Full version: Felco 2
Betty
En fråga om sekatörer.: Jag undrar om ni erfarna tycker att Felco 2 är ett bra val? Är den allround eller lämpar den sig bäst till någon speciell sorts beskärning?
I beskrivningen står det bl.a. Bufferthandtag, är det samma sak som utväxling? (jag har smala o svaga händer så det skulle vara ett plus för mig i så fall)
unsure.gif
Jan af Lisö
Frågan om bästa sekatör för trärbeskärning har diskuterats här tidigare, kolla denna länk

Jag funderar själv på Felco 2, men det har ännu inte blivit av. Jag tror att Felco har en modell för mindre händer, nr 6 och kanske även 12. Surfa gärna på Felcos hemsida, där har de info om alla modeller.
Betty
Tack för länkarna. Det lutar mer åt en Felco 6 för min del verkar det som.

Om du har tänkt köpa en Felco 2 så är det lämpligt att göra det nu - Granngården har ett erbjudande som gäller 7/12 - 24/12. Erbjudandet består av en F 2 med tillhörande hölster i presentförpackning Pris 399:- Ord.pris 529:-
Cilla
Felco är ett bra val både för för den som bara beskär hemma och den som beskär många träd och buskar.

Jag har säkert skrivit det förut, men jag använder mest Felco 12. Den ger kraftigaste utväxlingen av alla Felcos saxar, har rullhandtag som man gillar när man vant sig (och det går snabbt), sägs vara bra för små händer (men jag har inte särskilt små), har ett motstycke som inte är så tjockt som de andra (man kommer åt i grenklykor).

Den lanserades förr som en "kvinnosekatör" varpå inga manliga beskärare vågade ta i den... tongue.gif Men när de provat vill nästan ingen gå tillbaka till de klumpigare Felcovarianterna.
Big Gardener
Har du små och svagare händer skulle jag inte rekommendera felco 2. Jag använder själv en sådan och den kräver sin hand för att kunna utnyttjas till fullo. Mindre sekatörer av modellen felco är även dem mycket bra och kan kapa stora grenar.
Betty
Efter att ha läst era kommentarer så konstaterar jag att jag ska ha en Felco 12:a. Tack för era svar! smile.gif
mightyT
Rekomenderar starkt en Felco 6! Den är super för normalsmå kvinno-eller manshänder biggrin.gif verkligen en jättebra sekatör. Bra storlek!
Cilla
Den enda skillnaden på Felco 6 och 12 är att 12an har rullhandtag.

Nu har jag och andra gjort så mycket reklam för dem att vi nästan borde få provision, eller hur? tongue.gif
mightyT
Får vi inte det??!
Boxer
Jag har 6:an och är mycket nöjd.
Rullhandtag tycker inte jag om, det känns ostabilt.
Cilla
Nej inte alla gillar rullhandtag. Och nästan alla ogillar dem de första gångerna man provar.

Men när man sedan lär sig tekniken med rullhandtag, då är det svårt att gå tillbaka till fast handtag. Jag tycker inte om fasta handtag längre, de ligger alldeles för stabilt och trycker på samma ställe i handen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon