Vesna
Hej,

Satte tre Amaryllislökar för exakt två veckor sedan. Exakt efter anvisningar. Två har kommit upp. Den klasiska röda har 20 cm långa blad och två knoppar har tittat fram nu. Den rödvita lite mindre (baby star) har kommit upp 5 cm med bladen, men den stora vita har inte kommit ALLS! sad.gif Inte en antydan. Löken ser OK ut och verkar inte torr och "död" men den var ju inte lika fin som de andra två lökarna. Det var den sista som fans så jag tog den oavsett och de sa att den skulle blomma trots att den såg lite "skadad" ut. Han sa att det var ingen skada utan att den bara växt för nära en annan knöl och blivit med oval än rund + att man ser på löken att det är lite "missbildat" ytskickt just där "kompisen växt" Men i övrigt verkar den frisk? Precis på toppen där det är avskurnet sedan tidigare finns ett i mitten ett gulgrönt lite mjukare f.d. blad, och det "lever lite än" för det är ju inte torrt. Hade en varit död hade ju inte det bladet varit grönt. Eller?

Tror ni den kommer? Ska jag göra något särskilt?
Fenja
Vänta du så kommer den nog...
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Tålamod ! tongue.gif
Sia
vänta... vänta. låt stå varmt. en av mina tog 3 veckor, vet inte om det hade nåt sammanhand men jag vattnade lite på fatet efter ca 2 veckor å sen kom den igång, men somsagt vet inte om det berodde på vattnet eller bara att det var dags då.

mina andra amaryllisar kom upp efter bara en vecka ca, trodde också att det var kört för min men de var det alltså inte!

Kanske är det den vita som är sen av mina med, jag har tyvärr blandat ihop dem så jag vet inte längre vilken som är vilken. får bli överraskning när de börjar blomma. tongue.gif
Anki V
En av mina, planterades den 27/10. Den fick blad tidigt men knoppen lyste med sin frånvaro. Igår såg jag något i löken som kanske kommer att visa sig vara en knopp. unsure.gif

Den är planteras samtidigt och på samma sätt som mina övriga, som blommar nu. "Tjuramaryllisen" är en enkel röd.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon