Full version: Rosa nävor
Mattsson
Är på jakt efter en rosa näva. Den ska helst vara lite 'kuddig' och gärna sprida sig med utlöpare. Färgen på bladen är inte så viktigt, utan huvudsaken är att det är ljust babyrosa blommor, med så lite strimmor som möjligt. Det får gärna vara större blommor, men viktigast är att den blommar i stort sett hela säsongen! Platsen är solig på fm och skuggig på em (österläge).

Den närmsta (tror jag) jag har hittat, är G. Sanguineum 'Visions pink' som är en dvärgnäva med lite strimmiga blommor.

Annars har jag hittat:

Clarkei, 'Kashmir pink'
x oxonianum 'Rebecka Moss'
dalmaticum, 'Dusky Crug'
sylvaticum 'Baker's pink'
maculurum 'vicky Lynn', Beth Chetto', ' Shameface', 'Espresso'
rehardi X gracile ' Chantilly'
'Joy'
x oxonaiaum 'Frank Lawley', 'Bregover Pearl'

Så, nu kollar jag med detta eminenta forum! smile.gif

Vet någon en näva som passar in på mina önskemål? (antingen från min lista eller inte).

Tanken är sedan att jag ska försöka jaga rätt på fröer när jag väl valt näva och fröså själv.....
Mattsson
En till som verkar vara mycket lovande:

Sylvaticum 'Angulatum'
Lena i Torslanda
G. cantabrigiense 'Biokovo'. Sedan finns ju också G. makulatum 'Elisabeth Ann' och oxonianum 'Katherine Adele'.
Eva St
Här kommer en som jag kan dela med mig av om du vill men den har ju en del strimmor förstås och det ville du ju inte ha om jag förstod dig rätt????

Eva St
Betty
CITAT (Mattsson @ 05-12-2006, 13:33)
Är på jakt efter en rosa näva. Den ska helst vara lite 'kuddig' och gärna sprida sig med utlöpare. Färgen på bladen är inte så viktigt, utan huvudsaken är att det är ljust babyrosa blommor, med så lite strimmor som möjligt. Det får gärna vara större blommor, men viktigast är att den blommar i stort sett hela säsongen! Platsen är solig på fm och skuggig på em (österläge).

Jag har en Geranium endressii - Spansk näva, i ett sånt läge, österrabatt, i min trädgård. Den är precis som du önskar, kuddformig och sprider ut sig.
Har ingen riktigt bra egen bild men jag hittade den här på nätet, den ser ut som min spansknäva.
maja zon 5
smile.gif Jag brukar så en liten låg kuddformad ljust rosa näva vid namn G. sanguineum Vision Light Pink, den är jättesöt och "revar" iväg, åtminstone hos mig. Tror att jag fick tag på frö till den från nån engelsk firma. Den var dessutom väldigt lätt att få upp.
Lycka till ! Maja zon 5 rolleyes.gif
Mattsson
CITAT (Eva St @ 06-12-2006, 01:21)
Här kommer en som jag kan dela med mig av om du vill men den har ju en del strimmor förstås och det ville du ju inte ha om jag förstod dig rätt????

Eva St

Tack snälla Eva för erbjudandet! Så otroligt snällt! Men din ser dels lite för mörk ut, dels är den som sagt strimmig med mörk mitt, så den passar inte riktigt in i min fantasibild av hur rabatten ska se ut när den är klar...rolleyes.gif

Betty, din såg rätt ut! Den ska jag kolla upp!

Fler förslag?
Fenja

Eva St

Eva, kan jag månne ha något som intresserar dig så byter jag gärna till mig din underbara näva?
Mvh
Fenja
mickes trg
Här kommer en sort till som är Rosa, Geranium " pink spice" den blommar hela sommaren ( Maj-sept) och blir bara 15 cm hög men 100cm bred.
Den har bronsfärgade blad från början som sedan blir riktigt mörkgröna.

Finns en liten bild i mitt album (diverse)

Mvh // Micke
mickes trg
Provar att lägga in bilden här....
mickes trg
Provar att lägga in bilden här....
Fenja
Den var så snygg Micke att jag tar mig friheten... hoppas att det är ok? Var har du hittat den?

Mvh
Fenja
mickes trg
TACK !! den syns bättre....

Fick med som prov i en sändning från holland, de gick åt så fort att jag inte hann ta reda på nån i min egen trädgård
så nu håller jag på att jaga för nya plantor till våren,,jag hoppas att jag får tag i några. (har en liten butik som jag säljer plantor i från)

Micke biggrin.gif
Fenja
Du milde vilka pioner!! wub.gif wub.gif wub.gif Ska nog kolla närmare på den sidan!! biggrin.gif
Jag vet inte namnet, men det finns en liten lilablommande pion vars hela bladverk doftar lavendel, den heter lavendula någonting eller så. Du råkar inte ha den?
Mvh
Fenja
Kajsa
Och om du inte hittar dina fröer, kan du handla plantor
Lilla Fiskaregatan / Nävor
Postorderföretag i Lund. Nävor går väl snabbt att dela så fort som dom växer.
Eva St
CITAT (Fenja @ 06-12-2006, 21:19)

Eva St

Eva, kan jag månne ha något som intresserar dig så byter jag gärna till mig din underbara näva?
Mvh
Fenja

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det är givet Fenja!!!!!!!!!!!!! Påminn mig bara framåt våren så kommer den seglande via posten
Hälsningar Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon