Full version: idegran
snuffe
Vi har en fantastisk gammal idegran på tomten. Den växer vildsint och vi har huggit ut en sittplats där man är skyddad från insyn.
Jag vill gärna ta sticklingar av den (Speciellt som vi ska dränera alldeles intill den)
Det är förstås fel årstid, men ändå, tips på hur man gör ?

Anna
Big Gardener
Det är oftast inga större problem att ta sticklingar från Idegran. Jag skulle gjort så här:

Sticklingarna tas på våren, ca 7-10 cm långa, så högt upp i "bladverket" som möjligt. Använd toppskott men toppa dem INTE. Dra av ungefär hälften av barren på nedre delen av sticklingen, såra den nedre delen med ett par ytliga snitt, använd en mycket vass kniv.

Sätt sticklingarna (med den sårade änden nedåt!) i perlit- eller sandblandad torv som hålls fuktig men inte blöt. Lägg vit plast eller fiberduk över, låt stå lagom varmt och dragfritt.
cato
Låter intressant men har jag missuppfattat beskrivningen.
Skall ungefär hälften av barren sitta kvar även på den nedre delen av sticklingen?
Gäller samma princip för en och gran?
Hälsningar
Cato
KURT
CITAT (cato @ 04-12-2006, 16:16)
Låter intressant men har jag missuppfattat beskrivningen.
Skall ungefär hälften av barren sitta kvar även på den nedre delen av sticklingen?
Gäller samma princip för en och gran?
Hälsningar
Cato

Nej, på den delen av sticklingen som sitter under jord får det inte vara några barr (blad) kvar.

Gran och en kan man som privatperson i princip INTE ta stickling från. Det går att föröka dem vegetativt, men då måste man använda växthormoner.
snuffe
Tack för upplysande svar. Jag fick i går veta att dräneringen inte börjar förrän i mars och då borde ju årstiden vara ganska rätt.

Kurt, menar du att det är för svårt att ta stickling av en och gran eller att man inte får ?

Anna
Alexander-VG-zon3
CITAT (snuffe @ 05-12-2006, 11:49)
Tack för upplysande svar. Jag fick i går veta att dräneringen inte börjar förrän i mars och då borde ju årstiden vara ganska rätt.

Kurt, menar du att det är för svårt att ta stickling av en och gran eller att man inte får ?

Anna

han menar någ att det är för svårt . men har man växt hormoner eller rotmedel eller nåt annat så kan det gå
KURT
Det finns faktiskt folk som på fullt allvar tror på historier om julgranar som rotar sig i snön!
Big Gardener
Användning av rotningshormon eller andra tillväxthormoner är inte tillåtet i Sverige annat än vid mikroförökning.
kristerh
CITAT (Big Gardener @ 05-12-2006, 14:23)
Användning av rotningshormon eller andra tillväxthormoner är inte tillåtet i Sverige annat än vid mikroförökning.

Jag har köpt rotningshormon på weibulls wink.gif visserligen för ett par år sedan, men det kanske var tillåtet då wink.gif har kvar nästan allt,
Big Gardener
Svårt att svara på utan att ha sett förpackningen men jag tror inte det var något direktverkande rotningshormon. Möjligtvis IBA (Indol Butetic Acid) som vid oxidation blir en svagare form av IBB (Auxin).
KURT
Jag tror att de sälger något extrakt från alger eller något, som innehåller "naturligt" växthormon.
Alexander-VG-zon3
jag har med för mig att dom säljer rotnigsmedel .
Tradera säljer väl med sånna !!
Big Gardener
Jaha, algmedlet. Det är inga riktiga rotningshormon utan enbart preparat som till största delen består av gelatin och håller sticklingarna fuktiga.
KURT
CITAT (Big Gardener @ 05-12-2006, 17:05)
Jaha, algmedlet. Det är inga riktiga rotningshormon utan enbart preparat som till största delen består av gelatin och håller sticklingarna fuktiga.

Fast kommer det från alger så består polymeren av agar (kolhydrat) och inte gelatin (djurprotein).
thomaswahlqvist
Hormonpreparat är tillåtna i EU men inte i Sverige, är det så?
Jag införskaffade riktigt rotningshormon på ett varuhus i Tjeckien som motsvarar vårat coop forum.
Där fanns massor av spännande kemikalier för trädgården, flera olika preparat att spreja Persikor och rosor. Billigt snigelgift, (den typ som vi använder här) och mycket mer.

Men hur blev resultatet med mitt hormonpulver?
Kan villigt erkänna att allt blev pannkaka, det tycks som om undervärme, rätt Ph och belysning är av större betydelse än hormonpulver.
Men då har jag testat preparatet på svårstucket som ex Magnolia o Stewartia
Big Gardener
CITAT (KURT @ 06-12-2006, 09:31)
CITAT (Big Gardener @ 05-12-2006, 17:05)

Fast kommer det från alger så består polymeren av agar (kolhydrat) och inte gelatin (djurprotein).

Sant, fel av mig. Funktionen är dock densamma.

thomas: Nu var det i och för sig ett tag sen jag läste plantskoleproduktion och mikroförökade själv men jag tror inte att reglerna har ändrats och att det är som du säger. Jag tror även att mer eller mindre svaga hormonpreparat finns att köpa på gardencentras även i Danmark. Men som du säger: Även om man har tillgång till hormonpreparat är det absolut ingen garanti att det fungerar. Växthormoner verkar bäst i ytterst små mängder och växterna är otroligt känsliga. Som med alla syntetiska preparat så som växtskyddsmedel och hormoner är det lite som att jaga småvilt med automatkarbin och ögonbindel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon