Full version: Mina orkidéer
Kathy
Nu har mina orkidéer börjat blomma - igen. wub.gif
Flera är på gång med knoppar...
Här är ett urval...

kristerh
grattis,snygga, hur lyckas du få dendrobiumen att blomma om ohmy.gif för mig är det en omöjlighet
Kathy
CITAT (kristerh @ 04-12-2006, 11:51)
grattis,snygga, hur lyckas du få dendrobiumen att blomma om ohmy.gif för mig är det en omöjlighet

Det är tredje gången den blommar om sen jag köpte den.

Jag gör egentligen ingenting.....mer än genomvattnar dem genom att sänka ner dem i en hink var 14:e dag. I somras fick alla orkidéerna följa med till landet (eftersom jag var borta i 5 veckor), men jag tror inte att det hade så stor betydelse egentligen.
ewa zon 3
Oj, vad fin. Ser verkligen livskraftig ut men många vackra blad också.
Om du använder någon gödsel i vattnet vilken?

/Ewa
josohl
Verkligen jättefina!
Vattnar du bara var 14e dag året runt?
Jag vattnar mina varje vecka och håller dem då under kranen så det får rinna igenom ordentligt.
Kanske enklare att sänka dem i vatten var 14e dag?
Kathy
CITAT (ewa zon 3 @ 04-12-2006, 16:27)
Oj, vad fin. Ser verkligen livskraftig ut men många vackra blad också.
Om du använder någon gödsel i vattnet vilken?

/Ewa

Tack. wub.gif
Jag använder Orchidéhusets orkidégödsel som kan köpas i små påsar - pulver - som sen blandas i vattnet.

Men nu när du säger det, så har jag inte gödslat mina orkidéer sen i somras...ähum. unsure.gif
Kathy
CITAT (josohl @ 04-12-2006, 16:36)
Verkligen jättefina!
Vattnar du bara var 14e dag året runt?
Jag vattnar mina varje vecka och håller dem då under kranen så det får rinna igenom ordentligt.
Kanske enklare att sänka dem i vatten var 14e dag?

Tack... wub.gif

Nja, om sommaren så vattnar jag dem lite oftare eftersom de står i vardagsrumsfönstret som har mycket sol. Sen har jag en förmåga att glömma bort att vattna orkidéerna...ochd et är kanske det som gör att de blommar? Man ska visst inte vara så snäll emot dem har jag hört...

Tidigare lät jag dem stå och dra i vatten i badkaret ett tag, men efter en kvällskurs på Orchidéhuset så började jag med att sänka dem i en hink med vatten. Det fungerar ju bra om man har gödsel i vattnet.
Efteråt så brukar jag hälla över vattnet i vattenkannan och vattna andra blommor med.

Jag återkommer med mer bilder då de andra har slagit ut.
Unni
Tänkte jag kunde få haka på med en liten fråga. Jag är helt novis på orkidéer.

Jag har tre vanliga orkidéer och en har fått blomknoppar nu på en stängel från ett bladveck på en redan befintlig stängel. De andra två har jag tagit bort stänglarna på för jättelänge sedan, och det ska man kanske inte göra, men nu undrar jag om jag kommer nya stänglar om man är tålmodig?

Det kommer blad och "tåtar". Men alla "tåtar" viker av och växer ner i krukan så jag har antagit att de är rötter, men nu har jag sett att de kommer ju ut ungefär på samma ställen som de gamla stänglarna gjorde.

Ska jag binda upp en "tåt" så den börjar växa uppåt istället (hoppas ni förstår vad jag surrar om) eller kommer jag känna igen en stängel när den väl kommer? Och kommer den växa uppåt då?

Unni
Kathy
CITAT (Unni @ 04-12-2006, 20:31)
Tänkte jag kunde få haka på med en liten fråga. Jag är helt novis på orkidéer.

Jag har tre vanliga orkidéer och en har fått blomknoppar nu på en stängel från ett bladveck på en redan befintlig stängel. De andra två har jag tagit bort stänglarna på för jättelänge sedan, och det ska man kanske inte göra, men nu undrar jag om jag kommer nya stänglar om man är tålmodig?

Det kommer blad och "tåtar". Men alla "tåtar" viker av och växer ner i krukan så jag har antagit att de är rötter, men nu har jag sett att de kommer ju ut ungefär på samma ställen som de gamla stänglarna gjorde.

Ska jag binda upp en "tåt" så den börjar växa uppåt istället (hoppas ni förstår vad jag surrar om) eller kommer jag känna igen en stängel när den väl kommer? Och kommer den växa uppåt då?

Unni

Jag gissar att det är Phalaenopsis du har.
När det har blommat färdigt på en blomstängel så kan man klippa den intill nästa "öga". Då kan stängeln växa ut där och det kommer ny knopp.
Stängeln klipper man ner då den har torkat.
Ge den lite tid, så ska du se att den kommer igen och börjar blomma.
De "tåtar" du beskriver är luftrötter hos orkidén, samma typ av rötter som växer nedåt i krukan som de som växer utanför krukan.
Anki V
CITAT (Unni @ 04-12-2006, 20:31)
Jag har tre vanliga orkidéer och en har fått blomknoppar nu på en stängel från ett bladveck på en redan befintlig stängel.

eller kommer jag känna igen en stängel när den väl kommer? Och kommer den växa uppåt då?

Unni

Du kommer absolut att se skillnad mellan en luftrot och en ny stängel. Den nya stängeln är liksom spetsigare än rötterna;)

Jag har också en orkidé som släpper iväg en ny stängel på den befintliga. Tyvärr så är den befintliga stängeln redan ca 40cm lång och ganska så "svajig". Det kommer att bli svårt med balansen om den nya blir lika lång blink.gif

/Anki
Unni
Tack för hjälpen.

Då ska jag inte tvinga några rötter upp i luften, även om de heter luftrötter.

Unni
Mia, zon 3
CITAT (Anki V @ 04-12-2006, 21:55)
Jag har också en orkidé som släpper iväg en ny stängel på den befintliga. Tyvärr så är den befintliga stängeln redan ca 40cm lång och ganska så "svajig". Det kommer att bli svårt med balansen om den nya blir lika lång blink.gif

Fin blomma! En lösning på "svajet" är att inte binda upp stänglarna på Phalaenopsis, utan låta dem växa som de vill. Somliga passar då bäst i ampel, men flera kan hålla sig riktigt uppräta själva (särskilt om ljuset kommer uppifrån ordentligt). Jag har alla mina Phalaenopsis antingen i ampel eller på en högre bänk, så de kan kasta sig som de vill. Det tycker jag är fantastiskt vackert, men smaken är ju (som bekant) som baken... laugh.gif

Och Scrollan - så fin Dendrobium! Jag har lyckats EN enda gång att få en sådan att blomma om... Den satte en tveksam liten stängel, hostade ur sig en liten knörvlig blomma, och sedan tvärdog hela plantan.... (Numera har alla orkidéer som jag inte klarar av fått lyxpension hos en odlarbekant, och mår säkert 1000 gånger bättre där... tack Lennart!)
De jag klarar av har jag kvar, och de går jättebra (Oncidium-varianter och liknande med bulber, och Phalaenopsis). Fast vänta nu - jag har en liten Dendrobium loddigesii som brukar blomma ibland.
Men de där större... jag har köpt flera stycken, men de har som sagt ett bättre liv hos Lennart nu...
kristerh
CITAT (Mia @ zon 3,07-12-2006, 14:08)
Somliga passar då bäst i ampel,

Speciellt de småblommiga (equestris)
Biggan_
Tjusigt Scrollan! tongue.gif biggrin.gif
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 07-12-2006, 23:17)
Tjusigt Scrollan! tongue.gif biggrin.gif

Tack.... wub.gif
...även om jag inte gjort nåt alls.....
Biggan_
CITAT (Scrollan @ 08-12-2006, 16:18)
CITAT (Birgitta P @ 07-12-2006, 23:17)
Tjusigt Scrollan!  :P  :D

Tack.... wub.gif
...även om jag inte gjort nåt alls.....

Va! ohmy.gif Pratar du inte med dom? unsure.gif unsure.gif laugh.gif
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 08-12-2006, 20:19)
Va!  :o  Pratar du inte med dom?  :unsure:  :unsure:  :lol:

Jooorå.....jag brukar säga:

"Håll en enad front och förankra er i varandra och se till att ni inte ramlar i golvet"

Saken är den att både Hugo och Ikaros gillar att sitta i fönstren och spana på småfåglar. Blir det för intensivt, så börjar de kliva på krukornas kant och ibland direkt på orkidéerna........ ohmy.gif sad.gif
Kathy
Nu har den slagit ut - visst är den magnifik? wub.gif

ewa zon 3
ohmy.gif Så snygg

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon