|
Full version: O helga natt
Julen närmar sig med stormsteg, men vem tycker ni ska sjunga en av de juligaste psalmerna vi har?
Fick inte ha mer än tio alternativ, tyvärr.
Jussi leder, min personliga favorit f ö.
netaave
04-12-2006, 13:10
Annan nämligen Christer St Hill
Jussi Björling - när han sjunger O Helga Natt då stannar världen.
CITAT (Alba @ 04-12-2006, 13:21) Jussi Björling - när han sjunger O Helga Natt då stannar världen. Jag lyssnade på den nyss och fick ståpäls och andnöd. Jösses, vad den mannen kunde sjunga!!!
Lars-Olof Arvids
04-12-2006, 13:37
Annan - Bertil Tönnäng i Kopperskyrkan! Olle
Farbror Blå
04-12-2006, 14:13
Jag själv såklart
anna_rispan
04-12-2006, 14:14
tänkte jag med skriva. fast jag kan ju inte sjunga då rå. men alla som sjunger den med känsla får göra det för mig. en fin låt
Farbror Blå
04-12-2006, 14:23
alla kan faktiskt sjunga, med lite träning
anna_rispan
04-12-2006, 14:24
ja men jag har ingen tränings just till denna julen.
Farbror Blå
04-12-2006, 14:25
men kanske till nästa jul?=) kanaske vi ska ha en odlakör?
CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2006, 14:23) alla kan faktiskt sjunga, med lite träning  Inte Eliert Pilarm, faktiskt. Fast han kanske gjort det till en konstform att lyckas missa samtliga toner och takert i alla låtar han ger sig på... Gud förbjude att han någonsin ger sig på O Helga Natt!
Fizzgigg
04-12-2006, 14:43
CITAT (LadyG @ 04-12-2006, 14:26) CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2006, 14:23) alla kan faktiskt sjunga, med lite träning  Inte Eliert Pilarm, faktiskt. Fast han kanske gjort det till en konstform att lyckas missa samtliga toner och takert i alla låtar han ger sig på... Gud förbjude att han någonsin ger sig på O Helga Natt!  Jag tror inte han har framfört O helga natt men Stilla natt har han faktiskt misshandlat. Man kan väl säga att den låten aldrig blev sig riktigt lik efter hans version, på samma sätt som ett träd aldrig uppfattas likadant efter att man har ramlat ner från det.
Fizzgigg
04-12-2006, 14:45
Jag röstade på Jussi eftersom jag tycker att det är en större upplevelse. Det är ju inte så smickrande att inspelningarna nästan är 50 år gamla och jag tycker att Tommy Körberg har en vackrare röst. Men 50 år och rösten till trots får Körberg faktiskt stå tillbaka för Jussi.
CITAT (Fizzgigg @ 04-12-2006, 14:43) CITAT (LadyG @ 04-12-2006, 14:26) CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2006, 14:23) alla kan faktiskt sjunga, med lite träning  Inte Eliert Pilarm, faktiskt. Fast han kanske gjort det till en konstform att lyckas missa samtliga toner och takert i alla låtar han ger sig på... Gud förbjude att han någonsin ger sig på O Helga Natt!  Jag tror inte han har framfört O helga natt men Stilla natt har han faktiskt misshandlat. Man kan väl säga att den låten aldrig blev sig riktigt lik efter hans version, på samma sätt som ett träd aldrig uppfattas likadant efter att man har ramlat ner från det. Så sant som det är sagt!
netaave
04-12-2006, 15:16
CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2006, 14:13) Jag själv såklart Synd att vi inte kan få ett smakprov
ullislerum
04-12-2006, 17:14
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-12-2006, 13:37) Annan - Bertil Tönnäng i Kopperskyrkan! Olle VA?!!! HAn och jag har varit med i samma kör...  och den versionen skulle nog jag helst slippa..  inget illa menat..  Nej tacka vet jag Jussi!!! Men sen skulle jag bara vilja meddela att o, helga natt inte är en psalm (om man ska vara petig..)
En Operatenor....Jussi Björling ..............ingen schlager eller dansbandsångare har den rösten som behövs för ett sådant framträdande.
Blomstertanten
04-12-2006, 17:30
Kan ju bli lite svårt för Jussi Björling att sjunga den eftersom han dog 9 september 1960.
grycken
04-12-2006, 17:33
Håkan Hagegård, ingen annan!!
CITAT (Blomstertanten @ 04-12-2006, 18:30) Kan ju bli lite svårt för Jussi Björling att sjunga deneftersom han dog 9 september 1960. Hört något om skivinspelningar????????????? Det är klart i kyrkan får det ja vara live och ingen skiva.
Blomstertanten
04-12-2006, 17:54
CITAT (renate @ 04-12-2006, 17:37) CITAT (Blomstertanten @ 04-12-2006, 18:30) Kan ju bli lite svårt för Jussi Björling att sjunga deneftersom han dog 9 september 1960. Hört något om skivinspelningar????????????? Det är klart i kyrkan får det ja vara live och ingen skiva. Skivinspelningar ????  Vad är det ?
CITAT (ullislerum @ 04-12-2006, 17:14) Nej tacka vet jag Jussi!!! Men sen skulle jag bara vilja meddela att o, helga natt inte är en psalm (om man ska vara petig..) Om den inte är det borde den vara det för den är förfärligt vacker i rätt framförande. Köpte en hel CD med julsånger för en enda låt (O helga natt med Jussi Björling) och det var vekligen värt varenda öre! Skulle vilja ha fler stycken ,ed honom, men jag vet inte vart jag ska börja ens, han har ju gjort så mycket...
Jussi, så klart! Absolut inte Christer Sjögren, den karln får mej att rysa, av obehag Gita
Gossen Ruda
04-12-2006, 20:28
Kan inte rösta för Mireille Mathieu finns inte med.  Föredrar originalspråket.
CITAT (LadyG @ 04-12-2006, 19:51) CITAT (ullislerum @ 04-12-2006, 17:14) Nej tacka vet jag Jussi!!! Men sen skulle jag bara vilja meddela att o, helga natt inte är en psalm (om man ska vara petig..) Om den inte är det borde den vara det för den är förfärligt vacker i rätt framförande. Köpte en hel CD med julsånger för en enda låt (O helga natt med Jussi Björling) och det var vekligen värt varenda öre! Skulle vilja ha fler stycken ,ed honom, men jag vet inte vart jag ska börja ens, han har ju gjort så mycket...  Jag tittade på en CD i fjol med Jussi Björling där O Helga Natt ingick. Så blev jag lite snål och tänkte - bara för 1 låt. Jag borde nog ha köpt den - men det kan jag ju ändra på i år.
CITAT (Alba @ 04-12-2006, 20:29) CITAT (LadyG @ 04-12-2006, 19:51) CITAT (ullislerum @ 04-12-2006, 17:14) Nej tacka vet jag Jussi!!! Men sen skulle jag bara vilja meddela att o, helga natt inte är en psalm (om man ska vara petig..) Om den inte är det borde den vara det för den är förfärligt vacker i rätt framförande. Köpte en hel CD med julsånger för en enda låt (O helga natt med Jussi Björling) och det var vekligen värt varenda öre! Skulle vilja ha fler stycken ,ed honom, men jag vet inte vart jag ska börja ens, han har ju gjort så mycket...  Jag tittade på en CD i fjol med Jussi Björling där O Helga Natt ingick. Så blev jag lite snål och tänkte - bara för 1 låt. Jag borde nog ha köpt den - men det kan jag ju ändra på i år. En bukett julblommor var det jag köpte, för en enda låt. Det var först efetråt jag upptäckte att det fanns fler bra låtar på den skivan
mamamaggan
04-12-2006, 21:57
Är nog svårt för någon att komma upp i samma klass som Jussi.
Röstade på Tommy Körberg, för om jag ska tvingas lyssna på julsånger vill jag höra dem live... Dessutom har Tommy en fantastisk röst...
netaave
04-12-2006, 22:42
CITAT (Anne R @ 04-12-2006, 22:11) Röstade på Tommy Körberg, för om jag ska tvingas lyssna på julsånger vill jag höra dem live... Dessutom har Tommy en fantastisk röst... Tror du Tommys röst håller för att göra den "på riktigt"? Han har visserligen en otroligt bra röst men så högt kommer han inte.
svinpäls
04-12-2006, 23:20
Här fick det bli Christer Sjögren, Dansbandsgalning som jag är.
CITAT (netaave @ 04-12-2006, 22:42) CITAT (Anne R @ 04-12-2006, 22:11) Röstade på Tommy Körberg, för om jag ska tvingas lyssna på julsånger vill jag höra dem live... Dessutom har Tommy en fantastisk röst... Tror du Tommys röst håller för att göra den "på riktigt"? Han har visserligen en otroligt bra röst men så högt kommer han inte. Kanske inte, han kan göra den på låtsas istället då...
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2006, 20:28) Kan inte rösta för Mireille Mathieu finns inte med.  Föredrar originalspråket. Den är bra på franska. Men jag menar den är ännu bättre på svenska. Fraseringen, vokalerna, mums. Svenska är ibland underskattat. Låten är för övrigt rätt fattig på engelska. Kul att den ofta sjungs på svenska även i Norge. Hur som helst, Jussi sjunger verkligen så att guds änglar får tårar i ögonvrårna; han är en av få personer som kan göra nästan vilken låt som helst intressant. En annan sådan är Elvis, och en ytterligare möjlig sådan är eventuellt kanske Agnetha Fältskog, men då bara på svenska. Alltså, Jussi och många andra sjunger bra. Men Jussi sjunger dessutom vackert och det är inte ett omdöme jag kan fälla över de flesta operasångarna. Fantastiskt att inspelningen från 50-talet fortfarande håller så bra. Tack för att SR hade bra teknik.
CITAT (Pirum @ 05-12-2006, 00:02) CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2006, 20:28) Kan inte rösta för Mireille Mathieu finns inte med. :rolleyes: Föredrar originalspråket. Den är bra på franska. Men jag menar den är ännu bättre på svenska. Fraseringen, vokalerna, mums. Svenska är ibland underskattat. Låten är för övrigt rätt fattig på engelska. Kul att den ofta sjungs på svenska även i Norge. Hur som helst, Jussi sjunger verkligen så att guds änglar får tårar i ögonvrårna; han är en av få personer som kan göra nästan vilken låt som helst intressant. En annan sådan är Elvis, och en ytterligare möjlig sådan är eventuellt kanske Agnetha Fältskog, men då bara på svenska. Alltså, Jussi och många andra sjunger bra. Men Jussi sjunger dessutom vackert och det är inte ett omdöme jag kan fälla över de flesta operasångarna. Fantastiskt att inspelningen från 50-talet fortfarande håller så bra. Tack för att SR hade bra teknik. Håller med dig SR borde ha ett stort tack , hade det inte varit för deras teknik och arbete hade jag aldrig fått höra Jussi Björling, han dog mååånga år innan jag föddes.
Håkan Hagegård lyssnar jag gärna till och så Jussi Björling så klart.
Nu när jag lyssnar omväxlande på de två så måste jag erkänna att Jussi Björling är kungen av alla kungar med O Helga natt.
*Mademoiselle*
05-12-2006, 10:25
Jussi
CITAT (askar @ 05-12-2006, 09:45) Håkan Hagegård lyssnar jag gärna till och så Jussi Björling så klart.  Jag, självklart Håkan Hagegård! Jussi är fin men lite för mycket tenor. Sen gillar jag faktiskt Carolas version också. Mer känsla än opera där.
|Birgitta|
12-12-2006, 12:35
*raderat*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|