Full version: energiväv
katah
Det är dax att bestämma vilken skugg/isolering vi ska ha på vår altan/växthus.

Jag har tjatat om ämnet här förut, men vi tror nu ha hittat en modell som fungerar för oss.

Energiväv eller Willabs skuggväv, med invävda aluminium , som även isolerar?
Willabs version är 3,5 m lång och bredden kan man beställa mellan 2,5 - 5,5 m.
På vintern kan vi halvera huset och spara värme när väven hänger under halva taket och sedan rakt ner på mitten.
På våren ska man ju kunna ta den fram och tillbaks
Och på sommaren får den stå och skugga hela tiden när vi är bortresta,
då täcker den precis taket och nästan hela långsida väggen mot solen.

Hoppas att ni hänger me`?

min fråga är var man skulle kunna hitta en prisvärdig lösning?

Willabs skulle kosta för oss ca. 1400 kr ( två 3,5 m gardiner, huset är 6 meter lång)
vet vi vad den riktiga energiväven kostar? Blir det mycket dyrare ?

jag har googlat och hittat massa olika leverantörer till företagskunder.
På deras hemsidor står det inga priser och jag har inte ens kollat om de säljer till privatpersoner.
Finns det någon klok här som vet någontin om ämnet? huh.gif smile.gif
ove3
ove3 har i vår färdigställt ett växthus i lärkträ 4#6 meter.
Till skuggväv valde jag Willabs gardin med al.remsor.
Jag har monterat gardinen så att den täckert hela taket och hänger ner på en långsida mot SV.
Hur ekonomin och förluster resp. skuggning ser ut är svårt att bedömma,
dock kan sägas att gardinen mycket är mjuk och följsam och glider väldigt lätt på nylontrådarna
Piccante
Jag har inte så mkt att tillägga i sak förutom att den världsledande producenten av energiväv finns på orten. Jag har ingen aning om de säljer till privatpersoner eller om de någonsin får in energiväv till sin fabriksförsäljning? Det är väl mest utgående mönster och andrasortering som hamnar i butiken och då uteslutande hemtextil men även energiväv borde kunna bli "felvävd" emellanåt så någon överbliven bit kanske går att få tag på billigt. Kolla på Ludvig Svenssons hemsida under rubriken Svenssons screen för info om deras produkter.
katah
Tack för era svar!

Vi har gjort ¨ännu en gång en nödlösning, det blir hela tiden så när andra projekt kommer på vägen och sedan har man inte bestämt sig och inte hittat det som man tror är bäst.... unsure.gif tongue.gif

Så vi köpte isoleringsplast, lite skumgummi-liknande några mm tjok plast i 15 m rulle ( 70 -80 kr från byggmax) man använder det under laminatgolv som isolering.
Vi köpte två rullar och växthuset är nu isolerad med den... experiment alltså!
Just nu är det för varmt för att kunna avgöra effekten och vi har isolerad rätt så stor område , kanske 9 kvm. Vi får värme från husets värmeväxlare in ,men använder en lufttorkare (stor och kraftig) för inneluften kondenceras till vattendroppar mot väggarna.
Min man experimenterar nu intensivt med det hela.. .glömmer nästan julen för det smile.gif!
Så bra, ja vill inte blande mig i i det tekniska, men gärna snart när det är dax att så frö och leka med jord!

Ni märker väl att min julefrid har redan landat när jag har tid att babbla på här...smile.gif
uno
katah Du kanske även hade smuttat på glöggen???
Gurkan
Glögg är gott ... och nyttigt.

Katah ... berätta gärna hur det har funkat. Jag står i valet och kvalet hur jag ska isolera mitt växthus när jag drar igång varmbänkarna ... bubbelpast, fiberduk eller sån "golvfoam" som ni har använt. Den är ju onekligen prisvärd om den isolerar bra men hur är det med ljusgenomsläppligheten ??
katah
Argg. jag lyckades stycka på förhandsgrandska och sedan bara kickade vidare...
borta!

Värmeisoleringen är vi nöjda med, men det släpper inte inte ljuset så bra som bubbelplast.
Inbillar mig att golvfoamet motsvarar kanske en dubbel fiberduk i ljusinsläpp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon