Full version: Blomstertobak
AnitaO
Sitter och kollar runt på vilka fröer jag ska beställa.
Svårt att hålla mig längre rolleyes.gif laugh.gif
Blomstertobak har jag aldrig testat. Någon som har erfarenhet?
Är dom lätta att föröka. Tänkte så inomhus.

Denna har jag tittat på:

Helen i Piteå Zon 5
Jodå, Blomstertobak är lätta att dra upp från frön och få superfina plantor av. Jag frösår inne i mitten/slutet av mars, fröna är ljusgroende så täck inte med jord, skolar om en och en. /Helen
kerstin z5-6
och börja absolut inte tidigare än Helen rek-du kommer inte att se ut ,genom dina fönster ,längre i så fall -de växer fort som attan när de väl kommit igång smile.gif

Förresten kan jag meddela att den vita höga är helt perenn i vinterträdgård -beter sig som ogräs i alla krukor laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
AnitaO
Tack smile.gif
ingrid fuxwall
Och har man tur självsår sig tobaken
pialotta
jag fick några yttepytteplantor i våras, de tog sig varenda en och blev bara större o större o bredde ut sig åt alla håll - de är jättefina! Blommar långt in på hösten och doftar gott. Hoppas att de "perennat" sig!
Fenja
Plants of Distinction har flera sorters doftande blomstertobak i olika färger!! wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, nog frösår sig alla sorters Tobak i rabatterna rolleyes.gif Jag har vissa år Tobak i lådorna på altanräcket och året efter finns det gott om plantor i rabatten under. Men det tar ju ett tag innan dom blir blommbara, därför är det idé att driva upp dom inne så blommningen kommer igång i juni rolleyes.gif Men det är sant att man har jättefina tobaksplantor full blom långt in på hösten rolleyes.gif
soulfire
Jag var också supernöjd med mina blomstertobaksplantor "lime green" som jag kombinerade med sommarrudbeckia "prarie sun"....

tänk bara på att inte så dem för tätt... fröna är pyttepyttesmå.
men plantorna var riktigt livsglada tuffingar!

jag ska ha fler det här året det! var så härligt med en frösådd som man kunde sig helt duktig med... inte som mina stockrosor som bara torkade in...
vickeva
<tom jag som är helt kass på fröer har lyckats med tobak, jag äslkar de limegröna:
Katti med torpet
Jag hade tobak brevid mina fuchsior och de lyckades fröa av sig i fruchsiakrukorna som nu står i växthuset på övervintring. Gissa om jag har gott om kraftiga tobaksplantor i fuchsiakrukorna!
Som tur är handlar det om höga stamfuchsior så än får tobaken plats under men måste nog snart plantera om dem i egna krukor så de får lite bättre jord. Misstänker att tobaken kommer att börja blommma i februari... wacko.gif biggrin.gif
Jonas70
Nu blev man ju sugen på att odla tobaksplantor oxå. Ska det aldrig ta slut på ens önskemål wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon