Full version: Lägga till bilder...
Fjallsnipan
Är det nån som kan förklara för mig hur jag lägger upp mina bilder i mitt album.
Får bara ett felmeddelande där det står att filerna är för stora, har förminskat dom 2ggr nu men dom är tydligen fortfarande förstora.
Hur stora får dom igentligen vara?
Mina bilder är inte ens 200 K.... Vad gör jag för fel???

Hjälp någon!!!!!
kerstin z5-6
Här måste de vara under 100 k, ofta är 60-80 bra storlek -förminska vidare
Välkommen hit o lycka till smile.gif
K
*Stintan*
Kanske idé att minska upplösningen på bilderna också
Eva St
CITAT (Stintan43 @ 04-12-2006, 20:12)

ohmy.gif
Förklara för mig hur man gör för att minska upplösningen på bilderna
Eva St
Piccante
Ett annat alternativ om du absolut inte måste ha ett album på odla är att lägga upp foton på en annan sajt och klistra in en länk dit i inläggen. Jag använder ibland www.flickr.com där får bilder vara nästan hur stora som helst och jag har sett att t.ex Flaxss har ett album någon annanstans som han länkar till. Jag blev så trött på att alltid behöva göra om mina bilder så jag tycker det är enklare att ha dem externt.
*Stintan*
CITAT (Eva St @ 04-12-2006, 23:12)
CITAT (Stintan43 @ 04-12-2006, 20:12)

ohmy.gif
Förklara för mig hur man gör för att minska upplösningen på bilderna
Eva St

Det beror på vilket bildprogram du har smile.gif
adamos
Om du har Windows XP så finns det ett litet tilläggsprogram som heter Image Resizer och med det installerat så behöver man bara högerklicka på en bild och välja "Resize picture". Programmet hittar du här:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx
askar
Genom att välja att spara bilden i Medium kvalitet
istf High... så minskas bilden betydligt i antal Kb.
Den här är sparad i hög kvalitet 640 X 480 pixlar = 76 Kb

Samma bild i Medium 640 x 480 pixlar = 56 Kb
Farbror Blå
När man gör om en bild, sparar om den, så väljer man också jpeg-format, det gör oftast filen optimerat liten.
När du sedan har förminskat bilden och spart den som jpeg, högerklicka på filen och kolla egenskaper! Då kan man se storleken lätt.

Lycka till=)
Eva St
Ja jag har Windows XP
Eva St
Fjallsnipan
Jaha... skulle försöka mig på era tips här nu då.... att förminska bilderna till 100kb. MEN då blir dom ju jättesmå!!!!!
När man kollar i andras album så är ju bilderna jättestora.

Vad gör jag för fel igentligen??? Jag får inte till de. Har försökt att minska bilderna i Photoshop men de blir inge bra ju!!!..

HJÄLP MIG!!!

Å hur får man in bilderna i ett inlägg??? Är de bara å kopiera dit dom?

Tacksam för svar! / Fjallsnipan
askar
CITAT (Fjallsnipan @ 15-01-2007, 19:33)
Jaha... skulle försöka mig på era tips här nu då.... att förminska bilderna till 100kb. MEN då blir dom ju jättesmå!!!!!

Vad gör jag för fel igentligen??? Jag får inte till de. Har försökt att minska bilderna i Photoshop men de blir inge bra ju!!!..

HJÄLP MIG!!!

Å hur får man in bilderna i ett inlägg???  Är de bara å kopiera dit dom?

När du minskar bilderna i Photoshop så kan du oftast välja
att spara dem i storlek 640 x 480 pixels... de brukar då bli strax under 100kb.

Spara bilderna i Medium kvalitet... om du sparar i Hög så blir den för stor.
Sedan så är det också beroende på om bilden har mycket starka färger,
då får du välja mindre antal pixlar att spara i.

Lycka till! smile.gif

Bilderna måste finnas någonstan på nätet för att du ska kunna ta dem till inlägget.
Fjallsnipan
ok.... har fått till dom på dom pixlarna, och satt de på medium. MEN.... som är fortfarande förstora. Men bara straxt innan 100kb.
Är inte så bra på de här...(kanske märks)... Men vad ska jag ändra pixlarna till? 640x480 är för stort...
askar
CITAT (Fjallsnipan @ 15-01-2007, 19:55)
ok.... har fått till dom på dom pixlarna, och satt de på medium. MEN.... som är fortfarande förstora. Men bara straxt innan 100kb.
Är inte så bra på de här...(kanske märks)... Men vad ska jag ändra pixlarna till? 640x480 är för stort...

Testa med 550 i övre ... den andra siffran ändras automatiskt,
om den också är för stor så kan du gå ner till 500
Fjallsnipan
Men allvarligt.... Nu har jag förminskat dom så att dom är på 250x188 pixl och förtfarande förstora.... bilderna är ju jättesmå. Och så satte jag dom på low ist för medium. De här funkar ju inte...

Måste ju göra nått galet fel!
Gossen Ruda
Jag brukar alltid använda storleken 600 x 400 och mediumkvalitet. Det brukar passa. Gör det inte det går jag ner till låg kvalitet. Sen är det en sak till med att minska ner storleken, man skall inte göra det för många gånger och inte heller till "fel" format eller hur man nu skall uttrycka sig. Halvera eller till en tredjedel eller liknande.

Har man en bild som är 2000 pixlar bred kan man gå ner till 1000, 500 eller 400, inte till 600. Skall man ner till 600 är det bättre att först beskära bilden till 1800 för att sen förminska till 600. Glöm inte att skärpa till bilden efter förminskningen.
Inga från Närke

HJÄLP MIG!!!

Å hur får man in bilderna i ett inlägg??? Är de bara å kopiera dit dom?

Skapa ett album här på odla, lägg in bilder där och sedan kan du länka in det i ett inlägg.

PS! Du har mejl.
Gossen Ruda
CITAT (Fjallsnipan @ 15-01-2007, 20:11)
Men allvarligt.... Nu har jag förminskat dom så att dom är på 250x188 pixl och förtfarande förstora.... bilderna är ju jättesmå. Och så satte jag dom på low ist för medium. De här funkar ju inte...

Måste ju göra nått galet fel!

Förmodligen. rolleyes.gif Vad är det för filformat, dvs filändelsen?
askar
När du kommer till Spara som då ska du välja JPEG
i raden där det står Format
renate
CITAT (askar @ 15-01-2007, 20:38)

HJÄLP MIG!!!

Lycka till! smile.gif

Bilderna måste finnas någonstan på nätet för att du ska kunna ta dem till inlägget.

jag minska mina bilder i Photoshop 600x444 men de blir betydligt större än 100 kb därför har jag mitt album i AoT forum.Vill jag visa bilder här kopera jag bara de och lägger in här.Jag har tröttnat att bilderna på odla ska vara så liten.
askar
CITAT (renate @ 15-01-2007, 22:20)

HJÄLP MIG!!!

Lycka till! smile.gif

jag minska mina bilder i Photoshop 600x444 men de blir betydligt större än 100 kb därför har jag mitt album i AoT forum.Vill jag visa bilder här kopera jag bara de och lägger in här.Jag har tröttnat att bilderna på odla ska vara så liten.

Jo det är trist att bilderna här inte får vara större än 100 kb:(
Ser att din lilla bild är på hela 296 kb.

Kanske blir det bättre när Odla byter server... får vi hoppas. smile.gif
Pirum
I Adobe borde finnas en funktion där man kan se hur stor filen blir innan man sparar? Vet inte vad den heter, men, "Exportera för web" eller nåt kanske kan funka.
*Stintan*
I adoben finns det i arkivmenyn nåt som heter spara för Web, klicka på den så kommer bilden upp i två rutor och där kan du justera pixlarna och då ser du hur stor bilden blir att se på och under bilden står hur många kb det är, sen sparar du den när du är nöjd. Se bara till att spara den som jpeg
renate
CITAT (askar @ 15-01-2007, 23:25)
CITAT (renate @ 15-01-2007, 22:20)

HJÄLP MIG!!!

Lycka till! smile.gif

Jo det är trist att bilderna här inte får vara större än 100 kb:(
Ser att din lilla bild är på hela 296 kb.

Kanske blir det bättre när Odla byter server... får vi hoppas. smile.gif

I AoT album får bilderna vara hela 512 kb står det.Jag brukar håller mig under 500 kb,men 100 är för liten.
askar
Fast just i fallet med denna din bild, så har du nog sparat den i Maximum eller High quality eftersom den krävde så stort anta kb.
Jag tog mej friheten (hoppas det inte gjorde nåt) att spara om den i Medium kvalitet
och då tar den bara 65 kb och kvalitetsförsämring bör inte märkas på skärmen.
Men visst är det irriterande att man måste hålla på att förminska och förminska för att kunna lägga i album.

Gossen Ruda
Det är inte bra att lägga ut för fina bilder på nätet eftersom dom då löper större risk att stjälas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon