Full version: Recept på Ostbollar
Klura
För något år sedan hittade jag ett recept på Ostbollar som var jättegoda till glöggen.
Tror att det var i någon veckotidning som kom lagom till advent.
Om jag inte minns fel så var det Västerbotten el Prästost som man rev, blandade i lite grädde och rullade till små bollar.
Dessa rullade man sedan i Kavring som man stött (först torkat ett par skivor) i mortel.
Någon som känner igen receptet?
Jag är osäker på om det ska vara något mer i bollarna.

Andra recept på goda ostbollar emotages oxå.
netaave
Här har du en del varianter

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ostbol...ta=lr%3Dlang_sv
Eva St
smile.gif
Här kommer ett recept som är gott

OSTBOLLAR

Ca 100-110 st

1 pkt Petits Choux mix

Grädda enl. förpackningen. Spritsa ut små bollar ca 100 st. Låt kallna.

Rör ihop: Mixa

200 gr Philadelphiaost
250 gr Ädelost
Jag kör detta i köksmäster till en riktigt slät massa

Spritsa i ostmassan i Petits choux bollarna med en 100 cc spruta eller sprits
den grova nippeln.

Lägg i långpanna – styckfrys

Värm i ugn 200 grader 5-10 min före servering.

Källa: Receptbankenskokbok.se
Författare: Eva St
Klura
Tackar för tipsen.
Eva St, Petits Chouxer är ju vansinnigt gott.
Men när man ska frysa dom.. Du menar att man fryser dom utan guckan i? (Bäst att fråga så och va på den säkra sidan)
KURT
I senaste Meny i P1 hade Karin Fransson recept på ostbollar:

Ostbollar med variation

I Meny vecka 48 2006

200 g smör
200 g vetemjöl
300 g riven ost (lagrad Grevé eller hälften lagrad hårdost och
hälften ädelost)
1-2 tsk currypulver
2 msk päronkonjak el. calvados el. punsch

Att rulla i:
1 äggula, 1-2 dl mjölk + sesamfrö vallmofrö, hackade pinjenötter, hackade pumpakärnor osv.

Tärna smöret och lägg det tillsammans med vetemjölet, den rivna osten och konjaken i matberedare. Kör igång tills det börjar bildas en klump. Stanna maskinen och plocka upp degen. Knåda snabbt ihop och lägg den i en plastpåse. Sätt kallt i ca 30 minuter.
Ta fram degen och forma kulor ca 2-3 cm stora. Blanda ihop äggulan och mjölken. Lägg ner bollarna och rulla dem runt. Lyft upp dem och rulla dem sedan runt i sesamfrö, vallmofrö eller något av de angivna alternativen eller gör lite olika. Sätt bollarna på bakpapperklädd långpanna och grädda i 175° i ca 25-30 minuter. Ev. kan de behöva täckas av mot slutet av gräddningen. Servera de lite ljumna.
Förvara de helt avsvalnade i en burk med lock.

Hur smaken på ostkakorna blir beror enbart på vilken ost man väljer. Ta gärna din favoritost, men helst inte en allt för mild sort.
Eva St
CITAT (Klura @ 05-12-2006, 09:28)
Tackar för tipsen.
Eva St, Petits Chouxer är ju vansinnigt gott.
Men när man ska frysa dom.. Du menar att man fryser dom utan guckan i? (Bäst att fråga så och va på den säkra sidan)

Jag gör dem helt färdiga med ost och hela härligheten i innan jag fryser dem. Sedan är det bara att ta upp dem och värma och servera ---- SUPERGOTT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon