Posse
Jag har börjat på med årets första gräsklippning och kommer då och då till till stånd med utblommade påskliljor. På något sätt känns det som om påskliljorna skulle må bäst av om man inte nu plötsligt snaggade av alltihop, utan istället lät ståndet vissna ned naturligt. unsure.gif
Är det så?
Eva i Skåne
"Hur länge ska ståndet stå?" Jaa, du......... tongue.gif

Jag brukar fläta ihopa bladen på mina påskliljor när de är utblommade. Det blir inte så skräpigt i rabatterna och det verkar som de vissnar ner lite fortare också.
Tommy
CITAT (Eva i Skåne @ 02-06-2003, 17:19)
"Hur länge ska ståndet stå?" Jaa, du......... tongue.gif

Precis vad jag tänkte biggrin.gif

Tyvärr inga råd i frågan, men...
Berith
Jaa, ibland kan det bli för mycket av det goda! tongue.gif

Glöm inte att ta bort dom överblommade blommorna! Dom stjäl bara näring från löken. smile.gif smile.gif
Fialotta
Jag knyter oxå mina påskliljeblad
till snygga knutar och så får dom stå tills dom är bruna o fula
då klipper jag ner dom helt, brukar bli i juli nån gång rolleyes.gif
Cilla
Jag har stormhattar, liljor, nävor och annat vid påskliljorna så av bladen syns intet spår när påsken väl blommat ut. En eller några rejäla bladverk intill påskeriet och narcisserna så slipper man se de bruna bladen och ståndet kan stå och gömma sig hela sommaren.
Berith
Jaha....? ohmy.gif Men hur underlättar alla dom blommorna vid gräsklippning?

Ingen av oss har ju svarat på ursprungsfrågan tongue.gif hur länge påskliljebladen måste stå innan man kan ta bort dom! Egentligen ska väl bladen vissna ner helt men hur lång tid tar det? wink.gif

Visst är det fint med påskliljor i gräsmattan men sen är ju bladen bara i vägen. Växer dom i rabatterna istället så döljs dom när andra blommor tar över. smile.gif (...som väl antagligen var det som Cilla menade.)
KURT
Precis som påpekats så stjäl frösättningen kraft från löken, bladen behövs för att samla näring men blomställningarna har man bara nytta av fall man tänker samla frön.
Cilla
CITAT
Jaha....?  ohmy.gif  Men hur underlättar alla dom blommorna vid gräsklippning?
Alldeles utmärkt. Gräset får nämligen heller inte plats!

Har man påskliljor i gräsmattan kan man lämna en rund cirkel vid klippningen. Dessa lämnade ställen utvecklar sig ofta till vackra sommarängsrabatter och döljer vårblad.

CITAT
Egentligen ska väl bladen vissna ner helt men hur lång tid tar det? wink.gif

Hos mig tar det två, tre veckor om jag minns rätt. Står de i full sol går det säkert snabbare.
Posse
CITAT (KURT @ 03-06-2003, 08:01)
Precis som påpekats så stjäl frösättningen kraft från löken, bladen behövs för att samla näring men blomställningarna har man bara nytta av fall man tänker samla frön.

Om den får stå kvar... kan det bli små påskliljebebisar då? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon