olivkrukan
Jag skulle vilja ha lite tips om övervintring av några växter i krukor.
Det gäller olivträd (160cm), olivträd (50 cm), små buxbom och agapanthus.
Nu står de i ett garage (ca 8-15 grader varmt). Jag har satt ett litet lysrör med kallvitt ljus ovanför. Dessvärre verkar olivträden tappa blad nu. Hur bör jag göra innan det är för sent? Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vet inte hur nära du satt lyset men ev. måste du sätta det närmre växterna, använder du vanliga lysrör ska de placeras ca 10-15cm ovanför växterna annars blir ljuset för svagt. Visst bladfall får man nog ändå räkna med det är ju en viss omställning från utomhusmiljön.
Alexander-VG-zon3
är det så här milt kan du ha oliven ute än du tar senare sen in den vid -5c *eventuellt ta in den på natten ut på dagen* . frost främjar blomning . som i natt hade jag +9c +10c och det är temperatur som oliv inte tar skada i . men en är det beronde på var du bor med hur vädret är . oliv tar skada vid ca -10c .
bladavfall händer på vinter speciellt om den är inne i högre temperatur som +15c . min frilands oliver tappar en hel del blad på vintern men klipper man i dom kommer där igen . sen ska dom ha på vintern ca +5c och inte över +10c . men en del har sina inne i rumstemperatur och extra ljuse men då det inte är att rekommendera då oliven växer där det blir vinter så trivs den och vill ha en vinter
kristerh
CITAT (flaxss @ 04-12-2006, 11:28)
sen ska dom ha på vintern ca +5c och inte över +10c . men en del har sina inne i rumstemperatur och extra ljuse men då det inte är att rekommendera då oliven växer där det blir vinter så trivs den och vill ha en vinter

Jag är en av dem som har oliven inne med belysning i vanlig temp, tycker det går utmärkt wink.gif i det fria i sydeuropa är det sällan nästan aldrig frost och oliverna blommar ändå wink.gif och tempraraturer vid +5 är det nästan aldrig, iallafall inte vid spanska solkusten, möjligen i bergen längre upp, men oliverna i varmare trakter verkar inte lida av att de inte har det kallt wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 04-12-2006, 10:47)
CITAT (flaxss @ 04-12-2006, 11:28)
sen ska dom ha på  vintern ca +5c  och inte över +10c . men en del har sina inne i rumstemperatur och extra ljuse men då det inte är att rekommendera då oliven växer där det blir vinter så trivs den och vill ha en vinter

Jag är en av dem som har oliven inne med belysning i vanlig temp, tycker det går utmärkt wink.gif i det fria i sydeuropa är det sällan nästan aldrig frost och oliverna blommar ändå wink.gif och tempraraturer vid +5 är det nästan aldrig, iallafall inte vid spanska solkusten, möjligen i bergen längre upp, men oliverna i varmare trakter verkar inte lida av att de inte har det kallt wink.gif

för det första så odlas oliver inte vid den spanska kusten utan över hela Spanien . det ända som odlas vid kusten är citrusar just för att det är bara kusten som är frost fri . och medelhavest varmaste klimat zon får +5c som lägst . annars är medelhavet rätt så kallt på vintern . och det är ren fakta att oliver får en bättre blomning då den blir utsatt för frost -5c räcker i en vecka . men då den kan ta mycket lägre och under en lägre tid . då man naturligt odlar oliver i Spanien som i innersta Spanien kan få ner mot -10c
Alexander-VG-zon3
länk
zonerna över vår egen världsdel
http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze.html
ännu närmre
http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze5.html

och Madrid har fått ner mot -10c . har själv sett det på mätningar
kristerh
CITAT (flaxss @ 04-12-2006, 14:29)
för det första så odlas oliver inte vid den spanska kusten utan över hela Spanien . det ända som odlas vid kusten är citrusar just för att det är bara kusten som är frost fri .

konstigt att det kryllar av olivodlingar där nere då wink.gif och olivträn som är flera hundra kanske tusentals år gamla och ändå ger oliver wink.gif
och visst odlas oliver över hela medelhavsområdet, tycker du ska ta ett studiebesök i södra spanien, tror du kommer upptäcka att de odlar en hel del annat än citrus rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 04-12-2006, 13:37)
CITAT (flaxss @ 04-12-2006, 14:29)
för det första så odlas oliver  inte vid den spanska kusten utan över hela Spanien . det ända som odlas vid kusten är citrusar just för att det är bara kusten som är frost fri .

konstigt att det kryllar av olivodlingar där nere då wink.gif och olivträn som är flera hundra kanske tusentals år gamla och ändå ger oliver wink.gif
och visst odlas oliver över hela medelhavsområdet, tycker du ska ta ett studiebesök i södra spanien, tror du kommer upptäcka att de odlar en hel del annat än citrus rolleyes.gif

jag sa över hela ??

men som du ser på länkarna så väldigt mycket frost . och gissa varför dom har dom största oliv dlingarna i mellersta Spanien !! jo för att det passar oliver bäst . vist det odlas oliver vid kusten med men där kan också bli nån lätt frost natt .

och jag vet vad dom odlar i Spanien då jag har läst speciellt om Spanien och odling där så jag ska någ veta
kristerh
CITAT (flaxss @ 04-12-2006, 14:53)
och jag vet vad dom odlar i Spanien då jag har läst speciellt om Spanien och odling där så jag ska någ veta

sorry besserwisser wink.gif har egen erfarenhet och så skrev du att det bara odlades citrus vid kusten...
nog om detta orkar inte tjafsa mer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 04-12-2006, 15:49)
CITAT (flaxss @ 04-12-2006, 14:53)
och jag vet vad dom  odlar i Spanien då jag har läst speciellt om Spanien och odling där så jag ska någ veta

sorry besserwisser wink.gif har egen erfarenhet och så skrev du att det bara odlades citrus vid kusten...
nog om detta orkar inte tjafsa mer.

inte bara men nästintill så odlas bara citrusar vid kusten för dom klara bara sig där för kusten är frostfri mestadels . och den som frågade skriver jag vad jag vet för att olivträdet ska må så bäst som möjligt . och jag tycker inte jag är nån besserwisser .

det som odlas mest i Spanien *fruktträd och träd * är persiska,oliv,citrus,fikon,korkek

citrus odlar man mest vid kusten och oliver i inre Spanien men man odlar så klart även oliver vid kusten . och kusten får även kallt +5c till -1c och det gör att dom även blommar . men blir den utsatt av frost så blommar dom rikligt därav mer frukter . det räcker med -2c -3c i en vecka för att oliven ska blomma rikligt och mycket till våren . jag vet själv att några på odla kör med den metoden och av egen erfarenhet så är det den bästa . Oliver är härdiga men inte vinterhärdiga trädgårds växter
Eva St
CITAT (olivkrukan @ 04-12-2006, 08:48)
Jag skulle vilja ha lite tips om övervintring av några växter i krukor.
Det gäller olivträd (160cm), olivträd (50 cm), små buxbom och agapanthus.
Nu står de i ett garage (ca 8-15 grader varmt). Jag har satt ett litet lysrör med kallvitt ljus ovanför. Dessvärre verkar olivträden tappa blad nu. Hur bör jag göra innan det är för sent? Tacksam för svar.

Olivträd har jag i ett källarförråd på vintern med extrabelysning och ca 8 - 12 grader och bara lite lite vatten då och då

Buxbom har jag satt som sticklingar i krukor som fått stå nedgrävda i rabatt på vintern - inga problem 12 av 12 möjliga klarade det förra året

Afrikas lilja vissnar ju ner helt under vintern och dem ställer jag bara in i garaget som är mörkt och håller frostfritt men inte mer. Framåt mars- april tar jag ner dem i källarförrådet 8 12 grader rensar bort gamla blad och börjar vattna upp och vips kommer det nya små gröna pluppar i jorden
Lycka Till hälsar Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon