|
Jag kanske e lite dum med för många omröstningar.. men jag tycker det är askul! Välj en av de tre mest populära blommorna.. eller så välj annat som nu finns med om ni tycker om en annan blomma istället till julen
catlady
04-12-2006, 15:39
Allihop egentligen, men med en sambo som tycker att hyacint doftar för starkt och när julstjärnor är giftiga för mina små älsklingar (katter) så blev det bara en amaryllis i år.
Blåa hyacinter!
CITAT (Betty @ 04-12-2006, 15:45) Blåa hyacinter!  Jag råkade rösta fel.. men egentligen tycker jag oxå att blåa hyacinter är vackrast
CITAT (abbbe @ 04-12-2006, 15:56) CITAT (Betty @ 04-12-2006, 15:45) Blåa hyacinter!  Jag råkade rösta fel.. men egentligen tycker jag oxå att blåa hyacinter är vackrast Mm, och så doftar de så juligt med!
ewa zon 3
04-12-2006, 16:21
Amaryllis är det jag är mest insnöad på nu /Ewa
 I år får det bli min nya Orkideé för den var röd, Cambria, klar favorit. annars är det nog Amaryllis
evelina
04-12-2006, 21:23
Vi har samma favoriter i år Kajsa, här kommer mina. Lite dålig bild bara.
Vad roligt evelina, javisst var det julkänsla med den. Undrar just om vi får den att blomma om nästa år ???  Din var större ser jag.
Mia, zon 3
05-12-2006, 08:15
Jag skrev "Annat", för om jag var absolut tvungen att välja så blev det nog en julros... Mycket för att man kan sätta ut dem sedan, men mest för att de är så överjordiskt vackra!
Jag brukar göra julgrupper med miniamaryllisar (blommar bättre än de stora, tycker jag), hyacinter, julros, järnek och mossor, kottar etc. Helst kör jag ton-i-ton, alltså vitt (och kanske blått), men ibland blir det röda amaryllis, blå hyacint och vit julros.
Har också köpt några röda orkidéer ibland - de är också fina.
Det enda som inte kommer över tröskeln är julstjärnor, dem kan jag inte med...
Lemonne
05-12-2006, 10:09
Jag skulle aldrig kunna tänka mig en jul utan doften av hyacint. Den kanske inte är "Vackrast" men den är för mig helt oumbärlig!
Hyacint - för doften. Utan den doftar det inte jul.
*Stintan*
05-12-2006, 16:03
CITAT (Betty @ 04-12-2006, 15:45) Blåa hyacinter!  Helt klart favoriten
Whiskuchi
05-12-2006, 19:05
Underbara hyacinter  apropå hyacinter - vilken färg är det som (generellt) doftar mest? Jag föredrar de vita rent utseendemässigt, men de luktar väl minst...?
Mia, zon 3
07-12-2006, 14:10
CITAT (Whiskuchi @ 05-12-2006, 19:05) Underbara hyacinter  apropå hyacinter - vilken färg är det som (generellt) doftar mest? Jag föredrar de vita rent utseendemässigt, men de luktar väl minst...? De brukar väl påstå att den blå 'Delft's blue' doftar mest. Jag köper blå och/eller vita, och de doftar nog båda färgerna, tycker jag.... De rosa och andra färger vet jag inte?
Ophelia
09-12-2006, 14:50
Hmmm...vad svårt. Jag gillar amaryllis och hyacinter. Tycker även att en azalea i rött och/eller vitt är så juligt. En ny favvis är nog en kruka julros. För doftens skull är nog hyacint oavsett färg
Hyacinter är min favorit. Inte kanske den vackraste, men den doftar gudomligt och är billig så man kan ma MASSOR!  Vi är inte känsliga för starka dofter här hemma, så det är fritt fram med denna doftkulinariska gudomlighet!
zaaritha
09-12-2006, 19:54
Jag älskar hyacinter! Men; som jag nog skrev i fjol; varför finns inte dessa vackra röda hyacinter--som ju finns i Holland?
CITAT (zaaritha @ 09-12-2006, 19:54) Jag älskar hyacinter! Men; som jag nog skrev i fjol; varför finns inte dessa vackra röda hyacinter--som ju finns i Holland?  Jag köpte röda hyacinter på IKEA idag!
fruberglund
14-12-2006, 10:44
Amaryllis är min nya favorit men julrosor ligger nog högt på listan också eftersom de piggar upp utomhus...har precis köpt mina första julrosor i år och fler blir det absolut
Limeblossom
14-12-2006, 11:20
Jag svarade Amaryllis men jag gillar nog mina ödesträd mest  Dom är så snälla och blommar i rött och vitt lagomt till jul. Det är fullt med knoppar nu men jag har även en amaryllis på väg upp. Vet inte vilken färg det är på den. Dom andra lökarna står i matkällaren och vill inte vissna ner så dom blommar väl i vår någon gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|