uno
Vi kom hem från Thailand 5/12 och hämtade hem vår valp, en 3 månaders
Dansksvensk gårdshund i går. En liten trefärgad krabat som ännu inte har gjort några behov inomhus. Allt utomhus. Nu gäller det att få honom till att tycka det är bra att gå i koppel. Inte viste jag att det mesta i ett hem är gott att tugga på. Mattor, trämöbler, kläder skor ja i stort sett allt utom vitvarorna. Tips motages tacksamt.
Uno
Malvia
Kul, har du bilder?

Men hur gick det med dispensen? Thailand är väl inte ett rabiesfritt land?
Alba
Så underbart att komma hem från en semesterresa och ha en sådan ulltuss som väntar.
Han tycker väl inte om era skor och inredning - gillar väl någon annan stil.tongue.gif tongue.gif
Klura
Vad mysigt även om man får rädda allt tuggbart.
Minns när vår hund käkade upp en av mina jobbarskor.
Chefen var inte glad när han fick köpa nya till mig för dom kostade 1200:-

Malvia, jag tror inte vovven följde med från Thailand.
Läste en annan tråd längre ner.
Malvia
Oj, nu läste jag den andra tråden!

Är det inte den rasen som Magnus Carlsson har 4 st av?

faith
CITAT (Malvia @ 07-12-2006, 15:43)
Är det inte den rasen som Magnus Carlsson har 4 st av?

Jo, det stämmer. smile.gif
Whiskuchi
Jamen... bilder då? tongue.gif
herkules
Så himla härligt med en liten valp!
Ni får vara påpassliga, minsta tecken på att det ska bitas i "förbjuden frukt" så fram med ett ben eller en leksak och byt. Fast lite svinn får ni nog räkna med, man är ju inte med jämt. laugh.gif Här har 1 st skinnhörnsoffa, en skohylla, flertalet par skor (bara mina!), datorskärmskabel och annat smått och gott blivit sönderbitet. När de gav sig på köksbordet så ledsnade jag och smorde benen (på bordet alltså) med tabasco. huh.gif
Lycka till!
zaaritha
Är dansk gårdshund liknande Jack Russel-terrier?
Humör?
KURT
Jag tror att hunden "Kalle" i TV-serien "N.P. Möller, fastighetsskötare" var en dansk gårdshund?
uno
CITAT (herkules @ 07-12-2006, 17:25)
Ni får vara påpassliga, minsta tecken på att det ska bitas i "förbjuden frukt" så fram med ett ben eller en leksak och byt. Fast lite svinn får ni nog räkna med, man är ju inte med jämt. laugh.gif Här har 1 st skinnhörnsoffa, en skohylla, flertalet par skor (bara mina!), datorskärmskabel och annat smått och gott blivit sönderbitet. När de gav sig på köksbordet så ledsnade jag och smorde benen (på bordet alltså) med tabasco. huh.gif
Lycka till!

Han biter i våra fötter. Bör vi smörja in dem med tabasko?
Leia
biggrin.gif Uno, det är jättejobbigt när man är mitt uppe i det, men jag lovar att det går över. (eller åtminstonne avtar tongue.gif ) Vi har haft en sjå med vår valps bitande, både på oss och på saker. (Han har bitits så hårt att det gått hål) Men vid ca 6 1/2 månader blev det mycket bättre (alla tänder utbytta)
Jag tror att det står en del om det i: Hans egen tråd
och i denna: Kan någon förstå min hund
På denna sida står även en hel del bra saker om valpbitning: Valpbitning
Castea
När de gav sig på köksbordet så ledsnade jag och smorde benen (på bordet alltså) med tabasco.  :huh:

Mauro Scocco filosoferade över detta när han sommarpratade om sin valp och sitt insmorda köksbord. Han funderade på vad framtida arkeologer ska tro vid sådana utgrävningsfynd. Varför smorde 2000-talets människor in bordsbenen med tabasco? Någon religiös rit kanske? rolleyes.gif

laugh.gif
Ewa L
Lycka till med nyförvärvet Uno!

Det där med tuggandet är tydligen mycket individuellt

Min ulltott (7 månader) har bara bitit sönder en enda sak. Och det var en strumpa som jag nyss tagit av mig. I övrigt inte något!!

Hans syster däremot går fram som en tuggmaskin. Pratade med ägarna för några dagar sedan och listan var låååååång.
herkules
CITAT (uno @ 20-12-2006, 05:01)
Ni får vara påpassliga, minsta tecken på att det ska bitas i "förbjuden frukt" så fram med ett ben eller en leksak och byt. Fast lite svinn får ni nog räkna med, man är ju inte med jämt.  :lol:  Här har 1 st skinnhörnsoffa, en skohylla, flertalet par skor (bara mina!), datorskärmskabel och annat smått och gott blivit sönderbitet. När de gav sig på köksbordet så ledsnade jag och smorde benen (på bordet alltså) med tabasco.  :huh:
Lycka till!

Han biter i våra fötter. Bör vi smörja in dem med tabasko?

nej nej, tabasco svider.
bit i fötterna får ni stå ut med, det hör liksom till laugh.gif

eller så kan ni leka bytesleken. gå alltid omkring med en rolig leksak eller ett tuggben i handen, när valpen biter era fötter, byt blixtsnabbt fötterna mot leksaken/tuggbenet.
man får liksom inget annat gjort.
men det hör också till.. wub.gif
Ciczi
Gårdshundsklubben

Om man vill läsa och se fler bilder om just gårdshunden.

mvh Ciczi
uno
när valpen biter era fötter, byt blixtsnabbt fötterna mot leksaken/tuggbenet.

Blir det inte svårt att gå?

Gott nytt år.
Anki på Öland
CITAT (uno @ 31-12-2006, 00:43)

Gott nytt år.

biggrin.gif tycker också det låter obekvämt.
Enklast tycker jag det är att med ett bestämt "nej" flytta på valpen och ge den något annat. Jag kan ju ibland ha klasar som hänger i tår och hälar men efter några bestämda nej (aj går också bra, låter lika) brukar dom förstå och avstå från mina fötter.
När dom sen kommer till sina hussar och mattar försöker dom förståss igen, det är ju "gott" att bita i fötter och dom rör ju på sig så frestande. Nya husse/matte är vanligtvis lite försiktigare i sitt sätt att försöka få valpen att sluta och den har hunnit bli större och modigare. Det gäller att vara berstämd och snabb med att säga ifrån,
Sen finns det ju alltid undantag som Dino wub.gif som är envisare än envisast.... biggrin.gif
Anki
Leia
CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2006, 10:40)
Sen finns det ju alltid undantag som Dino wub.gif som är envisare än envisast.... biggrin.gif
Anki

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ja, Dino har varit en "hand full" med sitt bitande. Men ge inte upp hoppet Uno! Trägen vinner. Dino börjar närma sig 8 månader nu och sköter sig för det mesta! rolleyes.gif biggrin.gif
herkules
CITAT (uno @ 31-12-2006, 00:43)

Gott nytt år.

ahh - när jag har valp hemma så sitter jag mest på golvet, behöver inte fötterna laugh.gif laugh.gif personligen tycker jag att byteshandel är en bra metod, iaf mina hundar reagerar knäppt på ett bestämt nej, de tror det är en lek och blir etter värre.
Leia
CITAT (Leia @ 31-12-2006, 11:30)
CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2006, 10:40)
Sen finns det ju alltid undantag som Dino  :wub:  som är envisare än envisast.... biggrin.gif
Anki

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ja, Dino har varit en "hand full" med sitt bitande. Men ge inte upp hoppet Uno! Trägen vinner. Dino börjar närma sig 8 månader nu och sköter sig för det mesta! rolleyes.gif biggrin.gif

Tar tillbaka mitt tidigare inlägg, sedan jag skrev sist för några timmar sedan har han varit helt busigt galen och tom bitit MIG i fötterna, som han inte gjorde förut. (Då var det husse och lillhusse som var värst utsatta...) wacko.gif blink.gif biggrin.gif
Ramoth

Gårdisen Riddarens Tigerlilja alias Lillan

och kompisen Youhais Felica Flink. Kallas Felicia

Gårdisar är mycket sociala hundar. Otroligt kärvänliga wub.gif
De vill vara med och nära hela tiden.
Sova under täcket är i det närmaste ett krav laugh.gif

De är också mycket aktiva och liviga och älskar när det händer saker.
De är absolut inte hundar för mänsliga soffpotatisar wink.gif

Det går inte att låta bli att älska en gårdis. Det är en naturlag wub.gif
mulle
CITAT (Ramoth @ 06-01-2007, 12:30)

Det förstår jag så väl då jag ser bilderna! wub.gif
Mulle
Castea
CITAT (Ramoth @ 06-01-2007, 12:30)

wub.gif wub.gif

Två trofasta gynnare ser det ut som.
Hajjen
Oh! När jag skaffar hund ska det vara dansk/svensk! wub.gif
renate
CITAT (Ramoth @ 06-01-2007, 13:30)

Gårdisar är mycket sociala hundar. Otroligt kärvänliga wub.gif
De vill vara med och nära hela tiden.
Sova under täcket är i det närmaste ett krav laugh.gif

De är också mycket aktiva och liviga och älskar när det händer saker.
De är absolut inte hundar för mänsliga soffpotatisar wink.gif

Jag ska inte ha en fler hundar efter Olivia,men om´........då blir det en gårdis.Så fina de två krabaterna är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon