|
Christa
04-12-2006, 12:06
Jag älskar groddade mungbönor. Speciellt när jag lyckats få dem tjocka och krispiga.
Att grodda vete misslyckas jag dock alltid med. Vetet möglar hur jag än gör. Vetegroddar är ju väldigt nyttigt och det finns inga ekologiska torkade att köpa så jag skulle gärna vilja lära mig.
Här groddas krasse och alfalfa. Mums, måste nog fixa en omgång direkt!
Åsa, mälardalen zon 2
04-12-2006, 12:18
Det var länge sedan jag groddade men rädisgroddar hade jag förut det var pepprigt och gott.
Christa
04-12-2006, 12:27
Jag har sett att man kan grodda t ex grönsaksfrön. Om man skall köpa fröpåsar blir det dock dyrt. Finns det större förpackningar av t ex rädisfrön att köpa för groddning?
CITAT (Christa @ 04-12-2006, 12:27) Jag har sett att man kan grodda t ex grönsaksfrön. Om man skall köpa fröpåsar blir det dock dyrt. Finns det större förpackningar av t ex rädisfrön att köpa för groddning? Det finns ju många andra grönsaksfröer som man också kan grodda, t ex lökfrö. Men skall man hitta större förpackningar så får man nog leta i hälsokostbutiker.
netaave
04-12-2006, 13:13
mangold, rödbetor, vanliga ärtor.
Rapchic
04-12-2006, 13:18
har testat linser, alfa alfa och mung bönor... själv tycker jag att alfa alfa är godast
Farbror Blå
04-12-2006, 14:17
alfalfa
Alfalfa är favoriten (men det var länge sen nu som det blev av). Mungbönor tycker jag blir så sträva, nästan beska, men det kan säkert vara att smaksinnet är olika mellan olika personer. Krasse är ju alltid gott oxå!
Åsa, mälardalen zon 2
04-12-2006, 15:40
CITAT (Christa @ 04-12-2006, 12:27) Jag har sett att man kan grodda t ex grönsaksfrön. Om man skall köpa fröpåsar blir det dock dyrt. Finns det större förpackningar av t ex rädisfrön att köpa för groddning? Ja det finns det ex. Runåbergs säljer större förpackningar till groddning det var där jag köpte rädisfröerna som var avsedda för groddning.
Inget,köper alfa alfa ibland men det var länge sedan.
Groddar av mungbönor tycker jag bäst om. Linser har jag testat också och det är okej men inte lika gott som mungbönor.
mari_tres
04-12-2006, 20:32
Alfalfa, mungbönor och bockhornsklöver =) Tycks inte vara så många som käkar bockhornsklövern här, men den är mumsig, om man gillar lite beska ibland. Mmmm! Annars är alfalfan godast =)
Christa
05-12-2006, 18:41
CITAT (Anne R @ 04-12-2006, 12:36) Det här var ju ganska roligt En kompis hade en schäfer som älskade råa morötter. Min killes schäfer var väldigt förtjust i blåbär och åt direkt från riset ute i skogen. Kanske är djurens behov av grönsaker underskattat?
Whiskuchi
05-12-2006, 19:08
CITAT (Christa @ 05-12-2006, 18:41) CITAT (Anne R @ 04-12-2006, 12:36) Det här var ju ganska roligt En kompis hade en schäfer som älskade råa morötter. Min killes schäfer var väldigt förtjust i blåbär och åt direkt från riset ute i skogen. Kanske är djurens behov av grönsaker underskattat?  Vår labrador vi hade när jag var liten, åt också blåbär i skogen. Och kantareller. Han var en utmärkt svamp sökhund, han letade upp kantarellerna, gav skall, och belönade sig själv... med kantareller Nuvarande hunden (schäfer) älskar rå potatis. edit: angående groddningen, jag groddar mungbönor och har i wokat. Gottigott!!
En katt jag hade älskade rå gurka, rå morot, chips och limpa. Skar man av en bit morot eller gurka och slängde på golvet så låg han och gnagade som en hund gnagar på ett ben.  Och ve och fasa om man glömde en limpa på diskbänken när man gick hemifrån - då låg den i smulor på köksgolvet när man kom hem. Jag älskar solrosgroddar och alfalfa. Är tyvärr dålig på att grodda själv, men jag tänker börja.
Får man fråga hur man gör när man groddar?
Rapchic
05-12-2006, 19:39
CITAT (Stussi @ 05-12-2006, 20:32) Får man fråga hur man gör när man groddar?  man häller i lite frön/linser/bönor eller vad det nu är man ska grodda i en burk trär över ett tyg eller liknande som sil lägger dom i blöt över natten sköljer dom dagen efter några gånger och låter burken stå upp och ner på en mörk plats i några dagar tills groddarna blir lite långa (brukar stå på paketet hur långa) (obs man ska skölja varje dag) när de är långa nog ställer man dom i fönstret en dag sen är det bara att äta
Som jag skrev älskar jag solrosgroddar. Kan man köpa en påse solrosfrön som säljs som fågelmat och grodda det? Någon som vet om det är OK som människoföda?
Rapchic
05-12-2006, 19:47
CITAT (stina @ 05-12-2006, 20:44) Som jag skrev älskar jag solrosgroddar. Kan man köpa en påse solrosfrön som säljs som fågelmat och grodda det? Någon som vet om det är OK som människoföda? vet inte dock vet jag att grodda solrosfrön (jag tror det var med skal dom menade) är svåra att grodda alltså dom möglar lätt och om en möglar skulle allt vara oätbart
CITAT (Rapchic @ 05-12-2006, 20:47) CITAT (stina @ 05-12-2006, 20:44) Som jag skrev älskar jag solrosgroddar. Kan man köpa en påse solrosfrön som säljs som fågelmat och grodda det? Någon som vet om det är OK som människoföda? vet inte dock vet jag att grodda solrosfrön (jag tror det var med skal dom menade) är svåra att grodda alltså dom möglar lätt och om en möglar skulle allt vara oätbart Tack för svaret - typiskt alltså!  Kanske jag provar ändå - nybörjartur???
anna_rispan
05-12-2006, 21:00
men visst kan man köpa solrosfrönmed skal på som människoföda?! det tror jag bestämt. sen sköljer man väl som vanligt. o hoppas att man överlever även denna gång ...
anna_rispan
05-12-2006, 21:03
Att grodda solrosfrön av Nina Ahlm Solrosgroddar är hur gott och nyttigt som helst men tyvärr ganska dyra att dryga ut salladen med varje dag. I stället kan man grodda sina solrosfrön själv. De är supergoda att ha i sallad, soppa, wok och på smörgås . Gör så här; Börja med att lägga hela solrosfrön, med skalet kvar, i en skål med vatten. Det brukar vara lagom med 1/2 dl frön. Skölj fröna under rinnande vatten. Lägg sedan över fröna i en glasburk med lock fylld med nytt vatten och låt stå över natten. Häll av vattnet ur glasburken nästa morgon och låt solrosfröna vara kvar utan vatten och grodda. Detta kan ta ett par dagar. Glöm inte att skölja fröna med vatten ett par gånger under dessa dagar. När du efter ett par dagar anar en liten grodd sprider du ut ca 2 cm odlingsjord på en bricka, sprid ut groddarna och tryck ner dem en aning i jorden men täck dem inte. Vattna över med blomspruta. Lägg till sist blött papper och plastfolie över så att de inte riskerar att torka. När pappret börjar att lyfta p.g.a. att groddarna växer, lyfter du bort papper och plasten, placerar brickan ljust och låter dem växa tills de är ca 10-15 cm. Förvara groddarna i kyl i upp till en vecka. http://www.nlife.se/2006/04/
CITAT (Rapchic @ 05-12-2006, 19:39) CITAT (Stussi @ 05-12-2006, 20:32) Får man fråga hur man gör när man groddar? :unsure: man häller i lite frön/linser/bönor eller vad det nu är man ska grodda i en burk trär över ett tyg eller liknande som sil lägger dom i blöt över natten sköljer dom dagen efter några gånger och låter burken stå upp och ner på en mörk plats i några dagar tills groddarna blir lite långa (brukar stå på paketet hur långa) (obs man ska skölja varje dag) när de är långa nog ställer man dom i fönstret en dag sen är det bara att äta Aha, okej! Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|