thomaswahlqvist
Nu får vi fjärrvärmen indragen, och så lång allt väl.
Till min stora fasa såg jag att de körde med en stor lastmaskin på min Ölandssten. Jo den sprack lite här och där.
Någon här på forumet som vet hur en förare av lastmaskin resonerar?
Visst vet han att stenläggningar kan knäckas av fordonet, men skiter han i det eller har han till och med ett ansvar?
Kom gärna med synpunkter och förslag, så jag vet hur jag skall lägga upp diskussionen med vederbörande.

Sen är det inte lätt att få tag på en sten som passar, inget man hämtar på Konsum precis.suck
Betty
Självklart att de måste ta ansvar för att återställa efter grävningen. Prata med den ansvarige för fjärrvärmen på kommunen, hans namn/visitkort ska finnas i den mapp som man får när man skrivit avtalet.

Hos oss drog de ledningen över till grannen rakt igenom vår häggmispelhäck. De var tvungna att ta upp några buskar innan de grävde och sedan återplanterade de dem plus att de sådde gräsfrön på den yta av gräsmattan som de hade förstört vid grävningen.
När de grävde hos oss användes ingen lastmaskin, de hade en liten behändig grävmaskin. Jorden de tog upp lades på en stor bit markduk så att de lätt skulle kunna "städa upp" efter sig när arbetet var slutfört.
thomaswahlqvist
Fjärrvärmegrävarna mosar min Ölands-sten

Bra och tänkvärt, de syns och varför då köra över dom? Det är logiskt att stenen skulle bort, man chansar inte och kör med lastmaskin på sådana ytor.
Och varför skulle dom dit med lastmaskin, de kunde haft något släp för att forsla bort det minigrävaren tog upp, men de arbetar enligt principen snabbt är bra.
Redan när de anlände så hörde jag hur de skrattade och sade att här ritar vi lite nya linjer, det var förutbestämt hur dragningen av rören skulle gå, men tydligen inte den snabbaste vägen. Som tur var så var jag hemma och gick ut och stoppade grävningen, de sa att det kommit nya direktiv, ringde och kollade, de ljög och fick gräva enligt ursprunglig plan, sen slocknade huset, el ledningen grävdes av men det fixade dom.
Vi får se när de återställt hur jag går till väga med den trasiga stenen.
Betty
Som jag sa tidigare: Prata med den ansvarige för fjärrvärmeutbyggningen på kommunen, hans namn/visitkort ska finnas i den mapp som man får när man skrivit avtalet.
Om de inte kan ersätta dig med ny sten så måste de ju ersätta dig rent ekonomiskt med en summa som motsvarar värdet på stenen.
Förstod inte riktigt det här:unsure.gif
CITAT
Och varför skulle dom dit med lastmaskin, de kunde haft något släp för att forsla bort det minigrävaren tog upp, men de arbetar enligt principen snabbt är bra.

När de grävde hos oss så skottade de jorden som de grävt upp tillbaka ner i diket efter att de lagt ner ledningen. Ingen jord forslades bort.
thomaswahlqvist
Jasså de forslade inte bort någon jord.
Då har de fuskat för rören skall ligga I så kallat rörgravs grus/sand.
Betty
Ja där ser man... Jag har aldrig hört talas om "rörgravs grus/sand" tidigare... Det enda de la över ledningarna innan de skottade ner jorden igen var nån sorts plastremsa så att man ska bli uppmärksam på att det finns en ledning där om man nån gång i framtiden skulle råka gräva just där ledningen ligger. huh.gif
carren
Jag tror det är olika ifall kommunen återställer efter grävandet eller inte. Här hos oss gjorde de det tidigare men nu står det i avtalen att tomtägaren själv återställer.

Väldigt tråkigt med den mosade stenen men jag skulle nog ha räddat undan den om den låg i farozonen, grävmaskinister vill ju mest in och ut snabbt och effektivt, är inte så mycket för finlir.
thomaswahlqvist
Vi får se hur det går.
Går det riktigt illa åker jag hem till ansvarig och kör in med bilen på hans tomt, och där blir det full gas, det är i sådana lägen man är glad att ha en Hummer. He He :-)
Betty
CITAT (thomaswahlqvist @ 07-12-2006, 14:14)
det är i sådana lägen man är glad att ha en Hummer. He He :-)

Hjälper inte långt om han bor i lägenhet eller har grusad infart... wink.gif
thomaswahlqvist
Då får jag ta med mig stenen och visa hur de låg, ganska tunga saker, repa repa parketten.... :-)
Blomstertanten
CITAT (thomaswahlqvist @ 07-12-2006, 14:14)
Vi får se hur det går.
Går det riktigt illa åker jag hem till ansvarig och kör in med bilen på hans tomt, och där blir det full gas, det är i sådana lägen man är glad att ha en Hummer. He He :-)

Jaha, och din sten blir helare av det ? unsure.gif sleep.gif
Tesa
Jag tror faktiskt inte att maskinister är illvilliga varelser...däremot har de ett jobb de skall göra och förväntar sig nog att nån yttrar sig om saker man bör tänka på INNAN det är för sent...till kommunen förslagsvis..
Och har man nåt man är särskilt rädd om så får man kanske ta undan det INNAN...
De har väl en ritning och en arbetsbeskrivning de skall följa och det är nog inte lätt att veta vad som skall "aktas" eftersom det är så totalt olika från ställe till ställe..
thomaswahlqvist
Fast jag förstår inte att allt skall akta sig för grävskopan.
Om jag lägger ut min dotter på gårdsplanen, skall jag då ringa grävaren och be honom att skona henne?

Nej jag håller dom nog som hänsynslösa och likgiltiga.
Tesa
Jag tror ju att de är precis som alla andra människor...och de flesta lyssnar säkert om nån kommer med klagomål..om det finns rim och reson..
Annars får man väl ta fram spaden och gräva själv om man inte vill ha maskinens tjänster..
..eller så får man väl betala nån för att göra det...men man kan inte räkna med att maskinerna ska trippa omkring...
thomaswahlqvist
Jag betalar för att de ska gräva med minigrävare,
Har precis snackat med killarna, de kom åter med lastmaskinen, de hadde en tom skottkärra i skopan och valde att köra på stenläggningen med maskinen, sänka skopan och leverera skottkärran, snacka om lathet, nästan som barn med för stora leksaker.

Så pudelns kärna är
- Vad har lastmaskinen för funktion mer än att köra sönder stenläggningen.

Och vad kostar en stenläggning av raksågad och hyvlad natursten? Förmodligen mer än vad grävaren kostade att anlita.
Betty
Jag har full förståelse för din frustration Thomas, jag har själv råkat ut för nonchiga och lata grävare/markanläggare denna sommar. En kommunal vattenledning som går under vår infart rostade sönder på midsommarafton och behövde grävas upp och bytas ut. Det har varit ett elände att få kommungubbarna att återställa tomten efter grävningen. Ett nästan 8 meter högt träd som de var tvungna att offra skulle blivit ersatt med ett nytt - än har jag inte sett röken av det nya trädet... Grusbeläggningen är inte mer än ett par cm tjockt - än fattas en hel del... Är så himla less på att behöva ringa och tjata hela sommaren och halva hösten för att de över huvud taget skulle få nåt alls gjort...
Det kommer att dröja innan vår framsida blir grön och lummig igen...

Första skoptaget...
Gropen...
Återställning påbörjad... får hoppas de gör klart till våren.
thomaswahlqvist
Ja nu har det löst sig med mina stenar.
Jag höll inne 25000 kronor eller hälften av jobbet om man så vill, då blev det en jäklars fart, nya måttbeställda stenar på väg, och jag betalar resten när stenen är på platts.
Kul
Betty
CITAT (thomaswahlqvist @ 07-02-2007, 18:32)
Ja nu har det löst sig med mina stenar.
Jag höll inne 25000 kronor eller hälften av jobbet om man så vill, då blev det en jäklars fart, nya måttbeställda stenar på väg, och jag betalar resten när stenen är på platts.
Kul

Så roligt att höra att det ordnar sig! Som man brukar säga "Money talks" smile.gif
fruberglund
Synd bara att det ska krävas så mycket tjat och innehållande med pengar för att det ska hända något sad.gif Bra att ni står på er! wub.gif
thomaswahlqvist
Ja det känns fint.
Om man står inför en liknande tvist kan man tydligen sätta in pengarna hos länsstyrelsen, då har man inte smitit från någon betalning och entrepenören får sina slantar när ärendet är prövat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon