netaave
Nej jag pratar om kosmetika, badkulor och sådant.
Visst är det läckert, men är det verkligen prisvärt?
Bara för att det ligger badskum och oljekulor i cellofan eller en tjusig ask får det tydligen kosta hur mycket som helst.
Använder ni sånt? Jag gör det ibland men köper oftast i lösvikt. smile.gif
yenny
Jag använder inte själv pga allergi. Men jag köper ibland och ger bort, fast då köper jag inte i de där förpackningarna utan gör som du, köper i lösvikt.
(jag är nämligen inte gjord av pengar smile.gif )
mamamaggan
Köper ockspå i lösvikt , sedan kan man ju göra fina paket själv.

Föstår inte varför det ska vara sådär tre gånger så dyrt bara för att det är packat?
Magdis
Kan man köpa badskum i lösvikt? ohmy.gif biggrin.gif
Rapchic
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-12-2006, 00:58)
Kan man köpa badskum i lösvikt? ohmy.gif biggrin.gif

presis va jag tänkte
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-12-2006, 23:58)
Kan man köpa badskum i lösvikt?  :o  :D

Ja, Bodyshop har det och ParfymeriL
Bl.a. Kicks har kulor och bomber i styckepris.
Reserv
Näe, det är inte prisvärt för man kan köpa innehållet för oftast långt under halva priset och göra en personlig förpackning istället.
Själv brukar jag göra ost och kexkorgar och ge bort till jul, värdet om jag köpt korgen på affär mellan 4-500 kronor, medans den faktiska kostnaden är under 150 kronor rolleyes.gif Den uppskattas av alla för alla vet va´såna brukar kosta, men man har lagt ut bara en liten del av den kostnaden och kan förära fler med korgar istället rolleyes.gif wub.gif
AnitaO
Om man nu ändå vill köpa lite lyx, så kan jag rekommendera Lush.
http://www.lush.se
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 07-12-2006, 08:12)

Shit vilka priser!!! blink.gif wacko.gif Fast, tja, vet man inte va´man ska slänga pengarna på så kan man lika gärna kasta dom på sånt istället för att köpa presenter till såna som inte uppskattar det wacko.gif Fast jag har faktiskt hört att det ska va´bra produkter.....men om det är prisvärt vete tusan rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (Reserv @ 07-12-2006, 08:17)

Shit vilka priser!!! blink.gif wacko.gif Fast, tja, vet man inte va´man ska slänga pengarna på så kan man lika gärna kasta dom på sånt istället för att köpa presenter till såna som inte uppskattar det wacko.gif Fast jag har faktiskt hört att det ska va´bra produkter.....men om det är prisvärt vete tusan rolleyes.gif

Nej, prisvärt är kanske fel ord rolleyes.gif tongue.gif
Det ger en bra känsla av att vara lite slösig och lyxig ibland.
Men det kanske är ett kvinnligt drag. Jag tror det smile.gif
Pirum
Använder inte själv Lushs produkter, men de är verkligen dryga. Mycket koncentrerade, och doften är enorm. Gick med en kompis genom staden (vi visste inte om var Lushs butik låg, och letade inte heller efter den) och kände från uppskattningsvis 20 meters håll var butiken var och hittade den nästan av ren slump smile.gif Hon använder Lush sen flera år; själv tycker jag att tvålarna och allt det där ser ut ungefär som aptitliga bakverk i prydlig design smile.gif

Lush har profilerat sig mot kvinnor, men har även ett herrsortiment (för damerna att handla?).
askar
Köper inte och har aldrigt gjort ... dyra "lyxförp"... de innehåller
exakt samma ingredienser som billigare, med undantag av parfymeringen kanske.
Tidigare när vi hade badkar och barn hemmaboende köpte jag lösvikt/styckevis
och slog in själv vilket kostade ca 1/3 av de färdigförpackade.

Apropå parfymeringen... kanske inte så konstigt att doftallergiker/överkänsliga bara ökar och ökar. Det kan inte vara hälsosamt att inandas starka parfymångor i bad t.ex unsure.gif
AnitaO
CITAT (askar @ 07-12-2006, 08:36)

Så grovt kanske man inte kan generallisera unsure.gif
Inte tusan tror jag att Konsums blåvita shampo innhåller samma sak som t.ex. Lush shampo.

Inte tror jag heller att det är orsaken till några allergier.
Jag tror att många allergier uppkommer just för att man är så himla rädd för allt och lever i allt för sterila miljöer.
askar
CITAT (AnitaGg @ 07-12-2006, 08:46)

Inte tusan tror jag att Konsums blåvita shampo innhåller samma sak som t.ex. Lush shampo.

Jag tror att många allergier uppkommer just för att man är så himla rädd för allt och lever i allt för sterila miljöer.

Grunden är densamma i alla shampon... det visade analys som
gjorts av något "verk"... det har visats på tv.

Sedan när reklamen påstår att vissa sorter tillför proteiner mm i håret..
det är trams... hår är dött och kan inte ta åt sig vitaminer, mineraler,proteiner eller annat. Däremot så innehållker balsam och också en del shampon komponenter som lägger sig som en hinna på stråna.
AnitaO
CITAT (askar @ 07-12-2006, 08:55)

Grunden är densamma i alla shampon... det visade analys som
gjorts av något "verk"... det har visats på tv.

Sedan när reklamen påstår att vissa sorter tillför proteiner mm i håret..
det är trams... hår är dött och kan inte ta åt sig vitaminer, mineraler,proteiner eller annat. Däremot så innehållker balsam och också en del shampon komponenter som lägger sig som en hinna på stråna.

Så du menar då att det inte är nån som helst skillnad på ditt hår beroende på vilket shampo du väljer?
På mitt hår märks stor skillnad. Köper alltid shampo hos min frisör.
askar
Visst är det väl skillnad... men grunden.. den rengörande är densamma.

Det är väl mycket som med diskmedel...i grunden samma recept
men sedan späder man det med mer el mindre aqua och parfymerar olika.
AnitaO
CITAT (askar @ 07-12-2006, 09:10)
Visst är det väl skillnad... men grunden.. den rengörande är densamma.

Det är väl mycket som med diskmedel...i grunden samma recept
men sedan späder man det med mer el mindre aqua och parfymerar olika.

Det där köper jag inte. Sorry.
Grov generalisering som inte stämmer.
Nog tusan är det stor skillnad på både shampon och diskmedel.
Och inte utgörs den skillnad av mängden vatten i produkten.
Kathy

Lush är en fantastisk butik. Brukar besöka den lite då och då. Det är som att gå in i en färskvarubutik. wub.gif
Badbomberna ligger på hyllor likt frukter, tvålarna i stora bitar likt ostar osv.
Förr gillade jag badbomberna, men numera är det badskum i fast form jag istället köper.
evelina
Så här är det.

Hårets uppbyggnad

95 % av människans hud är täckt av hår. Vi har mellan 100.000 och 200.000 hårstrån på huvudet (blonda har fler än röd- och mörkhåriga). Totalt har vi ca 5 miljoner hårstrån över hela kroppen.

Håret består av 75 % protein (så kallat keratin) och 15 % vatten. Resten är mineraler, lipider, kolhydrater och färgpigment. Hårstrået lever inte, dvs det innehåller inga nerver och förses inte med blod. Det är uppbyggt av ett strå och en rot som innesluts i en hårsäck. Hårstrået har en mjuk inre kärna, ett keratinlager, och ett ytskikt med ett genomskinligt och skyddande hölje. Talgkörteln på varje sida om hårsäcken producerar sebum, det fett som ger håret glans och lyster. Personer med fett hår har helt enkelt överskott av sebum i håret.

När håret är friskt ligger det fina fettlagret utanpå hårstrået precis som fjällen på en grankotte. Fjällen är slutna och ytan jämn och slät. Håret reflekterar ljuset och ser blankt och välmående ut. När håret inte mår bra, är skadat eller uttorkat reser sig fjällen. Håret blir fnasigt och poröst, allt ljus försvinner in i ”kotten” och håret verkar matt och livlöst.

Hårets tillväxt

Livet i hårsäcken kan delas in i en tillväxtfas och en vilofas. Under tillväxtfasen bildas och växer hårstrået. Ca 80-90 % av hårstråna befinner sig samtidigt i denna tillväxtfas. Håret växer i ungefär 1.000 dagar och vilar i ungefär 100. I vilofasen tillbakabildas nedre delen av roten och hårstrået sitter fast i den övre delen av hårsäcken en längre tid. När hårstrået slutligen lossnar är detta en signal som startar en ny tillväxtfas. Ett nytt hårstrå börjar bildas på samma plats.

Håret växer 1-2 cm per månad och snabbare i nacken än på längst upp på huvudet. Hårets tillväxt bestäms av ärftliga faktorer. Hur långt hår du kan få beror på hur länge tillväxtfasen varar. Under perioder som varierar mellan två och sex år växer, vilar och avstöts håret. Under ett dygn är det normalt att tappa ungefär 100 hårstrån.

Eftersom håret är död vävnad gör inte en klippning att håret växer snabbare eftersom roten inte får reda på vad som händer längre ut på hårstrået.

Hur mycket vatten det finns i schampon påverkar naturligtvis.
Men vill man betala för vatten, inte jag iaf.
Visst är det skillnader på produkter.
anna_rispan
evelina: var har du hitta all denna bra info om hår??
AnitaO
CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 09:19)

Lush är en fantastisk butik. Brukar besöka den lite då och då. Det är som att gå in i en färskvarubutik. wub.gif
Badbomberna ligger på hyllor likt frukter, tvålarna i stora bitar likt ostar osv.
Förr gillade jag badbomberna, men numera är det badskum i fast form jag istället köper.

Håller med. Det är jättemysigt i deras butiker wub.gif
Lätt att fixa ett julrim förresten ..... Lush rimmar ju på dusch laugh.gif
Kathy
CITAT (AnitaGg @ 07-12-2006, 09:27)
Lätt att fixa ett julrim förresten ..... Lush rimmar ju på dusch laugh.gif

laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Pirum
Natriumlaurylsulfat utgör basen i de flesta schampon etc, åtminstone i de billigare produkterna. Det är tydligen den som hjälper till att ge löddret, och viss rengöring, men sen blandas den ju ut med allehanda andra kemikalier, naturprodukter, whatever. När natriumlaurylsulfat är med i 'naturprodukter' så har det ofta en vegetabilisk bas, i rena budgetprodukter gissar jag att det är något petroleumdestillat de kokat om, fast det ger ju ingen skillnad på själva schampot.

Själv tycker jag att produkter även utan natriumlaurylsulfat (vilket ord, huff) kan löddra bra, men då är produkterna fetare eller med mer glycerin eller nåt. Finns det ingen tvålkokare här som kan reda ut allt? smile.gif

Tillägg : på schampoflaskor etc står det oftast på utrikiska, Sodium laureth sulfate
Farbror Blå
Äsch och jag som trodde tråden handlade om festkläder... ( minns LillBabs "tuff brud i lyxförpackning")

Annars håller jag med om att det förekommer alldeles för mycket förpackningshysteri överallt..
Tandkrämen är en bra motvikt, där den inplastade kartongen försvunnit.
evelina
CITAT (anna_rispan @ 07-12-2006, 09:27)
evelina: var har du hitta all denna bra info om hår??

Var frisör i 30 år. Numera trädgård amatör!! laugh.gif
*Mademoiselle*
Jo, det är ju så charmigt.

Men visst kostar det, men fint är det med små kartonger prydda med rosetter.

Har flertalet i badrummen, men sällan jag öppnar dem och använder innehållet.

Annars köper jag också i lösvikt. tongue.gif
herkules

Skillnaden mellan Lush och Konsums Blåvita är ju bland annat att Lushprodukterna innehåller inte massa konstgjort tjafs. Sen icke att förglömma - Lush är helt emot djurförsök i ALLA led vilket (för mig) betyder att det får kosta!
Lush är dyrt i inköp men drygt så det blir inte dyrare i längden att använda deras produkter.

Prova Reserv - du kommer inte att bli besviken! tongue.gif
AnitaO
CITAT (herkules @ 07-12-2006, 11:20)
Skillnaden mellan Lush och Konsums Blåvita är ju bland annat att Lushprodukterna innehåller inte massa konstgjort tjafs. Sen icke att förglömma - Lush är helt emot djurförsök i ALLA led vilket (för mig) betyder att det får kosta!

Det visste jag inte.
Då är det ju definitivt värt pengarna.
Det finns ju tillverkare som testar sina produkter genom att hälla dom i ögonen på djur mad.gif
Carex
snygga förpackningar ser jag bara som inspiration för att göra mina egna!:) På det sättet är de bra. Om ni är mer intresserade finns det ett jättebra hårforum www.longhaircommunity.com
Pirum
"Skillnaden mellan Lush och Konsums Blåvita är ju bland annat att Lushprodukterna innehåller inte massa konstgjort tjafs."

Jag är rätt säker på att även Lush använder "konstgjorda" saker, däremot är det ju bra att de inte gör djurförsök (ingredienserna de använder har dock rätt säkert testats på djur, förr) utan testar på människor istället.
ninnisky
Lush wub.gif Unnar mig gärna den lyxen att köpa sköna och väldoftande produkterpå bl a Lush.

För den som är rädd för att köpa onödigt vatten i shampot så har Lush fina hårshampon och balsam i kakform. Dryga .........

Blåvitt i mitt nya badrum - nej det bli det inte smile.gif
Bee
Jag undrar om inte en del av dom fina förpackningarna är gjorda för att lura oss kunder. Stora, glassiga, cellofanförsedda kartonger - och inuti ligger en liiiten, liiiten burk med svindyr antirynkcreme eller parfym tex. Hade man sett hur liten burken var hade man kanske inte köpt den pga priset. Lite grann att lura såväl öga som plånbok.
Men trevligt att ge bort tongue.gif
Fenja

Det sista håller jag i synnerhet med om!!
Mvh
Fenja
herkules
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 12:16)
"Skillnaden mellan Lush och Konsums Blåvita är ju bland annat att Lushprodukterna innehåller inte massa konstgjort tjafs."

Jag är rätt säker på att även Lush använder "konstgjorda" saker, däremot är det ju bra att de inte gör djurförsök (ingredienserna de använder har dock rätt säkert testats på djur, förr) utan testar på människor istället.

jo, det stämmer, det finns något (doft?)ämne som inte är äkta i några av deras produkter. men då står det på förpackningen och man kan välja bort det
askar
CITAT (ninnisky @ 07-12-2006, 14:27)
Lush wub.gif Unnar mig gärna den lyxen att köpa sköna och väldoftande produkterpå bl a Lush.

För den som är rädd för att köpa onödigt vatten i shampot så har Lush fina hårshampon och balsam i kakform. Dryga .........

Blåvitt kommer inte in i mitt badrum heller...likaså köper jag aldrig
blåvita livsmedel. Inte för att jag vet om de är sämre än andra
men jag har inte hört så mycket positivt om det märket.

Finns ju hur många andra märken som helst att välja mellan. smile.gif
Rapchic
CITAT (askar @ 07-12-2006, 18:28)
CITAT (ninnisky @ 07-12-2006, 14:27)
Lush wub.gif  Unnar mig gärna den lyxen att köpa sköna och väldoftande produkterpå bl a Lush.

Blåvitt kommer inte in i mitt badrum heller...likaså köper jag aldrig
blåvita livsmedel. Inte för att jag vet om de är sämre än andra
men jag har inte hört så mycket positivt om det märket.

Finns ju hur många andra märken som helst att välja mellan. smile.gif

då kan jag inte vara kräsen jag tar det billigaste
(utom när det gäller vissa livsmedel dock)
men som student har man ju inte så mkt över
LadyG
Jag älskar lite vardagslyx i badrummet, en väldoftande tvål, badolja, ett bra schampoo och balsam... wub.gif

Jag lägger gärna en extra slant på det och snålar på något annat, om jag måste. Min vardagslyx vill jag inte vara utan (mitt belöningssystem istället för godis, har jag varit riktigt duktig tar jag ett lyxigt bad), då blir jag ledsen.

Köper gärna produkter som inte är testade på djur, Body Shop brukar ha väldoftande saker man kan lyxa till det med. Synd att det är så dyrt.

Men Blåvitts prylar kommer inte in i mitt badrum.
stina
Håller med LadyG! Det är en vardagslyx jag unnar mej. Jag älskar mysiga tvålar, cremer, shampoon, duschcremer etc. Skulle aldrig drömma om att köpra en ekonomiföpackning duschcreme på Konsum. Varje gång jag ska köpa någon sådan grej är det en procedur - luktar och känner och söker mej fram till det jag känner för just nu. Men det är ett val jag gjort - jag är beredd att lägga lite extra pengar på att ge mig det.

Betalar också gärna extra för att slippa få djurtestade produkter. Ska det testas ska det testas på den som ska använda det - dvs människan.

Bara älskar Bodyshops kroppssmör (i runda burkarna) wub.gif
Gita
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 08:30)
själv tycker jag att tvålarna och allt det där ser ut ungefär som aptitliga bakverk i prydlig design smile.gif

[

Det är därför jag inte gillar Lush, dom har bl.a tvål som ser ut som ost, äckligt tycker jag, fast produkterna kanske är bra.
Gita
P.s De där lyxiga presentgörpackningarna brukar alltid säljas på rea efter jul, då passar jag på.D.s
Kathy
CITAT (Gita @ 07-12-2006, 20:12)
De där lyxiga presentgörpackningarna brukar alltid säljas på rea efter jul.

Tack för tipset. smile.gif
Kathy
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 08:30)
själv tycker jag att tvålarna och allt det där ser ut ungefär som aptitliga bakverk i prydlig design smile.gif

Ja, det är ju det som är så läckert. wub.gif

AnitaO
CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 23:04)

Hur läcker var inte den här då? smile.gif
Ser ut som chokladpudding wub.gif
LadyG
CITAT (stina @ 07-12-2006, 20:02)
Håller med LadyG! Det är en vardagslyx jag unnar mej. Jag älskar mysiga tvålar, cremer, shampoon, duschcremer etc. Skulle aldrig drömma om att köpra en ekonomiföpackning duschcreme på Konsum. Varje gång jag ska köpa någon sådan grej är det en procedur - luktar och känner och söker mej fram till det jag känner för just nu. Men det är ett val jag gjort - jag är beredd att lägga lite extra pengar på att ge mig det.

Betalar också gärna extra för att slippa få djurtestade produkter. Ska det testas ska det testas på den som ska använda det - dvs människan.

Bara älskar Bodyshops kroppssmör (i runda burkarna) wub.gif

Är man lite fantasifull kan man sätta ihop sina egna lyxpaket till julklapp åt någon, med lite vackert papper, en korg som man målar eller limmar på glitter och snören, kanske en sidenblomma för att förhöja intrycket eller en vacker snäcka.

Det behöver inte bli dyrt eller så gör man det så syrt man bara kan, det är ju upp till var och ens plånbok. smile.gif
AnitaO
Nu har jag varit på shoppingtur, och faktiskt så är många av presentförpackningarna BILLIGARE än om jag skulle köpt motsvarande produkter en och en.
Det fanns massor av olika förpackningar med parfym+body lotion som var prisnedsatta ca 100-150:-
Så det är inte säkert att det blir billigare att köpa styckevis.
Man ska nog kolla innan man köper smile.gif
Kathy
CITAT (AnitaGg @ 08-12-2006, 07:23)
CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 23:04)

Hur läcker var inte den här då? smile.gif
Ser ut som chokladpudding wub.gif

wub.gif
Den heter Puddy Holly och innehåller bl.a aloe vera, kryddnejlika, ros och citron.
Kathy
Här kommer några bilder på LUSH ansiktsmasker:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon