Full version: Häcken eller jag
ordsnoken
Hjälp!
Jag måste ha bort en buske som vägrar att dö.
Det är en gigantisk gammal syrén på torpet. Det handlar i markyta om cirka tio kvadratmeter, runt hela ena kortsidan, i mycket stenig och besvärlig mark.
Hela härligheten har vuxit i princip ohämmat i hundra år - bland annat in under grunden i huset, där pigga skott nu tittar ut.
Det är sorgligt att ha ihjäl den, men nu måste den bort. Dra eller rycka bort den går inte, eftersom stora delar av rotsystemet är rejält inkilat i och under grunden - och kåken vill jag ha kvar.
En stor grävskopa går inte att få fram alls och en liten nätt grävare är ungefär som en tandpetare i sammanhanget.
Rötterna måste inte försvinna, men busken måste sluta växa.
Dö med andra ord.
Förra hösten lessnade jag och motorsågade jag ner alltihopa längs med marken, i hopp om att den skulle självdö av chocken.
Nu växer den som aldrig förr. Hundratals och åter hundratals skott skjuter i höjden med osannolik fart och jättebusken är hur vital som helst.
Efter diverse rundringningar och viss vånda har jag jag gett den en rejäl dos Roundup, "i växtperioden" som det står på flaskan, men det verkar inte bita nämnvärt.
Det sprutar upp nya klargröna friska skott.
Har någon en dunderkur? Busken är som Povel Ramels kokosnöt, den motstår allt.
Ann i växtzon 4. wacko.gif
KURT
Jag tror att det är effektivast (men inte vackrast) att marktäcka en säsong (minst en säsong). Presenning eller någon annan kraftig väv (plast kan vara alltför klent) som håller solljuset ute. Man kan skulle kunna använda markväv och sedan lägga jord eller sand ovanpå, och t o m odla ovanpå.
Marie zon3
Det tar 6 veckor efter att då strukit Round-up på bladen innan växten dör. Jag tror att bladen måste vara kvar under tiden. Tycker inte heller om gift men har använt små mängder direkt på bladen vid besvärliga ogräs(Åkervinda i Berberis).

Lycka till/Marie
Monica M zon 4
Kan man ta död på syrener med Round up? Det kan väl inte funka på så stora växter? Eller? blink.gif
Micke
Borde nog fungera i princip men det tar betydligt längre tid för buskar än för ogräs. Använde Roundup-konkurrenten Rambo på en del av en hagtornshäck jag ville ha bort ifjol och den såg trots allt rätt levande ut på hösten. Nu på våren såg den äntligen heldöd ut, men när jag igår grävde ner mig för att såga av stammarna vid rothalsen fanns det fortfarande tecken på liv i dem. Gav för säkerhets skull stumparna en dos till.

För en syren vars rotverk täcker 10 kvadrat kan det därför krävas upprepade behandlingar under ett par säsonger innan man - eventuellt - lyckas ta livet av den.

Micke
ordsnoken
Tack för alla tips om hur jag skickar min enorma gamla syrén till de sälla jaktmarkerna.
Kan rapportera att Roundup-et nu satt tydliga spår.
Om det räcker vet jag inte, men nu vidtar nästa steg:
Täcka hela ytan först med tidningar och sedan med ett rejält lager jord, för att stänga ute allt solljus. Lysande tips, dessutom multnar tidningarna så jag slipper gräva upp några rester.
Blir en liten nivåskillnad i början, men det kan jag leva med.
Ovanpå detta lager lär det gå att sätta lite blommor, som vanligt.
vänliga hälsningar,
Ann i växtzon 4 wub.gif
yla
ja jesses tänk om den vuxit hos mej
jag kämpar med att få mina syrener att BÖRJA växa men det tar väl några år innan dom etablerar sej,,jag skulle uppskattat din syrens växtkraft
o fattar om du får lite ågren av att ha ihjäl den wub.gif
synd att vi inte bodde nära då hade jag kommit o grävt upp den ja o nu e de ju försent sad.gif
Hannele
"Det handlar i markyta om cirka tio kvadratmeter, runt hela ena kortsidan,
i mycket stenig och besvärlig mark."

Liten undran, om det nu är så besvärlig mark, vad ska ni göra i stället? unsure.gif
ordsnoken
ang vad jag ska göra i stället:
rädda huset.

se stycket "stora delar av rotsystemet är rejält inkilat i och under grunden - och kåken vill jag ha kvar".

mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon