade för ca 1,5 månad sen?
Några av thujorna har fått bruna toppar. Kommer dom att avlida helt till slut?? mad.gif

/Fredrik
Inger Skåne
Mina thujor har också bruna toppar i år. Det beror på i första hand den starka vårsolen men också på torka. Det var faktiskt likadant förra året.

Bliv vid gott mod - dom kommer att överleva!
CyberJunkie
Ahhh... då är jag lite lugnare smile.gif

/Fredrik
ÅsaF
Jag tror det beror på den fina våren vi hade när solen sken starkt och tjälen inte gick ur marken som gör att dina thujor har blivit bruna.
Vi hade nämligen planterat en granhäck där ganska många av plantorna torkade och dog trots att vi vattnade. Till nästa vår tänker vi täcka över plantorna med säckväv så jag råder dig till att göra detsamma. Vårsolen kan vara väldigt brännande när det fortfarande är tjäle kvar i marken så att inte rötterna kan suga upp någon vätska.

Jag tror nog dina thujor kommer att klara sig. Klipp bort det bruna så ser det finare ut och vattna mycket.

Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon