Full version: äggvatten
silas
Hej alla!
När jag kokat ägg så brukar jag hälla (det avsvalnade) vattnet från äggen i diverse krukor, har hört någon gång att det ska vara näringsrikt. Men så kom jag på en dag att man häller ju alltid lite salt i vattnet (vilket min flickvän påstår är rent utav livsnödvändigt...) Men är inte salt farligt för växter?
Så bör jag eller bör jag inte hälla ut äggvattnet i blomkrukorna?
grycken
Jag häller aldrig salt i kokvattnet. Varför skulle man göra det? För att ägget inte ska spricka? Ägget kan ju knappast ta upp saltet genom skalet.
KURT
Vad är det för näring som skall lösas ut i vattnet? Kalcium lär ju knappast lösas upp i vattnet, och i de flesta fall innehåller ju kranvattnet alltför mycket kalcium för många krukväxter.
Tapio
Halaj!

Kan det inte vara så att tanken med att koka vatten man ger till växter är att klor som reningsverket har hällt i fälls ut ur vattnet?

Och ja, växter gillar inte salt.

Finessen med att salta äggvattnet förstår jag inte alls.
Såvida man inte äter skalen då förstås...

//T
silas
finessen med att salta vattnet är att de inte ska spricka. det ska stärka kalket på nåt vis.... jag vete sjutton hur det är tänkt att fungera, men det verkar hjälpa i alla fall, tycker jag... om jag nu inte bara inbillar mig wink.gif
Vilka näringsämnen som ska komma ur vattnet vet jag inte heller, men det är sånt där som man "alltid brukar säga". över huvud taget vatten som man kokat grönsaker i har jag hört att man ska hälla till växterna (inte för att ägg är någon grönsak, men ändå)
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar salta kokvattnet har för mig jag hört att om ägget spricker rinner inte så mycket äggvita ut då jämfört med om man har osaltat vatten men jag vet inte om det stämmer, men det står detsamma på denna internetsida om hur man kokar ägg.

http://www.buf.kristianstad.se/wendes/amne...J/%C3%A4gg.html
Tobb
För att få äggen att inte spricka, testa att picka dem i rätt ände. Den tjocka änden... Då kan man vattna med vattnet för man slipper då saltet.

Om nu uppäggat vatten är bättre än kranvatten?? unsure.gif
silas
hur gör man när man pickar? *okunnig* wub.gif
KURT
CITAT (silas @ 13-12-2006, 10:06)
hur gör man när man pickar? *okunnig* wub.gif

Man använder en äggpickare! Man kan använda en nål också, men äggpickaren är jord för att vara VASS samtidigt som nålen inte går in så långt i ägget.
silas
det var det värsta. man lär sig något nytt varje dag! biggrin.gif
Värsjö
Salt i äggvattnet tror jag är skrock.
Att ett ägg spricker då man kokar det beror på att luften i det utvidgar sig. Jag brukar sticka ett litet hål i den trubbiga änden med en majskolvsgaffel.
Var gång du häller kokvattnet i krukan så ökar salthalten i jorden. Så småningom kommer dina växter att dö av saltförgiftning så det är ingen god idé.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker salt i vattnet funkar bra, jag tycker det rinner ut mindre äggvita när det är salt i vattnet (ifall skalet spricker) än när man inte har salt i vattnet (mot sprickning av skalet har det dock ingen effekt)

Själv låter jag ägget ligga i varmvatten ett tag innan jag kokar det (jag lägger det i kallt vatten i kastrullen och kokar upp) då brukar det oftast inte heller spricka.
Ewa L
Jag har också blivit "tillsagd" att salta vattnet när jag kokar ägg, men gör det inte.

Anledningen till att salta skulle vara att äggen flyter bättre i saltvatten än icke-salt, de slås då inte sönder i botten av kastrullen. Jämför när vi badar i Svarta havet.
foolishRice
Det är väl klart att kalk i form av kalciumjoner löses ur skalet ut i vattnet när man kokar ägg; det handlar ju om jämvikter det där! Ju surare vatten desto mer kalcium löser man ut.

Klor fälls "inte ut" när man kokar vatten. Det klor som finns naturligt och tillsatt i kranvatten påverkar inte växterna. Om man tillsätter koksalt till vattnet ökar naturligtvis kloridhalten också (koksalt är ju liksom natriumklorid).

Koksalt kan dramatiskt förändra det osmotiska tryck som växterna är beroende av för normal cellfunktion. Det blir således giftigt för växter (såvidare de inte tål saltvatten) i högre koncentrationer.

Varför äggvitan skulle stanna bättre om ägget spricker i kokande saltvatten, än i osaltat vatten, förstår inte jag. Det går emot alla principer jag lever efter smile.gif
Lättsaltat vatten har samma kokande temperatur som vatten och borde lika effektivt denaturera protein.
petero1973
Salt i äggvattnet gör ingen skillnad. Jobbar i äggkokarbranchen....skratt.
Bäst resultat får man om man ånkokar äggen. För hemmabruk är sk. äggkokare tillämpligt.
Är detta ett matlagningsforum???
Margith
Att salta vattnet när man kokar ägg tycker jag låter som att salta vattnet när man kokar potatis med skal på smile.gif
Alltså helt meningslöst, om du nu inte äter skalet wacko.gif
Om däremot ägget spricker medan du kokar det, lyft upp ägget med en sked och salta över sprickan i skalet, då rinner det ut mindre äggvita från ägget.
Risken att ägget spricker minskar om du lägger det i kallt vatten istf att lägga det i kokande vatten (om du nu inte har en sk äggkokare).

Att vattna blommor med saltat vatten skulle jag aldrig göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon