Pirum
Till jul brukar det vara trevligt med ett runt knäcke. Brukar köpa Wasas Krögarknäcke, ekologiskt dessutom. Men, nu hittar jag det inte.

Eller, jag hittar det, men inte i ekologisk variant. Dessutom har de minskat paketet från 400g till 330g. Jag misstänker starkt att priset är oförändrat. Inbillar mig att knäckebröden är lite tunnare också, inte bara färre.

Hur som helst, det var inte så fasligt längesen de ändrade. Kanske finns ännu butiker med gott krögarknäcke på lager?

JA!

NEJ!

Alltså, går det fortfarande att hitta kravmärkt krögarknäcke i Göteborgstrakten? Knäcke har ju lång hållbarhet så...

Stör mig på att saker försämras i onödan...Wasa har kommit med ett ekologiskt knäcke, som smakar ungefär som Husman. Men som verkar vara 3x så dyrt, per skiva (jämfört med Husman tvåpack). Varför? Mjölkostnaden utgör bara en liten del av tillverkningskostnaden. ICA klarar att sälja ekologiskt knäcke (under eget namn) för halva priset jämfört med Wasas.

Nä, jag börjar bli arg på att ekologiska produkter är omotiverat dyra. Precis som det inte går att motivera varför svenskt kött i butik ska vara så mycket dyrare än utrikiskt, när bonden inte får mycket mer (om än något) betalt.

Nåja, ska inte kverulera mer. Men om andra vill haka på i denna tråd och orera över försämrade produkter så gärna för mig.

Varför säljs exempelvis Julmust i 1.4-liters pet-flaska? För att vi inte märker att det inte är 1.5l? Varför tillsätts glukos-fruktos-klägg i sockerdrickor? Eller i barnmat? Det smakar ju torrt. Men, kanske dags för mig att sova...

(Och, jaja, det finns annat ekologiskt knäcke att köpa än Wasa, men jag vill ha just det knäcke jag 'alltid' brukar ha till jul...)
netaave
Själv märker jag ingen som helst skillnad på ekologiskt och ickeekologiskt, anser att allt tjafs om ekologiska produkter bara är tjafs och skulle aldrig falla mig in att köpa dessa.
Om det inte används besprutningsmedel på just det lilla fält just den rågen växer, så vad har vi i luft och mark överallt?
Nej det finna inte längre ekologiska produkter, inte i Sverige eller övriga i-länder.
Pirum
Näringsmässigt märker jag såklart ingen skillnad, inte heller kan jag känna smaken av bekämpningsmedel, och inte heller kan jag säga att ekologisk råg smakar bättre än råg utfordrad med kemikalier från oljeindustrin. (Däremot tycker jag ofta att ekologiska bananer och ekologisk mjölk smakar bättre än mer omodernt framställda varianter)

Och i fallet med krögarknäcke är det mest så att jag uppfattar den nya varianten som tunnare och sämre. Och förpackningen har än en gång förfulats.

Men jag menar nog att ekologiska grödor gör mindre skada på natur och odlare än mer kemiskt impregnerade och kultiverade grödor. Ekologiska varor innehåller generellt sett rester av färre bekämpningsmedel, och i lägre halter. Som du säger så sprids besprutningsmedel inte endast på den lilla plätt som är avsett.
svinpäls
Märker endast skillnaden på prislappen. smile.gif

Ekologiskt är mycket dyrare och har sämre hållbarhet. sad.gif
Pirum
Oftast mycket dyrare ja, men inte för exv mjölk.

Men hållbarhet...den är väl inte sämre? Inte för rena produkter iaf, möjligt att diverse sylter osv utan konserveringsmedel inte håller så bra. Men jag har aldrig upplevt det som ett problem.
*Stintan*
Kanske lite OT men är det inte så att det ställs ganska hårda krav för att något ska få kallas ekologiskt odlat. Åtminstone var det så tidigare att ville man odla ekologiskt så fick inte den jorden ha varit besprutad på flera år liksom att det skulle vara ett visst avstånd till områden som besprutas.

Jag är övertygad om att man främjar miljön genom att handla ekologiska varor. Sämre hållbarhet har då inte jag märkt av. Dyrare ja men jag köper ekologiskt ändå. rolleyes.gif
Sommartorparn
Poängen med ekologiskt är väl i första hand att uppmuntra de bönder som vill odla ekologiskt genom att betala lite mer för produkten. Eller har jag missförstått?

(Fast då vill man ju gärna vara säker på att den extra slanten går till bonden och inte till mellanhänderna.)
Pirum
CITAT (Sommartorparn @ 06-12-2006, 20:29)
Poängen med ekologiskt är väl i första hand att uppmuntra de bönder som vill odla ekologiskt genom att betala lite mer för produkten. Eller har jag missförstått?

Du har förstått helt rätt, därför vill jag ha kronpåslag och inte procentpåslag på produkterna. Konsum hade tidigare det som princip, vet inte hur det är idag. Dvs, de går inte mer vinst på att sälja ekologisk yoghurt istället för vanlig yoghurt. Däremot kan ju producenter och mellanhänder ta ut mycket mer än vad bonden får, tyvärr.

Så jag betalar gärna mer för en ekologisk produkt. Men om bonden får 50 öre mer per kilo så vill inte jag betala 5kr mer i butik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon