|
Full version: Bregottkakor
netaave
06-12-2006, 11:29
Bregottkakor
300g grönt bregott 1/2 dl socker 3 dl mjöl 2 1/2 dl majzenamjöl 1 tsk bakpulver
Blanda smör och socker poröst, tillsätt mjöl,majzenamjöl och bakpulver. Klicka i småbrödsformar. Grädda i ugn på 150 grader i 20 minuter
Yeeehaaaa...det receptet har jag letat efter...men aldrig hittat... skulle ju ha frågat här då förstås...här får man ju alltid hjälp ju....odla är fantastiskt Super tack Netaave
Lady Hamilton
06-12-2006, 15:07
Även jag har "letat" receptet
netaave
06-12-2006, 15:39
Tja... jag googlade och fick en himla massa träffar, på samma recept.
Varför Grönt Bregott - har det en särskild smak eller ?
netaave
06-12-2006, 18:46
CITAT (Alba @ 06-12-2006, 18:41) Varför Grönt Bregott - har det en särskild smak eller ? Det är ju fikabröd och ska väl inte va salt, enda anledningen jag kan tänka mig. Men du kan ju prova och baka på rött eller blått så kan vi få smaka sen.
CITAT (netaave @ 06-12-2006, 18:46) CITAT (Alba @ 06-12-2006, 18:41) Varför Grönt Bregott - har det en särskild smak eller ? Det är ju fikabröd och ska väl inte va salt, enda anledningen jag kan tänka mig. Men du kan ju prova och baka på rött eller blått så kan vi få smaka sen.  Ja ni är alla välkomna
anna_rispan
06-12-2006, 18:55
Hur smakar de då? Det var ju inget vaniljpulver eller nåt särskilt som satte smak...
netaave
06-12-2006, 21:35
CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 18:55) Hur smakar de då? Det var ju inget vaniljpulver eller nåt särskilt som satte smak...  Dom är jättegoda, lite åt kolakakshållet faktiskt! Spröda och fina blir dom också. Sen är dom gjorda på nolltid, inget kavlande och annat tjafs, bara i med en klutt i formen.
CITAT (netaave @ 06-12-2006, 15:39) Tja... jag googlade och fick en himla massa träffar, på samma recept.  Jo det är ju sant...men jag letade receptet innan jag visste att Google fanns...alltså för väldigt lääääänge sen...  ...sen for det i glömska...men nu har ju du påminnt mig igen...här ska bakas bregottkakor så det står härliga till i helgen...
CITAT (netaave @ 06-12-2006, 21:35) CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 18:55) Hur smakar de då? Det var ju inget vaniljpulver eller nåt särskilt som satte smak... :unsure: Dom är jättegoda, lite åt kolakakshållet faktiskt! Spröda och fina blir dom också. Sen är dom gjorda på nolltid, inget kavlande och annat tjafs, bara i med en klutt i formen. Det är smöret som ger den där kolasmaken va? känner igen det från andra småkakor med smör i. Ska nog testa det där receptet. Men vad är småbrödsformar för nånting?
netaave
07-12-2006, 08:06
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-12-2006, 00:05) Men vad är småbrödsformar för nånting?  Små muffinsformar eller stora knäckformar, vilket man vill!
Nu har jag bakat kakorna - supergoda. Tack för receptet. Gick jättesnabbt att göra.
CITAT (Alba @ 13-12-2006, 17:46) Nu har jag bakat kakorna - supergoda. Tack för receptet. Gick jättesnabbt att göra. Samma här...har också bakat dem idag...plus kokostoppar och nötkakor som inte blev så bra...mer om det i en annan tråd... Ska snart sätta mig och dricka kaffe och smaka kakorna...  ...måste duscha först bara...blev lite varm efter allt bakande...
Fick reda på att pappa älskar Bregottkakor, så nu ska jag prova att baka dem. Om de blir bra (  ) så blir det en liten extra julklapp till honom!
Har varit och handlat ingredienser till Bregottkakorna nu och det närmaste Majzenamjöl jag hittade var Maizena majsstärkelse, är det samma sak eller?
netaave
14-12-2006, 18:19
CITAT (Stussi @ 14-12-2006, 17:39) Har varit och handlat ingredienser till Bregottkakorna nu och det närmaste Majzenamjöl jag hittade var Maizena majsstärkelse, är det samma sak eller?  Tror inte det!
CITAT (netaave @ 14-12-2006, 18:19) CITAT (Stussi @ 14-12-2006, 17:39) Har varit och handlat ingredienser till Bregottkakorna nu och det närmaste Majzenamjöl jag hittade var Maizena majsstärkelse, är det samma sak eller? :unsure: Tror inte det! Hmmm.. hur ser förpackningen ut till majsenamjölet då? Är det en påse, lika som vetemjöl?
MaizenamjölÄr det det ni menar?
netaave
14-12-2006, 21:49
Mitt är köpt i en platt kartong, gul med texten maizenamjöl i svart.
Jag trodde också att maizenamjöl och maizena majsstärkelse var samma sak. Har bara sett en sort.
CITAT (netaave @ 14-12-2006, 21:49) Mitt är köpt i en platt kartong, gul med texten maizenamjöl i svart. Det enda jag hittade var en gul platt kartong med texten Maizena majsstärkelse i svart! Jag får leta vidare på andra butiker!
Jag googlade och hittade detta på ica.se: Maizenamjöl Maizenamjöl är ett rent stärkelsemjöl av majs som används till att reda såser, puddingar och en del asiatiska rätter med. Det innehåller inte gluten. Så jag provar att baka med majsstärkelsen jag köpte också får vi hoppas på det bästa!
netaave
15-12-2006, 11:27
Jag är osäker, häller alltid upp i burkar och spar inga förpackningar. Ska kolla när jag handlar idag.
Bakade kakorna i går med majsstärkelsen. Dom blev väldigt porösa och smulade sönder i munnen direkt, men goda blev dom i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|