Eva Swahn
Jag måste nu fixa iordning min trädgård på sina ställen så den ser snygg ut vid visning för försäljning. Jag har haft ett långsiktigt projekt om att skapa en buskigare och mera levande östsida av täppan. Men nu gäller andra villkor så dessa omdaningar läggs på hyllan. Här får det istället bli nått annat snabbfixat, så det åtminstone ser halvhyfsat ut.

Förutsättningarna var dessa:
1. Förut fanns det en d u b b e l rad av oxhäckbärsbuskar, lite mer än 20 år gamla och de hade växt sig till en j ä t t e-bred häck. Ful som fan.

2. Längs med denna breda häck löpte en jönsigt smal, bedrövlig rabatt. Allt som växte där har jag rivit upp.

3. Längs med denna fåniga rabatt löpte en smal gräsmatteremsa.

4. Längs med denna töntiga gräsmatteremsa låg tråkiga cementplattor, fyra i bredd. Sen kommer huset.

Denna enformiga, fantasilösa randighet har varit ett av mina stora projekt att bli av med.

Nu ser det ut så här:
1. Ytan som löper närmast längs med huset är nu ok, blommig och fin.

2. Jag har klippt den yttre häckraden till en elegantare och smalare form.

3. Jag har lyckats med att ta bort några enstaka oxbärsbuskar som tillhör den inre, dubbla raden. Men det är ett hästjobb, dom sitter som berget! Det finns 17 buskar kvar!! Dessa dubbelhäckplantor nerklipptes förra året, nu helt "vilda" och yviga.

4. "Rabatten" längs med "häcken" är nu full med ogräs. Den har också blivit användbar avställningsyta för jordsäckar, för sandhög till plattorna, för "hittade" stenar som väntar att bli utplacerade som prydnadselement och som plats att jordslå plantor. En allmän trädgårdsarbetsplats under tiden andra ställen har blivit årgärdade.

5. Gräsmatteremsan har blivit mer "naturligt" formad, men samtiditgt nertrampad eftersom jag springer omkring på tomten så mycket.

6. Cementplattorna som jag har kvar har jag vänt upp-och ner på så att en ljusare, modernare och "kantigare" sida vänds upp (sidan med urgröpningarna på plattsidorna ner mot jorden).

Nu måste denna del av täppan - ogräsrabatten och de jävla häckplantorna - bli presentabel och relativt snabbt och här kommer min idé om "fusk".

FRÅGA 1:
Kan jag ta upp, och ta tillvara, de tussar av gräs som växer här i ogräsrabatten. Sen lägga på tjocka lager av tidningar ovanpå det som är riktigt ogräs (skulle höja upp marknivån till ungefärlig, bredvidliggande gräsmattenivå). Sen hälla på jord och plantera ut de upptagna gräsmattetussarna och på så sätt utöka gräsmattans bredd. Funkar detta?

FRÅGA 2:
Ska jag klippa de förbannade oxbärshäckplantorna till små bollar á la buxbom? Funkar detta?

FRÅGA 3:
Sen plantera nått iögonenfallande färgglatt, som drar blickarna från min nödlösning, längs med den förmodade yta som inte grästussarna kommer att räcka till att täcka, fram till oxbärsplantorna. Funkar detta?

OBS! Kom gärna med goda råd eller egna idéer. Jag har inte lust att lägga mer pengar eller arbete på en trädgård jag ska flytta ifrån.
Berith
Oj Eva vad sorgligt att höra att du ska flytta! Är det resultatet av bråket med grannarna som slutar så? sad.gif Dom försod alltså inte vilken tillgång som granne du är!

Tyvärr kan jag inte råda dej hur du ska göra med det här (sista?) problemet, men det finns säkert andra här som kan. smile.gif

Lycka till! wub.gif
Gunvor Nilsson
Grattis Eva till ditt beslut att sälja! Hoppas du hittar en ny bostad med mera människovänliga grannar!

Förstår mycket väl att du inte vill öda mer energi på tomten - här är mitt förslag:

Jag skulle ta till snabbast möjliga åtgärd: såga omgående ned alla 17 häckbuskar i den inre raden jäms med marken (det är väl ingen risk för rotskott?) och ös jord över så mycket som möjligt, vattna och så gräsfrö! Sen kan blivande ägaren forma trädgården som han/hon vill. Ev. spara några av buskarna och forma till bollar.

Hör av dej! Lycka till!
/Gunvor
Eva i Skåne
Min första tanke var att beklaga som Berith, men så läser jag att Gunvor gratulerar. Det är väl lite av båda delarna.
Det är sorgligt att grannarna lyckats driva dig till detta beslut, men för din egen skull är det nog bra att starta på ett nytt ställe och slippa den trista stämningen.
Jag hoppas du hittat något som blir riktigt bra för dig. Lycka till wub.gif
Fialotta
Hej Ewa!

Hör på din ton att du tycker att det ska bli skönt att
komma ifrån eländes människorna...tyvärr så hittar dom nån
annan att bråka på, men du slipper dom....heja dig!

Jag håller med Gunvor i hennes förslag...det går fort o
rätt så lätt och nästa ägare kan göra trädgården i
sin egen smak rolleyes.gif

Lämna inte oss här bara rolleyes.gif wub.gif
Ella
Det är tråkit att du behöver flytta men bra att du har fattat ett beslut!

Mitt råd till dig i denna tråkiga situation är att på förslagsvis loppmarknad införskaffa byttor o korgar av allehanda slag, till en billig peng. Dessa kan du plantera i och då kan du lägga pengar på växter som du helt enkelt tar med dig.

Byttorna kan du ju ställa hur som helst! dölja permanenta skavanker eller bara tillfälliga!

De andra ideerna är inte heller dåliga förutom att jord är dyrt om man ska köpa det i påse och att grästorvorna kanske inte täcker hela ytan.

Det ska nog gå bra!
Noah
Kan inte ge dig några råd tyvärr!

Vill bara lyckönska dig i din flytt till ett nytt ställe.

Hoppas verkligen att du där finner lugn och ro och
ork att skapa ditt eget lilla paradis.
Det är du värd, kom ihåg det!

Ha det bäst!

Noah
Eva Swahn
Jag har bestämt mig för att flytta. Jag har pratat mycket om boendesituationen med mina närmaste och men också tagit till mig av allla förnuftiga synpunkter som jag har fått av er här på forumet. Men jag ska inte fly härifrån. Jag är mycket mån om att jag vill flytta till något som är bättre - av många olika anledningar. Jag lägger ner massor av tid att kolla på Nätet och åka runt för att titta på många olika objekt. På så sätt lär jag mig också vad jag verkligen vill ha och vilka prioriteter som är viktigast för mig.

Men jag har ännu inte bestämt mig - men eventuellt har jag hittat en pärla...Mer om detta sen. Fortsättning följer. Men om nu när jag k a n s k e har hittat nått, har jag fått väldigt mycket energi (som jag inte har haft ett uns av på sistone). Hur som helst måste trädgården ställs i säljbart skick - oavsett om radhuset ska säljas nu eller först oktober.

En undran:
Det som Gunvor nämner att såga ner den inre häckraden jäms med fotknölarna: problemet är att att buskfanskapen slår nya skott hela tiden, dock inte rotskott. Ska jag lägga tidningar ovanpå "stubbarna" kanske? Jag har väldigt gott om tidningar - har två dagstidningar - och föreningen har en jordhög vi kan ta av.

Sen undrar jag en sak till:
De små träd- och buskplantor, som jag köpte i höstas och bara har jordslagit, ska jag sätta dem i en speciell hörna och säga att allt som står här ska jag ta med mig och dessa plantor ingår inte i försäljningen. Får/kan man göra så?
Fialotta
Ja...säger du till från början till

både mäklare och den som är spekulant så ingår inte
dom!
Tror att det var en tråd för ett tag sedan om just sånt...
vad man fick och inte av just trädgård!
Sök får du läsa rolleyes.gif
Lycka till Ewa wub.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Eva Swahn @ 02-06-2003, 21:47)
De små träd- och buskplantor, som jag köpte i höstas och bara har jordslagit, ska jag sätta dem i en speciell hörna och säga att allt som står här ska jag ta med mig och dessa plantor ingår inte i försäljningen. Får/kan man göra så?

De buskar och träd som inte är planterade och som du vill ta med dej blir väl en överenskommelse mellan dej och köparen.

Egentligen skulle Cilla vara den som kunde svara på hur du skall få bort dina häckoxbärsbuskar i avd. Träd, buskar och häckar. Om det är stubbar så finns ju firmor som har stubbfräsmaskiner och dom kan fräsa ner stubb till en halvmeter under ytan, men det kanske är mera våld än nöden kräver och jag har heller ingen aning om vad det kostar? Du kanske annars kan be om råd på någon handelsträdgård med kunnig personal.
/Gunvor
Cilla
Hej Eva,
Kul att se din energi komma tillbaka. Roliga förslag och frågor!

FRÅGA 2:
Ska jag klippa de förbannade oxbärshäckplantorna till små bollar á la buxbom? Funkar detta?

Formmässigt ser du själv vad osm skulle kunna passa - kanske måste häcken inte vara lika bred överallt utan gå i en kil, eller så blir det bättre med formklippning. Tidningar eller grässådd över kapade häckplantor funkar ej och är ett fusk som kommer att avslöjas alltför snabbt. Antingen hyr du en stubbfräs/stubbfrässnubbe och tar bort allt, eller så formklipper du i bollar, torn, kilform ed. Stubbfräsning borde inte vara så dyr för så relativt små stubbar och rotskott kommer inte upp. Om du stubbfräser kan du plantera eller så gräs efteråt. Å andra sidan kan du också klippa ned den och låta det vara synligt och berätta att det är ett första steg i att ta bort den, eller att låta den starta om på nytt.

FRÅGA 1:
Kan jag ta upp, och ta tillvara, de tussar av gräs som växer här i ogräsrabatten. Sen lägga på tjocka lager av tidningar ovanpå det som är riktigt ogräs (skulle höja upp marknivån till ungefärlig, bredvidliggande gräsmattenivå). Sen hälla på jord och plantera ut de upptagna gräsmattetussarna och på så sätt utöka gräsmattans bredd. Funkar detta?

Japp, detta borde kunna funka. Gräs är tåligt. Vattna rikligt. Fundera på om det är nödvändigt dock - vad är det för ogräs du har? Blommar de inte lite fint lagom till försäljningen?

FRÅGA 3:
Sen plantera nått iögonenfallande färgglatt, som drar blickarna från min nödlösning, längs med den förmodade yta som inte grästussarna kommer att räcka till att täcka, fram till oxbärsplantorna. Funkar detta?

Borde fungera om du väljer något färgglatt som klarar miljön där, sol/skugga etc. Krasse tycker jag själv är ungefär som snö - döljer det mesta med sina härliga blad och blomstrar med sprakande färger.
Krassefrön är relativt billiga, tar ca 2 veckor innan de kommer upp och ger lite täckade blad. Vattna när de är groddar.
Ewa L
Hej Eva,
Har tänkt så mycket på dig, och tror — utan att egentligen ha hela bilden — att det är bäst för dig själv att flytta. Lägg all din härliga energi på något positivit istället. wub.gif

Var lite grand i samma läge som du våren -97 när jag kände att jag inte orkade pga skilsmässa och skulle sälja hux/flux. Var också mitt uppe i en halvfärdig trädgård.
Jag fixade rejäla foton på det som var snyggt och framförallt en skiss/ritning på hur jag hade tänkt mig det fortsatta arbetet. De nya ägarna fick då bestämma om de ville fortsätta på min linje eller ej. (Det gjorde de till en viss del.) Men det förklarade varför det såg ut som det gjorde på vissa ställen.
Jag hade bl.a. ogräs i en hel rabatt, och då menar jag ogräs!! Avsikten var att kolla vilka ogräs som kom upp för att kunna läsa av jorden. När de förstod det, "köpte" de argumentet och tyckte till och med att det var bra.

Visst kan du säga att vissa växter inte ingår i köpet! Jag frågade också om jag fick ta delar av perenner till mina blomsterlådor för att inte få alltför stor abstinens.

Tror också att ett par rejäla krukor el.dyl med prunkande blommor lurar ögat, men det varar ju inte så länge. Tycker därför att ärlighet varar längst. De kan ju visserligen inte stämma dig för "dolda fel", när det är så pass uppenbart, men det är alltid roligare att ha nöjda efterträdare som pratar väl om en.
(Jag har faktiskt blivit stämd/dömd för "dolda fel" [helt oförskyllt] dock inte huset jag nämner ovan, och det är inte roligt. En helt annan historia!)

Håller med Maudan: Lämna inte oss bara. wub.gif blink.gif
Hannele
"Ska jag klippa de förbannade oxbärshäckplantorna till små bollar á la buxbom? Funkar detta?"

Kan jag skapa asp-bollar, kan du fixa
oxbärsbollar, kanske inte supersmå och det kommer att ta några år.
pewa
Hej

Som en äkta förvirrad "nybörjare" i trädgården så undrar jag varför göra något :-)

Innan vi köpte vårt hus tittade vi på massor av olika hus. Och visst tittar man på hur trädgården såg ut men inte på hur rabatterna var skötta. Det jag tittade på var hur läget var, vad man skulle kunna göra med trädgården. Visst tänkte jag ibland, Åhh här ser det ut som jag vill ha det.
Fast trädgårdens skick var aldrigt med i när vi diskuterade för och nackdelar...

Sen köpte vi ett hus men 0 "trädgård"... Dvs ingen gräsmatta, inga rabatter bara en massa stooora tallar och ekar. Nu fem år senare kan jag tycka att det nog hade varit bekvämt om det funnit något sim liknade en trädgård innan vi startade.

/pewa - som tycker du skall göra det enkelt för dig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon