Full version: Monilia laxa
Sven Karlsson
Jag läste hos en försäljare på körsbär att han hade flera sorter som var resistenta mot Monilia laxa ( blom- och grentorka) ? Är det någon som har sådant körsbär i trädgården och hur är de i smak och växlighet? Till och med som pysslingsträd i storlek? Vilken sort är godast och mest ligt vanliga körsbär?
Cilla
Jag har vetat detta men glömt. På Växtskyddsinspektionen fick jag informationen, samt av Erik Håkansson i Urshult och av någon i E-plantgruppen. Visserligen inte om helt resistenta sorter (vi har ju diskuterat distinktionen förut) men om moståndskraftiga.

Man får vara lite försiktig med producentinformationen här och att det är uppdaterad information man tar till sig. Var det inte Fanal som skulle vara så bra men visade sig vara katastrofal? Något åt det hållet var det. Se till att den information du tar till dig är aktuell.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon