netaave
Börjar med ett "lattips".
Om man köper färdiga köttbullar kan man när man steker dom ha i lite kryddnejlika, kryddpeppar och ingefära i smöret i stekpannan, då ska köttbullarna få en lite "juligare" smak.
Kan säkert användas på egna också!
netaave
Det här tyckte jag lät fräscht!

Julsallad

Ingredienser (6 portioner)

200 g rödkål
1 apelsin
2 röda äpplen
1 påse sallad, gärna rucolasallad eller mâche
1 tsk flingsalt
1 tsk finhackad rosmarin
1 msk olivolja
50 g valnötter
200 g fetaost
kärnor från ett granatäpple

Så här gör du

1. Skiva rödkålen tunt. Skala apelsinen och skär den i bitar. Kärna ur äpplena och skär dem i skivor eller i klyftor. Ansa och skölj salladen. Blanda rödkålen, apelsin- och äppelbitarna med salladsbladen.
2. Stöt samman saltet och rosmarinen och vänd ner i salladen. Tillsätt oljan och vänd runt.
3. Grovhacka valnötterna och smula sönder fetaosten. Vänd ner detta i salladen.
4. Dela granatäpplet och gröp ur kärnorna med en sked mellan hinnorna, strö över och servera.
kerstin z5-6
En sallad till
Kristinas Caesarsallad

Börja med krutongerna. Kantskär och tärna sådär en halv formfranska. Bred ut dem i en långpanna. Droppa över 1 dl olivolja, pressa över ett par vitlöksklyftor och strö på 2 tsk flingsalt och 2 tsk rosmarin. Blanda om. Rosta i ugnen ca 20 min på 200 grader. Rör om ett par gånger. Låt svalna. Låt ingen se var du gömmer dem...

Blanda 3 äggulor, en halv matsked dijonsenap och 4 mosade sardellfiléer. Droppa i 2 dl neutral olja under ständig omröring. Rör i en halv bit WB-ost fint riven (ev parmesan i stället ). Tillsätt 1 pressad citron och 1 msk vitvinsvinäger. Späd ev med vatten till lite lösare konsistens.

Så här långt kan man förbereda dagen innan.

Riv väldigt mycket sallat i grova bitar i största skålen , alla krispiga sorter som inte blir sladdriga går bra.

Vänd försiktigt ihop sallaten med dressingen. Strö på tomatklyftor eller halverade cocktailtomater. Strö över brödkrutongerna och hyvla över resten av osten. Servera
netaave
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-12-2006, 20:16)
En sallad till
Kristinas Caesarsallad

Börja med krutongerna. Kantskär och tärna sådär en halv formfranska. Bred ut dem i en långpanna. Droppa över 1 dl olivolja, pressa över ett par vitlöksklyftor och strö på 2 tsk flingsalt och 2 tsk rosmarin. Blanda om. Rosta i ugnen ca 20 min på 200 grader. Rör om ett par gånger. Låt svalna. Låt ingen se var du gömmer dem...

Blanda 3 äggulor, en halv matsked dijonsenap och 4 mosade sardellfiléer. Droppa i 2 dl neutral olja under ständig omröring. Rör i en halv bit WB-ost fint riven (ev parmesan i stället ). Tillsätt 1 pressad citron och 1 msk vitvinsvinäger. Späd ev med vatten till lite lösare konsistens.

Så här långt kan man förbereda dagen innan.

Riv väldigt mycket sallat i grova bitar i största skålen , alla krispiga sorter som inte blir sladdriga går bra.

Vänd försiktigt ihop sallaten med dressingen. Strö på tomatklyftor eller halverade cocktailtomater. Strö över brödkrutongerna och hyvla över resten av osten. Servera

Ska det inte vara bacon och kyckling i Ceasarsallad?
kerstin z5-6
INTE i Kristinas smile.gif
Caesarsallad
Caesarsallad är en kall sallad.
Ingredienserna kan variera något, men normalt är den baserad på romansallad, parmesanost och grillad kyckling. Den serveras med krutonger och en dressing av bland annat olja, riven parmesanost, senap, svartpeppar och - den viktigaste ingrediensen - krossade sardeller.

Kyckling tillhör inte original ingredienserna men är ett vanligt tillägg.

Enligt legenden uppfanns salladen av den mexikanske kocken Caesar Cardini en dag 1924 då restaurangen var fullsatt och råvarorna höll på att ta slut. Av det man hade kvar i köket blev denna sallad till, bacon hör inte till originalreceptet smile.gif
kerstin z5-6
Grillad Västerbottensost med hjortronchutney

4 personer

4 st bitar Västerbottensost à 50 g
200 g färska eller frysta hjortron
1 st stjärnanis
2 msk äppelcidervinäger
3 msk socker
aluminiumfolie

tillagningstid 15 minuter

Koka upp hjortron, stjärnanis, vinäger och socker. Låt sjuda 10 minuter. Riv 4 st folieark och lägg osten ovanpå folien, vik ihop. Sätt ugnen på 200°. Lägg ostpaketen på gallret i ugnen ca 3 minuter. Servera med ljummen hjortronchutney.
evelina
Den här gör jag till mina vegetarianer.

Istället för Janssons frestelse:

Örtagårdsfrestelse
En god, lite krämig potatisgratäng smakar gott till den gröna julmaten.

4 portioner
1 kg potatis
3 dl mjölk
1 burk Tartex naturell (vegetarisk pastej), 115 g
salt och peppar
1 tsk mejram
1 dl ströbröd
Skala och skär potatisen till tändsticksstorlek. Koka upp den med mjölken. Sila av och klicka ner Tartex i mjölken. Tillsätt salt och peppar efter smak.

Bred ut potatisen i en ugnssäker form och häll såsen över. Strö på mejram och ströbröd. Gratinera i ugn, 200 grader, 20-25 minuter.
Rapchic
jag ska fira jul hos min pojkväns familj i år
så jag hade tänkt mig ta med mig lite mat
som går att göra i förväg, (tex sylta)
så do inte får så stressigt när en till kommer
(+ man måste ju lära sig nån gång)

en av sönerna i huset är lite allergisk
så helst ska det inte innehålla detta
fisk eller djur som lever i vatten
inget som har tomater i sig (tex ketchup)
jordgubbar
körsbär
vinbär
åkerbär
citrus
kiwi
selleri
nypon
citronsyra
bambuskott (hur ofta det nu är i julmat)
paprikakrydde (tål paprika)
nötter, mandel
kryddblandningar (tål igentligen typ inget förutom salt och peppar)
och han har alldrig testat exotiska frukter så där vet ma inte

ok han äter nog inte av så mkt av julbordet ändå
men om någon ändå vet om nått som inte innehåller detta skulle
det vara kul att göra nått åt han me
men övriga receptt som går att göra i förväg uppskattas också
wub.gif
elleave
Blanda lika delar vispad grädde och gravlaxsås, så får du en god, mild och krämig sås till laxen i jul. wub.gif
netaave
CITAT (elleave @ 07-12-2006, 14:31)
Blanda lika delar vispad grädde och gravlaxsås, så får du en god, mild och krämig sås till laxen i jul. wub.gif

Den är farligt god! wink.gif
netaave
Gudomligt gott!

Laxröra

200 g gravad lax
2 små röda äpplen
1/2 rödlök
2 dl lätt creme fraiche
1 msk dijonsenap
1/2 dl hackad gräs

Hacka laxköttet,
skala och tärna äpplena,
finhacka rödlöken.
Blanda ihop alla ingredienserna till en röra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon