Full version: orkide' hjäääälp
nattvakare
syrran sa att jag skulle klippa dän blomstammen på brudorkiden, men mamma sa att jag absolut inte skulle ha gjort de. Är det bara och slänga den ut nu ur huset????ohmy.gif
Biggan_
Nej, släng den absolut inte! Den kommer igen med nya blomstänglar.
Nästa gång klipper du ner den vissnande stängeln till en fräsch nod längre ner på stängeln och får då förhoppningsvis en ny blomning från den noden.
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit!
Nej, inte behöver du slänga den bara för att du har klippt bort stängeln, det växer ut en ny rolleyes.gif Du kan klippa bort stänglar som blir bruna och torkar bort, dom som fortfarande är gröna kommer det att växa ut nya blommor på. / Helen
nattvakare
Tack för svaren blev lite orolig ett tag, tar det lång tid när en ny kvist kommer upp nu när det ändå är på tal biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Njaaa, nog tar det ett tag, kan inte säga i tid... har aldrig tänkt på det men skulle jag gissa wink.gif en månad eller 2?? Men jag är inte säker..... /Helen
Powerowic
klipp hit och klipp dit, sen en av våra orkidéer dog efter jag hade klippt ner stängeln så har jag låtit bli, den en a av våra orkideer tog en vilopaus på 3 månader och bärjade sedan blomma igen från toppen av samma stängel den andra har skickat ut en sidostängel utan att jag har klippt. den ena har för övrigt blommat sen september 2005 på samma stängel och de sköts efter behag i ett hus som är varmast på vintern med 20-30 % luftfuktighet på vintern,
kristerh
CITAT (Powerowic @ 09-12-2006, 14:28)
klipp hit och klipp dit, sen en av våra orkidéer dog efter jag hade klippt ner stängeln så har jag låtit bli,

svårt att tänka mig att den dog pga klippning wink.gif jag klipper aldrig bort stänglarna om de inte torkat in, klipper man bort "friska" stänglar kan de tjura ett antal månader innan de blommar igen.
Sommartorparn
Min erfarenhet är att det kan ta en ganska lång tid för orkidén att blomma igen (ett år i vissa fall), men nu kan det hända att vårsolen stimulerar den att sätta ny blomskott snabbt. Eftersom den ändå är i någon slags viloläge nu skulle du passa på o kolla om rötterna är i gott skick och om den behöver planteras om. Om rötterna är brunaktiga och komposten liknar jord (ska se ut som lösa barkbitar) då behöver den en omplantering.
suddis
Hej!
Mina är på g med nya blomstängslar nu! Jättespännande. smile.gif Och detta trots att jag ignorerat dem i princip, tänkte "de kommer väl igen i vår" men jag kanske får snygga nyårsblommor! De har varit utan blommor sedan i början på hösten tror jag. Och jag väntade med att klippa bort de torkade tills för några veckor sedan, jag vågade inte för jag hade läst att det var viktigt att klippa dem vid ett speciellt öga osv. Men jag mindes inte VILKET öga. Nu klippte jag bara bort det bruna. smile.gif

Ska ev. omplantering göras när växten inte blommar?
/suddis
IceCube
Hellow!

Angående det här med klippning på Orkidéer. Jag har en katt som har ätit på bladen av en vild handplockad Orkidé från Brasilien och undrar hur väl den kommer klara sig. Den är ungefär 5 cm hög nu. Man vill ju att en sådan raritet klarar sig. Annars är det faktiskt ingen större fara, min pappa ska till Brasilien om någon vecka till, vi har en ännu större planta i vår lägenhet där.
foolishRice
Nog kan den överleva. Det beror ju förstås på skadans omfattning, men optimist bör man vara.

Vet du vad det är för någon naturart?
(Känns något igen här kanske?)

Problemet med växter utomlands är att få dem hit. Handel med orkidéer är strängt kontrollerat. Det räcker inte bara med sundhetscertifikat (som behövs för att överhuvudtaget få ta med sig växtmaterial hem) utan man måste även få tillstånd och sånt...

Se mer på CITES. Framförallt direk i "appendices" (graderas I, II och III).
Direktlänk
Sommartorparn
CITAT (suddis @ 15-12-2006, 14:40)
Ska ev. omplantering göras när växten inte blommar?

Ja, det är bäst.
Planterar du om medan den blommar finns risk att den tappar blomman. Jag har planterat om någon gång när det redan var en ganska lång stängel, och lyckades få toppen avbruten........ Det går men man får vara försiktig. Bäst är att plantera om när den inte blommar för då kan man hantera den ganska hårdhänt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon