Full version: Bra promenadskor
Christa
Jag är ute och går ganska mycket och där vi bor just nu är det asfalt och åter asfalt. Har lite ömtåliga höfter och knän så jag borde nog skaffa mig ett par bra skor att gå i. För det mesta blir det gummistövlar.

Skorna bör motverka det hårda underlaget, vara breda och sköna så man inte får skoskav och helst tåla väta ganska bra. Det är ju bra om de är någorlunda hållbara också.

Har ni några tips? Det är inte alltid så lätt att känna i affären hur de kommer att vara att gå i en längre sträcka. Har ni några favoritdojor som håller i ur och skur?
Kathy
Här har löplabbet tips och råd om skorval.

Själv har jag ett par walkingskor som heter Vibram. Köpte dem på 50% rea i somras, helt suveräna skor som släpper igenom fukt ifrån foten, men ändå inte tar in vatten. wub.gif wub.gif
Lena i Torslanda
Jag går också mycket och tycker det är svårt att hitta riktigt bra skor. Nu har jag ett par Ecco-skor i Gore-tex som är enormt sköna och som dessutom låter fötterna andas. Jag köper oftast skor som kostar en del eftersom jag har känsliga "fossingar"och vill ha kvalitet i sulan. Flertalet skor har varit sköna att gå i men en del blivit riktigt äckliga efter ett tag. Luktat illa och det beror säkert på att det finns en massa osynligt syntetmaterial inne i sulorna. Detta har jag inte märkt med Eccoskorna.
olgak
Jag köpte ett par Garmont på rea, det var ett rent impulsköp, och de såg lite konstiga ut (sned snörning) så jag var skeptisk. Men de är SUPER. Jag är helt crazy förtjust i dessa. Men de är ju dyra, kostar ju normalt över tusenlappen. Tål alla väderlekar också!
AnitaO
Jag har ECCO Receptor. Kostar runt 1000-lappen.
Väl värda sitt ganska höga pris tycker jag i alla fall smile.gif
Christa
Tack så mycket för tipsen. Köper man dessa typer av skor i sportaffärer eller var?
netaave
Ta för vana att gå med stavar på asfalt, det dämpar belastningen.
Kathy
CITAT (Christa @ 04-12-2006, 19:27)
Köper man dessa typer av skor i sportaffärer eller var?

Går du till t.ex Löplabbet, så får du bra hjälp med att hitta skor som passar dina fötter (de mäter och trixar, du får stå på en genomskinlig platta med spegel under så att de kan se hur du belastar dina fötter), tror dock att du kan få bra hjälp i vilken sportaffär som helst.
AnitaO
CITAT (Christa @ 04-12-2006, 19:27)
Tack så mycket för tipsen. Köper man dessa typer av skor i sportaffärer eller var?

Jag köpte mina i en vanlig skoaffär.
Christa
De säger på Ecco att man måste spraya Gore-Tex kängorna men jag vill inte använda impregneringsspray eftersom dessa innehåller ämnen som skadar immunförsvaret.

Har ni som har Ecco sprayat dem eller funkar de bra ändå om man inte klafsar omkring i skogen med dem. Jag tänkte ha mina att gå på asfalt med. De är visserligen ett miljöproblem i tillverkning och när de blir avfall men jag har så svårt att hitta skor som passar så jag vet inte vad jag skall göra.
AnitaO
CITAT (Christa @ 11-01-2007, 07:33)
De säger på Ecco att man måste spraya Gore-Tex kängorna men jag vill inte använda impregneringsspray eftersom dessa innehåller ämnen som skadar immunförsvaret.

Har ni som har Ecco sprayat dem eller funkar de bra ändå om man inte klafsar omkring i skogen med dem. Jag tänkte ha mina att gå på asfalt med. De är visserligen ett miljöproblem i tillverkning och när de blir avfall men jag har så svårt att hitta skor som passar så jag vet inte vad jag skall göra.

Jag har aldrig sprayat mina.
Dom fungerar fortfarande utmärkt efter nästan 2 år.
Gissar att det är för att behålla dom vattentäta i så fall, men för mina behov behövs det inte.
Jag går dagligen i skogsterräng och blöt om fötterna blir jag aldrig smile.gif
Rossi
Det bästa du kan göra är även att få specialanpassade innersulor som är uppbyggda efter din fot, dina knän och dina höfter. Jag fick såna efter min fotoperation nu i vintras. Jag fick betala 830 kronor för dem hos en sjukgymnast. Alla människor borde ha sådana och speciellt om man har ont någonstans. De flesta har felbelastningar och de här sulorna/inläggen stöttar där det behöver stöttas och underlättar där det behöver underlättas. Du kan flytta dem från sko till sko så du behöver inte köpa ett par för varje par skor.
KURT
CITAT (AnitaGg @ 11-01-2007, 07:36)
Jag har aldrig sprayat mina.
Dom fungerar fortfarande utmärkt efter nästan 2 år.
Gissar att det är för att behålla dom vattentäta i så fall, men för mina behov behövs det inte.
Jag går dagligen i skogsterräng och blöt om fötterna blir jag aldrig smile.gif

Om skor innehålle Gore-tex membran så SKALL de vara vattentäta, utan spray. Skall man spraya något så är det för att det yttre materialet (läder?) skall hålla sig fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon