Full version: Respekt
Blomstertanten
Skulle vilja ha en liten diskusion om respekt ! Har varit och jobbat och gick och funderade lite under tiden.

Vad är respekt för dej ?

För mej är det respektlöst att tex. kalla någon för CP eller snorvalp. Oavsett om det var en som började så är man inte ett dugg bättre själv om man använder samma metod. Två fel gör inte ett rätt !!!!

Respekt är att be om ursäkt för att man använt sådana invektiv (betyder förolämpande ord. Inte för att vara Cp är en förolämpning men ordet användes ju i nedsättande syfte )

Så därför ber jag om ursäkt nu meddetsamma om detta sårar någon(eller om något annat jag skrivit sårat någon).
Det är inte min avsikt utan vill bara få alla att tänka lite på att visa respekt för då tror jag att man får respekt tillbaks. Det ovan nämnda är egentligen bara exempel , men det var dessa ord i en annan tråd som fick mej att börja fundera på det här med vad som är respektlöst och vad som är respekt.
Alba
Man kan inte kräva respekt av andra. Respekt är något man förtjänar.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad ligger också i ordet respekt.
Jag menar då både i ord och handling.

Jag visar respekt genom att tex inte tilltala andra med de ord du nämner.

Detta är vad jag rent spontant kom på.
Björken
Respekt är ett ord som jag tycker att betydelsen av försvinner allt mer i vårt stressade samhälle. Det är så lätt att skylla på än det ena än det andra för att slippa visa respekt för andra människor.

Jag tycker tex det är viktigt att visa att varje människa eller rättare sagt levande varelse som jag möter är unik och ska respekteras för den de är.

Att snacka skit om någon är för mig mycket respektlöst, likaså att förstöra andras liv på ett eller annat sätt.

I det egoistiska samhälle vi lever i idag så blommar respektösheten alldeles otroligt, "bara jag får, så skiter jag i hur det går för andra", verkar vara en allt mer användbar fras, kanske inte i ord men i tankar.
Castea
Re = "åter" (latin)

Spect = "se" (latin)

Respekt betyder alltså "återse".
Att behandla någon med respekt betyder alltså att behandla någon så att man ska kunna återse denne utan problem.
faith
CITAT (Castea @ 04-12-2006, 20:43)
Re = "åter" (latin)

Spect = "se" (latin)

Att behandla någon med respekt betyder alltså att behandla någon så att man ska kunna återse denne utan problem.

Nja, detta förutsätter ju att personen har ett samvete. sleep.gif
faith
Det går att skriva hur mycket som helst om detta intressanta ämne - om tiden bara fanns. smile.gif Återkommer kanske till frågan en annan dag.

Men jag håller med om följande:

CITAT (Björken @ 04-12-2006, 20:31)
Jag tycker tex det är viktigt att visa att varje människa eller rättare sagt levande varelse som jag möter är unik och ska respekteras för den de är.

CITAT (Alba @ 04-12-2006, 20:26)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad ligger också i ordet respekt.
Jag menar då både i ord och handling.
gammelnalle
en liten (parantes) som kanske inte direkt har med repekt att göra...!!

Mina elever hade CP som favoritinvektiv (gärna tillsamman med svordomar)..

något som jag synnerligen ogillar enär jag har en CP-skadad kompis (ja egentligen min kompis son)

jag tog striden och TROR att jag kom ur den som någon form av vinnare... för jag hör sällan att de använder just detta invektiv.

Jag berättade lite om Stewen Hawkins som har ALS (mycket snarlikt CP) och vilken OTROLIG begåvning den killen är.

Stephen Hawking: The internationally renowned Physicist, has defied time and doctor’s pronouncements that he would not live 2-years beyond his 21 years of age when he was diagnosed with amyotrophic lateral sclerosis (ALS); also known as Lou Gehrig’s disease. The symptoms are very similar to those of CP; Hawking cannot walk, talk, breathe easy, swallow and has difficulty in holding up his head. But he is still beating life at its own game. Confined to a wheelchair, he uses a special computer to transfer his thoughts into a readable form, which he himself reads with an electronic voice support system. A Ph. D from Cambridge, Stephen Hawking’s fascination for the study of the Universe and laws governing it, has only grown with the passage of time. His book A Brief History of Time: From the Big Bang to Black Holes’ explains many of his physical and mathematical ideas, and calculations without using math. The book, a best seller was later made into a movie.

http://www.indianchild.com/CerebralPalsy/f...ebral-palsy.htm

(där finns det fler fantastiska personer med Cerebral Palsy beskrivna)

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3205 lite förklaringar...

b
Castea
CITAT (faith @ 04-12-2006, 21:06)
Re = "åter" (latin)

Spect = "se" (latin)

Nja, detta förutsätter ju att personen har ett samvete. sleep.gif

Ja, det är så jag förutsätter också.

Förstår inte ditt "nja". Kan du utveckla?
faith
CITAT (Castea @ 04-12-2006, 21:17)
Ja, det är så jag förutsätter också.

Förstår inte ditt "nja". Kan du utveckla?

Nja är en kombination av ja och nej. Dvs jag både håller med och inte i och med att jag menar att ditt resonemang kräver ett samvete. smile.gif
LadyG
Respekt förtjänar man, som sagts tidigare i tråden.

Hur? Genom sitt sätt att behandla andra, hur man ser på dem och hur man tilltalar andra. Nästan alla religioner har funderat över det där och jag tycker nog Jainismen formulerat det bäst när de säger "I lycka och lidande, i glädje och sorg bör vi se på alla varelser som vi ser på oss själva och bör därför avstå från att tillfoga andra sådana skador som vi inte önskar tillfoga oss själva.".
Den Gyllene Regeln

Det är det närmaste en definition jag kan komma, tror jag.

Det är inte respektfullt att kalla varandra för hånfulla tillmälen eller ironisera över varandras utseende/kroppar/intellekt/andra egenskaper däremot, så mycket är jag säker på.
mamamaggan
CITAT (LadyG @ 04-12-2006, 21:38)
Respekt förtjänar man, som sagts tidigare i tråden.

Hur? Genom sitt sätt att behandla andra, hur man ser på dem och hur man tilltalar andra. Nästan alla religioner har funderat över det där och jag tycker nog Jainismen formulerat det bäst när de säger "I lycka och lidande, i glädje och sorg bör vi se på alla varelser som vi ser på oss själva och bör därför avstå från att tillfoga andra sådana skador som vi inte önskar tillfoga oss själva.".
Den Gyllene Regeln

Det är det närmaste en definition jag kan komma, tror jag.

Det är inte respektfullt att kalla varandra för hånfulla tillmälen eller ironisera över varandras utseende/kroppar/intellekt/andra egenskaper däremot, så mycket är jag säker på.

Bra uttryckt tycker jag.

Men hur gör ni om ni möter någon som är respektlös mot er?
Om någon är repektlös mot mig eller någon annan så förtjänar ju den personen inte min respekt.
Blomstertanten
CITAT (mamamaggan @ 04-12-2006, 21:51)
Om någon är repektlös mot mig eller någon annan så förtjänar ju den personen inte min respekt.

Visserligen inte !
Men om du behandlar den människan respektlöst tillbaks så är du ju inte ett dugg bättre.
Som jag skrev tidigare : Två fel gör ju inte att det blir rätt !
Anma
CITAT (Blomstertanten @ 04-12-2006, 21:59)

Om någon är repektlös mot mig eller någon annan så förtjänar ju den personen  inte min respekt.

Visserligen inte !
Men om du behandlar den människan respektlöst tillbaks så är du ju inte ett dugg bättre.

Håller med, men man måste också respektera sig själv. Att bara vara snäll och respektfull mot någon som behandlar dig illa är inte bra mot dig själv och din självkänsla. Eller hur?
netaave
Ger man respekt så får man respekt, så enkelt borde det vara men är ju inte alltid det.
Jag tycker att respektera också innehåller att ta hänsyn, är någon respektlös mot mig kan jag ta hänsyn till orsaker som gör att detta händer, t.ex. att en person mår dåligt. Jag kan alltså även respektera respektlösheten.
Sen orkar man kanske inte tänka så i alla lägen, men jag försöker leva efter den devisen och försöker behandla alla som jag själv skulle vilja bli behandlad.
Blir jag väldigt illa behandlad försöker jag tömma den ryggsäcken så fort jag kan.
Blomstertanten
CITAT (Anne R @ 04-12-2006, 22:05)
CITAT (Blomstertanten @ 04-12-2006, 21:59)

Om någon är repektlös mot mig eller någon annan så förtjänar ju den personen  inte min respekt.

Visserligen inte !

Håller med, men man måste också respektera sig själv. Att bara vara snäll och respektfull mot någon som behandlar dig illa är inte bra mot dig själv och din självkänsla. Eller hur?

Självklart ska man respektera sej själv !
Man kan ju säga ifrån utan att vara respektlös tillbaks.
netaave
Det är nog omöjligt att respektera andra om man inte respekterar sig själv.
Jag hade en lärare på seminariet som sa att "självrespekt ger råg i ryggen" biggrin.gif
mamamaggan
Jo men ni sa ju från början att respekt är något man förtjänar. Men ändå ska man visa respekt mot någon som inte förtjänar det.

Hur går det ihop?
Blomstertanten
CITAT (mamamaggan @ 04-12-2006, 22:39)
Jo men ni sa ju från början att respekt är något man förtjänar. Men ändå ska man visa respekt mot någon som inte förtjänar det.

Hur går det ihop?

Jo, för annars förtjänar du väl ingen respekt själv ?
netaave
CITAT (Blomstertanten @ 04-12-2006, 22:42)
CITAT (mamamaggan @ 04-12-2006, 22:39)

Hur går det ihop?

Jo, för annars förtjänar du väl ingen respekt själv ?

Nu börjar de djupa diskussionerna! laugh.gif
mamamaggan
Så om någon går omkring och snackar skit om mig så ska jag bara tacka och ta emot för annars är jag inte värd att respekteras. OK , det kan jag förstå men har nog väldigt svårt att gå med på det.

Men om nu den här personen pratar skit om någon annan och jag vet att det inte är sant , är jag respektlös om jag säger åt denna person att sluta prata skit?

OBS! Jag försöker inte vara respektlös mot någon annan i denna diskussion utan tycker det är inttressant att få höra vad ni tycker.
Blomstertanten
Men att säga ifrån behöver ju inte vara respektlöst, det beror ju på hur man gör det. Att säga till på ett respektfullt sätt är naturligtvis det rätta.
Man behöver ju inte sjunka till samma låga nivå själv för då är man ju inte ett dugg bättre.
mamamaggan
Jo det vet jag men hur får man någon att sluta vara respeklös?
Vet av egen erfarenhet att det finns människor som inte slutar hur mycket respekt du än visar dem. Det finns ju faktiskt tillfällen när du inte kan komma undan sådana människor hur mycket du än vill.

Ska man alltid , alltid bara vända andra kinden till? Och hur gör man när man ser att någon annan blir respeklöst behandlad och mår riktigt dåligt av det? OK man pratar med denna person och fösöker få den att inse att han/hon egentligen är värd all respekt .

Själv är jag nog av den åsikten att det måste få finnas gränser. Den som psykiskt misshandlar någon om och om igen kan nog " må bra " av att bli utsatt för samma sak för att få känna hur det känns.
Tesa
Respekt
Tesa
Respekt...grunden för att leva i fred med varandra..
Svårt..men borde vara självklart egentligen...
Att man kommer till insikt om att man inte på något sätt är förmer än någon annan..att alla har samma rätt och samma värde..
Sen finns det de som förlorar andras respekt genom att tycka att de står över nån annan och bete sig respektlöst...
Men även om man inte respekterar nån så bör man iallafall behandla dem med respekt för att på så sätt stå kvar på sitt egna "status quo".. ;)för annars förlorar man själv "rätten" till respekt..
Lite samma "moment 22" som i mitt "valspråk" här nedan...
svinpäls
För mig är pespekt, att lyssna och låta någon tala till punkt. För mig är att ta till mig den andres avikande (i min mening)åsikt, och kunna diskuteraden, utan att för den delen behandla honom som mindre värd, för att han inte tycker samma som jag. Eller tycka att han har fel. Det han tror, är rätt i hans synsätt. Mitt sätt är rätt i min värld. Det betyder inte att han har fel, eller att jag har det, vi ser bara olika på saken. Att respektera det, är respekt för mig.
mamamaggan
Intressant ämne .

Håller med er allihop om att vad respekt är. Men skulle jag inte vara respektlös om jag stillatigande åsåg någon bli respektlöst behandlad? Har så svårt att komma runt detta med personer som alltid , alltid uppträder respektlöst och som inte kan ta till sig att de just uppträder respektlöst och faktiskt sårar andra.

Lever nog mer efter mottot att den som hela tiden uppträder respektlöst inte förtjänar min respekt men att jag genom det inte behöver sjunka till samma nivå, om ni förstår vad jag menar.
LadyG
Missen många gör är att tro att motsatsen till respekt är respektlöshet, men jag vill nog påstå att motsatsen till respekt är förakt.

En person som är respektlös kan vara det av misstag, tanklöshet eller ren elakhet.

Misstag och tanklöshet går att komma tillrätta med, oftast genom ärliga och rakryggade diskussioner (som är jävligt jobbiga att ta). Ärlighet varar längst även i sådana här situationer.

Men. Det fåtal som faktiskt är respektlösa för att de vill vara det, för att deras avsikt är att såra, de personerna förtjänar inget annat än förakt. De kommer inte att lyssna hur vältaligt man än förklarar att deras beteende är respektlöst, eftersom de är det de vill vara.

Vill man inte sjunka till deras nivå genom att bli gemen och småsint tillbaka, är nog det bästa man kan göra att undvika dem och om det inte går, ignorera dem.

Svårt ämne och jag har lite svårt att förklara vad jag tänker, kan bero på att det är sent...
mamamaggan
Just det , förakt var ordet. Det kan man ha för dessa personer. De är så totalt orintressanta , eller vad man nu ska kalla det , att de bara är värda förakt.

Men ibland måte man få stopp på dem innan de driver andra människor i fördärvet och då tillåter jag mig att vara respektlös mot dem.

Som sagt var det börjar bli sent så nu får detta ämne vara för i kväll.
AnitaO
Respekt är bl.a. att inte tycka att man är mer värd än någon annan människa. smile.gif
Alba
Re = "åter" (latin)

Spect = "se" (latin)

Jättebra sammanfattat !
faith
CITAT (LadyG @ 05-12-2006, 01:07)
Missen många gör är att tro att motsatsen till respekt är respektlöshet, men jag vill nog påstå att motsatsen till respekt är förakt.

En person som är respektlös kan vara det av misstag, tanklöshet eller ren elakhet.

Misstag och tanklöshet går att komma tillrätta med, oftast genom ärliga och rakryggade diskussioner (som är jävligt jobbiga att ta). Ärlighet varar längst även i sådana här situationer.

Men. Det fåtal som faktiskt är respektlösa för att de vill vara det, för att deras avsikt är att såra, de personerna förtjänar inget annat än förakt. De kommer inte att lyssna hur vältaligt man än förklarar att deras beteende är respektlöst, eftersom de är det de vill vara.

Vill man inte sjunka till deras nivå genom att bli gemen och småsint tillbaka, är nog det bästa man kan göra att undvika dem och om det inte går, ignorera dem.

Svårt ämne och jag har lite svårt att förklara vad jag tänker, kan bero på att det är sent...

Jag tycker du fick sagt det väldigt bra, trots den sena timmen. wub.gif
Bee
Bra tråd!

Vad jag har svårt för idag är som sades inledningsvis, ordet "respekt" har börjat glida i betydelsen. Många yngre tycks sätta likhetstecken mellan respekt och lydnad. Det har ju inte med varannat att göra ett dugg, det finns inget hotfullt i att visa respekt. Men ni vet vad jag menar: "jag KRÄVER respekt av dig". Den som säger det menar att han/hon kräver lydnad. Man kan lyda någon (för att inte får stryk tex) som man föraktar.

Många myndigheter visar ingen repekt för medborgarna. De är snarare i många fall ytterst föraktfulla och sparkar gärna på den som redan ligger. Något som var fullständigt otänkbart, både bokstavligt och bildligt, på den tiden respekt var något man förtjänade, inte tilltvingade sig.

Jag håller med många av er att det finns en koppling till Gyllene Regeln (så som ni vill att andra skall göra mot er skall ni ock göra mot dem) och alla dess varianter.

Definitionen "återse" är väldigt bra!
Alba
Jag hörde ett radioprogram med några unga killar där det var vanligt att bära kniv.
Varför bär ni kniv frågade intervjuaren ?
Respekt svarade killen !
Håller med om att ordet har fått fel betydelse för många.
Rapchic
nu för tiden betyder tyvärr respekt samma sak som rädsla
typ att man har "respekt" för den största killen i klassen

själv respekterar jag inte folk som inte respekterar mig
däremot så agerar jag inte rspektlöst mot dom
(och då i början förståss så visar jag respekt
eftersom jag inte vet hur denna person är)
man kan ju även känna respekt för ppersoner som man inte känner
tycker då jag, jag har raspekt för tex shihan Collin
dock inte av rädsla utan av vad ska man säga
respekt till vad personen har gått igenom för att komma dit han har kommit

inom min kampsport (kyukushin kai) är det väldigt viktigt med respekt
om man inte visar respekt kan man till och med bli förbjuden att träna
i den dojon. respekt har ju också mkt med ödmjukhet att göra
(tycker jag)

dojo = plats där man tränar (kyukushin i mitt fall)
Shihan Collins = har 7: svarta bältet i kyukushin
en av dom högsta i världen (det högsta nån har i värden är 7:e svarta
men det är dock fler än shihan Collins som har det)
Gillan
Respekt........respekt är ett stort ord, som också har en väldigt stor betydelse.

För mig betyder ordet respekt, att ta hänsyn till andras känslor och tankar. Jag respekerar vad du tänker och tycker, jag lyssnar på vad du säger, jag kanske inte håller med dig, men bara för att du tycker en sak, och jag en annan, accepterar/respekterar jag din inställning.

En stor fråga, tycker jag är, när det gäller ordet respekt, det är när det gäller barn. Hur ofta får man inte höra att barn inte respekterar äldre människor?Men äldre männniskor har oftast inte tänkt på att: För att få respekt, måste du också ge den wub.gif
Eva i Skåne
Jag håller med dig om detta med respekt Gillan.

Du har rätt i att äldre många gånger inte heller respekterar barn
och när det gäller barn upplever jag det ofta som att även de äldre använder ordet i fel syfte. Det de gamla vill är ofta att barnen ska vara lydiga, artiga, tysta, undergivna och inte säga emot och protestera. Då är det inte respekt vi talar om utan kommer in lite på det där med rädsla, tycker jag unsure.gif

Ömsesidig respekt vore önskvärt i alla sammanhang och relationer
Tesa
Knyter an till Evgenis resonemang om barn och äldre...
Barn som möts av respekt blir ju ofta respektfulla själva...och de som möts av respektlöshet följer den linjen...
Eftersom det är som barn man formas så borde det ju egentligen vara viktigast att vuxna skall respektera barn...och inte tvärtom...
Rapchic
CITAT (Eva i Skåne @ 05-12-2006, 21:55)
Jag håller med dig om detta med respekt Gillan.

Du har rätt i att äldre många gånger inte heller respekterar barn
och när det gäller barn upplever jag det ofta som att även de äldre använder ordet i fel syfte. Det de gamla vill är ofta att barnen ska vara lydiga, artiga, tysta, undergivna och inte säga emot och protestera. Då är det inte respekt vi talar om utan kommer in lite på det där med rädsla, tycker jag unsure.gif

Ömsesidig respekt vore önskvärt i alla sammanhang och relationer

kanske därför rspekt iallafall i min ålder mest betyder rädsla
Gillan
Så som jag ser det, är det precis som Tesa och Eva säger ( och jag själv naturligtvis wub.gif tongue.gif ) självklart har jag sett att det finns fler som sagt liknande wub.gif

Men din tanke Rapchic, skrämmer mig en aning. Inte på grund av dig, utan på grund av att jag trodde att det var en inställning som var på väg att dö ut. Aldrig att man uppnår respekt med dominering! wacko.gif

Att dominera/bestämma över en annan människa, leder i mina ögon endast till respektlöshet wacko.gif
pejori
jag tycker det många gånger, räcker med att se hur vi vuxna talar till barn. huh.gif huh.gif
då menar jag inte ordvalet i sig, utan mera tonfallet. smile.gif smile.gif
hör ofta en lite nedsättande eller barnslig ton, som man inte skulle använda till en jämnårig. laugh.gif
respekt är också att prata med och inse att barn är medmänniskor, fast lite mindre laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gillan
CITAT (pejori @ 06-12-2006, 06:43)
jag tycker det många gånger, räcker med att se hur vi vuxna talar till barn. huh.gif huh.gif
då menar jag inte ordvalet i sig, utan mera tonfallet. smile.gif smile.gif
hör ofta en lite nedsättande eller barnslig ton, som man inte skulle använda till en jämnårig. laugh.gif
respekt är också att prata med och inse att barn är medmänniskor, fast lite mindre laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Du har sååå rätt när du nämner just tonfallet. Tonfallet säger många gånger mer än vad orden i sig gör wub.gif
Rapchic
CITAT (Evgeni @ 05-12-2006, 21:40)
Respekt........respekt är ett stort ord, som också har en väldigt stor betydelse.

För mig betyder ordet respekt, att ta hänsyn till andras känslor och tankar. Jag respekerar vad du tänker och tycker, jag lyssnar på vad du säger, jag kanske inte håller med dig, men bara för att du tycker en sak, och jag en annan, accepterar/respekterar jag din inställning.

En stor fråga, tycker jag är, när det gäller ordet respekt, det är när det gäller barn. Hur ofta får man inte höra att barn inte respekterar äldre människor?Men äldre männniskor har oftast inte tänkt på att: För att få respekt, måste du också ge den wub.gif

tyvärr om man skulle ha övervögande yngre i den här diskutionen
skulle svaret vara respekt = rädsla typ
Blomstertanten
Men rädsla är ju inte alls respekt !
Respekt handlar om att ta hänsyn till andras känslor och åsikter bland annat.
Rapchic
CITAT (Blomstertanten @ 08-12-2006, 21:54)
Men rädsla är ju inte alls respekt !
Respekt handlar om att ta hänsyn till andras känslor och åsikter bland annat.

var inne på ett annat forum där en kille skrev

"haha ni tro de länderna lär barn bäst i krigskonsterna.. men nej.. självklart vinner afganistan i somalia i det.. där tränas barnen med riktiga vapen och får gå ut i riktiga krig <------ RESPEKT"

det eller värre syn är vad ungdomar har för syn på respekt nuförtiden
Gossen Ruda
Betydelsen är vad jag förstår både att respektera en person pga vördnad OCH/ELLER rädsla. Läs mer på Svenska Akademiens ordbok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon