Full version: Fågelbord
Sagosessa
Är det någon som har tips på något bra och fungerade fågelbord (alltså matplats till fåglarna).
I dag har jag en "tub", en behållare för jordnötter och ett fågelbord från Wildlife Garden. Detta funkar utmärkt som holk (bodde en blåmesfamilj där i somras) men som fågelbord (multifunktionell) funkar det mindre bra. Solrosfröna rinner inte ner automatiskt, fåglarna lyser med sin frånvaro och hackspetten blir förbannad för att han inte kommer åt fröna - vilket resulterar i massa sönderhack ...

Tuben fungerar jättebra men jag vill ha något annat också. Något som inte hänger.
Trots mina dåliga erfarenheter ifrån Wildlife Garden har jag funderat på deras foderlada. Är rädd för att den ska vara lika dysfunktionell bara ...

Tar gärna emot andra tips istället. wub.gif
KURT
Fördelen med en hängande automat är ju bla att inte fåglarna sitter i maten (och skiten) . Sedan kan man ju alltid komplettera med andra sorters mat, t ex talg som man kan hänga upp på trädstammar, eller fruktbitar på marken åt trastarnaMan kan få endel tips här:

http://sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.as...&artikel=220450
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/ma...rna-vintern.htm
Sagosessa
Jag känner till det där med att fåglarna inte ska sitta i maten p.g.a. parasit- och virussjukdomar, men faktum är att OM jag slänger några nävar på marken under mitt ej tillfredsställande fågelbord från Wildlife Garden, då kommer det massor av fåglar.
T.ex. gulsparvarna ser jag aldrig använda mina foderautomater, men finns maten på marken så kommer de direkt. Kanske beror på att de i sitt naturliga födosökande ofta sitter på marken och käkar?
KURT
Visst finns det fåglar som knappast kommer till ett fågelbord och äter, b l a gulsparvar och trastar. Men då är det bättre att just lägga mat på marken åt dem, gärna nära eller i en skyddande buske/julgran. Men då kan man ju lägga på olika ställen så att man inte alltid matar dem på samma ställe.

Förövrigt så är det många som nu menar att man snarare bör mata fåglarna 10 mån/år. Just under sommaren finns det ju i allmänhet gott om mat. men både när fåglarna kommer på våren (innan insekterna har förökat sig) och på hösten när de skall flytta kan de gärna få mat!
Berith
Jag har mataren Tratten från Hammarplast (tredje bilden) och det går ca 5 dl solrosfrön i den. Jag fyller på två tre ggr per dygn och har fullt med fåglar hela vintern.
Sagosessa
Tack berit för tipset. Tyvärr är jag dock bekväm av mig, och eftersom jag jobbar heltid vardagar vill jag gärna ha en fågelmatare som inte kräver så täta påfyllningar.
Min tub måste jag fylla på 1 gång om dagen i detta mildväder (rymmer 1,5 liter) och i takt med att det blir kallare blir åtgången ännu större. Då blir mina stackars fågelvänner utan mat ...
evelina
Vet inte hur den här fungerar men den rymmer 3 l.

fågelbord
Lars-Olof Arvids
Det fungerar säkert alldeles utmärkt! Jag har ett liknande (fast lite bredare) som jag tycker är väldigt bra.

Olle
Berith
CITAT (Sagosessa @ 04-12-2006, 16:15)
Tack berit för tipset. Tyvärr är jag dock bekväm av mig, och eftersom jag jobbar heltid vardagar vill jag gärna ha en fågelmatare som inte kräver så täta påfyllningar.
Min tub måste jag fylla på 1 gång om dagen i detta mildväder (rymmer 1,5 liter) och i takt med att det blir kallare blir åtgången ännu större. Då blir mina stackars fågelvänner utan mat ...

Joo det är nackdelen med den mataren, att den är för liten så man måste fylla på ofta.

En liknande sån som evelina tipsar om har jag liggande oanvänd nånstans! Kommer bara inte ihåg var... huh.gif
Sagosessa
Evelinas tips ser bra ut.
Men precis som Olle skriver vore det nog bra med en bredare. Jag vill att många fåglar ska få plats samtidigt! biggrin.gif Det är problematiken med tuben. Jag har nog 6 sittplatser på den, men många fåglar uppvisar kolibribeteende (står still i luften och fladdrar) för att hitta en ledig plats.

Kanske helt enkelt får snickra ihop något laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Har du kollat http://www.naturbokhandeln.se ?
Klicka på "holkar och fågelmatare" i raden till vänster.
"Fågelstugan Kvitter" tycker jag verkar trevlig. smile.gif

Olle
askar
Nästan likadan som Kvitter.... köpte vi på ÖB 45kr
Maken bytte ut de genomskinliga plastrutorna mot
kraftigare vit plast... den hänger på pinne ... fylls på
genom att man lyfter taket.
Vi har också skruvat fast den i brädan med 1 skruv i bakre väggen.
Nytagen bild
fruberglund
Jag vill ha foderladan biggrin.gif

Rymmer 5 liter av 4 sorters olika foder samtidigt.

Om den är bra eller inte vet jag inte än eftersom jag inte fått den än, har önskat mig den i julklapp men får jag den inte åker jag och köper den själv laugh.gif

Den här var ju frän annars
kristerh
Ett bra o billigt sätt att göra en fågelmatare som räcker länge är att ta tex en 10 liters plasthink, borra upp några lite större hål på sidorna längst ner,
köpa 2 lock, 1 används som lock, det andra sätts fast under botten på hinken, på så sätt får många fåglar plats och få frön hamnar på marken eftersom bottenlocket är såpass brett. mataren hängs upp med handtaget på hinken, givetvis kan man använda en mindre hink oxså.
renate
Jag har funderat på samma mataren som fruberglund visar,alså den överste då.Jag har 2 av modell Trtten och en Kåtan men man måste skaka Kåtan att maten ska rinner ner annars är de bra lätt att göra ren,har många fåglar här.
Sagosessa
Mmm ... foderladan står på min önskelista också, men jag skulle vilja veta om den fungerar.
Jag har ju redan ett fågelbord från Wildlife Garden och det funkar inte alls bra. Det funkar bäst som holk.

Hinktipset var bra! laugh.gif Kanske inte det snyggaste, men verkar vara en god, fungerande idé.
Monarda

Ja den här var då värdelös som fågelmatare (även utan snö). Den fick ju till och med en utmärkelse som 'årets trädgårdsprodukt'. Men dekorativ är den onekligen.
KURT
CITAT (Monarda @ 11-12-2006, 21:54)
Ja den här var då värdelös som fågelmatare (även utan snö). Den fick ju till och med en utmärkelse som 'årets trädgårdsprodukt'. Men dekorativ är den onekligen.

"årets trädgårdsprodukt", den kanske fungerar bra om fågelskrämma? Den ser ju varken ut attt fungera som fågelbord vintertid eller feågelholk sommartid.
Betty
CITAT (kristerh @ 06-12-2006, 15:39)
Ett bra o billigt sätt att göra en fågelmatare som räcker länge är att ta tex en 10 liters plasthink, borra upp några lite större hål på sidorna längst ner,
köpa 2 lock, 1 används som lock, det andra sätts fast under botten på hinken, på så sätt får många fåglar plats och få frön hamnar på marken eftersom bottenlocket är såpass brett. mataren hängs upp med handtaget på hinken, givetvis kan man använda en mindre hink oxså.

Utan någon sorts takutskjut kommer antagligen det undre locket att vattenfyllas vid regnväder, eller...? unsure.gif
kristerh
CITAT (Betty @ 12-12-2006, 07:43)
Utan någon sorts takutskjut kommer antagligen det undre locket att vattenfyllas vid regnväder, eller...? unsure.gif

du kan ju borra små hål för att få dränering på den, eller sätt ett xtra lock på fast modellen större, fast det hindrar nog inte vattnet, eftersom det kommer från sidan oxså wink.gif
suddis
Hej hej!
Jag har en "Smulan fågelmatare" från Hammarplast; http://www.hammarplast.com/?id=1317&page=1...&FolderSearch=; vet ni hur tanken är att den ska fungera? Visst ska man väl lägga talgbollar i den? Inga fåglar gillar den. sad.gif EN talgboll räcker i flera månader medans de tre vi har i spiralen tar slut i ett nafs. Är smulan värdelös eller är jag dum i huvudet som stoppar i talgbollar? smile.gif

/Suddis
anna_rispan
man kanske kan hälla i jordnötter?? mamma använde en sådan när hon gjöt den full med ister i blandade fågelfrön. också ett tips kanske?? om du inte vill ha ister ska det visst gå bra med smör?? har för mig att jag läste nåt om det här på odla blandannat förra vintern.
fruberglund
CITAT (Monarda @ 11-12-2006, 21:54)

Ja, den är riktigt snygg men tråkigt att den inte funkar bra.

Foderladan får nog vänta en stund...finns så mycket annat att köpa just nu och jag har flera fågelhus som ligger. Kanske ska vänta och se om de rear ut den sen rolleyes.gif
suddis
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 18:20)
man kanske kan hälla i jordnötter??

Jo kanske det!!! Vanligt fågelfrö är för smått tror jag, det faller nog bara ur..? Jag testar med jordnötter!
Tack! smile.gif
/suddis
Gunvor Nilsson
I år har jag köpt en fågelmatare (plastcylinder) med tre utmatarhål med sittplats och över varje hål så finns en 'huv' så att inte vatten skall rinna ner i utmatarhålet. Fungerar bra och inget regn och snö når maten.

Förra året hade vi en plastcylinder med tre hål och pinnar vid varje hål. Problemet kom med hackspetten som hackade sönder plasten runt hålen och ekorren som helt sonika slet bort både plast och pinnar mad.gif
Hoppas årets inköp fungerar bättre.

I dag hade vi två domherrar som hälsade på under fröautomaten.

Förresten hur får man domherrar och gulfinkar att låta bli att äta på marken? (Jag jagar ständigt bort katterna) Lägger man de fåglarnas mat i skogen? Tips tack!

/Gunvor
*rolf*
CITAT (Sagosessa @ 04-12-2006, 16:15)

På www.sofnet.se under naturbokhandeln-fågelmatare finns en som rymmer 10 liter Det borde väl räcka?

94207 Fröautomat Frö-10:an. Tords originalholk 195:-

Dessutom fungerar den och är förhållandevis billig jämfört med egnahemsbyggena (och snyggare).

Platsvarianterna fungerar för det mesta men vi har fått ge upp. Ekorren gnager av övre ringen för att komma åt fröna när den klättrat ned för ståltråden den hänger i.
Sagosessa
Jag fick foderladan från Wildlife Garden i julklapp.
Den verkar mycket lovande. Plats för 4 olika sorters foder. Jag har stoppat dit hampafrön, solrosfrön, talgbollar och jordnötter.
Konstruktionen på denna fågelmatare verkar vara mycket, mycket bättre än multiholkens. Jag ser ljuset i tunneln!

Ännu har fåglarna inte hittat dit (monterade den igår), men jag ska naturligtvis rapportera om hur det går så fort jag kan "testa" foderladan irl. laugh.gif
Sagosessa
Foderladan tycks fungera! laugh.gif laugh.gif

Idag på lunchen hade vi besök av massor med gråsiskor. De flesta åt på marken, men några var och hämtade käk ur foderladan. Även grönfinkarna var där och hämtade mat + en och annan nötväcka och talgoxe. wub.gif wub.gif

Jag är SÅ lycklig. biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (Sagosessa @ 27-12-2006, 13:51)
Foderladan tycks fungera! laugh.gif laugh.gif

Idag på lunchen hade vi besök av massor med gråsiskor. De flesta åt på marken, men några var och hämtade käk ur foderladan. Även grönfinkarna var där och hämtade mat + en och annan nötväcka och talgoxe. wub.gif wub.gif

Jag är SÅ lycklig. biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif rolleyes.gif

Var faktiskt och kollade på den idag men gav upp när jag inte fick av locket. Jodå, jag såg sprintarna men det var ju omöjligt att få ur dem med fingrarna och släpa med mig verktyg ut när jag ska fylla på mat tänker jag inte hålla på med så den står jag nog över.

Kunde jag inte ens få upp den för att kolla hur facken såg ut så lär jag inte kunna få upp den när jag ska fylla på mat wacko.gif biggrin.gif

Bra att du är nöjd i alla fall smile.gif
Sagosessa
Konstigt med sprintarna. Jag har inte haft några problem att få upp dem. Bara att "klämma ihop" och dra ur. En på var sida taket.

Igår var det fullt Nyårsdagsfirande vid bordet. Gråsiskor, stenknäckar, grönfinkar, nötväckor, talgoxar, blåmesar och entitor. wub.gif
fruberglund
CITAT (Sagosessa @ 02-01-2007, 08:09)
Konstigt med sprintarna. Jag har inte haft några problem att få upp dem. Bara att "klämma ihop" och dra ur. En på var sida taket.

Vadå klämma ihop biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Jag försökte bara dra dem rakt ut tongue.gif

Jaja, nu tillåter inte ekonomin så det får bli till nästa vinter i så fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon