Jag måste ha bort en buske som vägrar att dö.
Det är en gigantisk gammal syrén på torpet. Det handlar i markyta om cirka tio kvadratmeter, runt hela ena kortsidan, i mycket stenig och besvärlig mark.
Hela härligheten har vuxit i princip ohämmat i hundra år - bland annat in under grunden i huset, där pigga skott nu tittar ut.
Det är sorgligt att ha ihjäl den, men nu måste den bort. Dra eller rycka bort den går inte, eftersom stora delar av rotsystemet är rejält inkilat i och under grunden - och kåken vill jag ha kvar.
En stor grävskopa går inte att få fram alls och en liten nätt grävare är ungefär som en tandpetare i sammanhanget.
Rötterna måste inte försvinna, men busken måste sluta växa.
Dö med andra ord.
Förra hösten lessnade jag och motorsågade jag ner alltihopa längs med marken, i hopp om att den skulle självdö av chocken.
Nu växer den som aldrig förr. Hundratals och åter hundratals skott skjuter i höjden med osannolik fart och jättebusken är hur vital som helst.
Efter diverse rundringningar och viss vånda har jag jag gett den en rejäl dos Roundup, "i växtperioden" som det står på flaskan, men det verkar inte bita nämnvärt.
Det sprutar upp nya klargröna friska skott.
Har någon en dunderkur? Busken är som Povel Ramels kokosnöt, den motstår allt.
Ann i växtzon 4.