|
fruberglund
07-12-2006, 19:20
OlyckaÅkte förbi där idag och fick stå i kö, endast 1 fil öppen. Åkte 20 km/timmen men såg bara utryckningsbilarna, inga bilar på vägen som krockat. Tyckte det var konstigt men såg sen att det stod en massa utryckningsbilar nere på gräsplätten mellan räckena på ett ställe. Mina värsta fårhagor var sanna. En bil hade åkt i vattnet. Det här är min värsta mardröm när det gäller bilolyckor och jag har ofta tänkt hur man skulle bete sig om det skulle hända. Det man BORDE göra är att veva ner rutorna innan man kommer i vattnet, speciellt om man har elhissar men frågan är om man skulle ha sinnesnärvaro nog att göra det. Höll på att drunkna när jag var liten och gillar inte alls vatten. Kan bada men är inte så förtjust i det, därför är min största mardröm att dö i en drunkningsolycka, speciellt instängd i en bil Hoppas de klarar sig, en var allvarligt skadad
Rapchic
07-12-2006, 19:21
CITAT (fruberglund @ 07-12-2006, 20:20) OlyckaÅkte förbi där idag och fick stå i kö, endast 1 fil öppen. Åkte 20 km/timmen men såg bara utryckningsbilarna, inga bilar på vägen som krockat. Tyckte det var konstigt men såg sen att det stod en massa utryckningsbilar nere på gräsplätten mellan räckena på ett ställe. Mina värsta fårhagor var sanna. En bil hade åkt i vattnet. Det här är min värsta mardröm när det gäller bilolyckor och jag har ofta tänkt hur man skulle bete sig om det skulle hända. Det man BORDE göra är att veva ner rutorna innan man kommer i vattnet, speciellt om man har elhissar men frågan är om man skulle ha sinnesnärvaro nog att göra det. Höll på att drunkna när jag var liten och gillar inte alls vatten. Kan bada men är inte så förtjust i det, därför är min största mardröm att dö i en drunkningsolycka, speciellt instängd i en bil Hoppas de klarar sig, en var allvarligt skadad  varför ska man veva ner rutan?
Alexander-VG-zon3
07-12-2006, 19:22
CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 19:21) varför ska man veva ner rutan?  så man kommer ut ur bilen . men det är väl lättare att öppna bildörren !!?. men jag håller med det är med min mardröms olycka usch vad hemskt.
netaave
07-12-2006, 19:22
CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 19:21) CITAT (fruberglund @ 07-12-2006, 20:20) OlyckaÅkte förbi där idag och fick stå i kö, endast 1 fil öppen. Åkte 20 km/timmen men såg bara utryckningsbilarna, inga bilar på vägen som krockat. Tyckte det var konstigt men såg sen att det stod en massa utryckningsbilar nere på gräsplätten mellan räckena på ett ställe. Mina värsta fårhagor var sanna. En bil hade åkt i vattnet. Det här är min värsta mardröm när det gäller bilolyckor och jag har ofta tänkt hur man skulle bete sig om det skulle hända. Det man BORDE göra är att veva ner rutorna innan man kommer i vattnet, speciellt om man har elhissar men frågan är om man skulle ha sinnesnärvaro nog att göra det. Höll på att drunkna när jag var liten och gillar inte alls vatten. Kan bada men är inte så förtjust i det, därför är min största mardröm att dö i en drunkningsolycka, speciellt instängd i en bil Hoppas de klarar sig, en var allvarligt skadad  varför ska man veva ner rutan?  För att ta sig ut kanske!!!!!
Rapchic
07-12-2006, 19:25
CITAT (netaave @ 07-12-2006, 20:22) För att ta sig ut kanske!!!!! alltså jag menade innan man är i vattnet men som sagt när man kommer så långt så kanske man inte tänker så mkt
CITAT (fruberglund @ 07-12-2006, 19:20) OlyckaÅkte förbi där idag och fick stå i kö, endast 1 fil öppen. Åkte 20 km/timmen men såg bara utryckningsbilarna, inga bilar på vägen som krockat. Tyckte det var konstigt men såg sen att det stod en massa utryckningsbilar nere på gräsplätten mellan räckena på ett ställe. Mina värsta fårhagor var sanna. En bil hade åkt i vattnet. Det här är min värsta mardröm när det gäller bilolyckor och jag har ofta tänkt hur man skulle bete sig om det skulle hända. Det man BORDE göra är att veva ner rutorna innan man kommer i vattnet, speciellt om man har elhissar men frågan är om man skulle ha sinnesnärvaro nog att göra det. Höll på att drunkna när jag var liten och gillar inte alls vatten. Kan bada men är inte så förtjust i det, därför är min största mardröm att dö i en drunkningsolycka, speciellt instängd i en bil Hoppas de klarar sig, en var allvarligt skadad  Om du inte vevar ned rutan så vattnet kommer in kommer du inte att orka öppna dörren under vattnet pga trycket.
CITAT (flaxss @ 07-12-2006, 19:22) CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 19:21) varför ska man veva ner rutan?  så man kommer ut ur bilen . men det är väl lättare att öppna bildörren !!?. men jag håller med det är med min mardröms olycka usch vad hemskt. Om bilen hamnat i vattnet kommer vattentrycket utifrån vara större än din styrka. Du kommer inte att orka trycka upp dörren förrän trycket utjämats och det gör det inte förrän bilen är vattenfylld. Alltså, öppna fönstret och kryp ut den vägen!
Alexander-VG-zon3
07-12-2006, 19:28
CITAT (Alba @ 07-12-2006, 19:27) Om du inte vevar ned rutan så vattnet kommer in kommer du inte att orka öppna dörren under vattnet pga trycket. isch på så vis . hoppas hoppas jag aldrig råkar ut för sånt här
Rapchic
07-12-2006, 19:28
CITAT (Alba @ 07-12-2006, 20:27) Om du inte vevar ned rutan så vattnet kommer in kommer du inte att orka öppna dörren under vattnet pga trycket. aaah låter vettigt va bra att man vet det nu iallafall
Alexander-VG-zon3
07-12-2006, 19:30
fast kan man inte öppna dörren innan bilen hamnar i vattnet och på så vis själv hoppa i vattnet utan att du är inne i bilen !!!!!
CITAT (flaxss @ 07-12-2006, 19:30) fast kan man inte öppna dörren innan bilen hamnar i vattnet och på så vis själv hoppa i vattnet utan att du är inne i bilen !!!!! Det hinner du inte
Alexander-VG-zon3
07-12-2006, 19:32
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 19:31) CITAT (flaxss @ 07-12-2006, 19:30) fast kan man inte öppna dörren innan bilen hamnar i vattnet och på så vis själv hoppa i vattnet utan att du är inne i bilen !!!!! Det hinner du inte  jo det är ju sant
fruberglund
07-12-2006, 20:18
CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 19:28) CITAT (flaxss @ 07-12-2006, 19:22) CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 19:21) varför ska man veva ner rutan?  så man kommer ut ur bilen . men det är väl lättare att öppna bildörren !!?. men jag håller med det är med min mardröms olycka usch vad hemskt. Om bilen hamnat i vattnet kommer vattentrycket utifrån vara större än din styrka. Du kommer inte att orka trycka upp dörren förrän trycket utjämats och det gör det inte förrän bilen är vattenfylld. Alltså, öppna fönstret och kryp ut den vägen! Och har du elhissar så är det inte säkert att du får ner dem alls när du hamnat under vatten pga kortslutning i elsystemet. Veva går dock men som sagt inte förrän trycket utjämnats och då är bilen redan vattenfylld. Alltså ner med rutan innan man hamnar i vattnet, sen är det ju inte säkert att man klarar smällen ändå beroende på hur långt ner det är till vattnet. De hade nog tur för på de flesta ställena vid Vättern här är det stup ner... Risken är ju att man blir medvetslös när man slår i och då kvittar det ju ändå
Alexander-VG-zon3
07-12-2006, 20:41
CITAT (fruberglund @ 07-12-2006, 20:18) CITAT (LadyG @ 07-12-2006, 19:28) CITAT (flaxss @ 07-12-2006, 19:22) CITAT (Rapchic @ 07-12-2006, 19:21) varför ska man veva ner rutan?  så man kommer ut ur bilen . men det är väl lättare att öppna bildörren !!?. men jag håller med det är med min mardröms olycka usch vad hemskt. Om bilen hamnat i vattnet kommer vattentrycket utifrån vara större än din styrka. Du kommer inte att orka trycka upp dörren förrän trycket utjämats och det gör det inte förrän bilen är vattenfylld. Alltså, öppna fönstret och kryp ut den vägen! Och har du elhissar så är det inte säkert att du får ner dem alls när du hamnat under vatten pga kortslutning i elsystemet. Veva går dock men som sagt inte förrän trycket utjämnats och då är bilen redan vattenfylld. Alltså ner med rutan innan man hamnar i vattnet, sen är det ju inte säkert att man klarar smällen ändå beroende på hur långt ner det är till vattnet. De hade nog tur för på de flesta ställena vid Vättern här är det stup ner... Risken är ju att man blir medvetslös när man slår i och då kvittar det ju ändå  herre gud då är man nästan chanslös . så länge det är luft i bilen å allt funkar så har man en chans annars är den liten eller typ väl
Det är också min mardröm... att hamna i vattnet. Patrik hjälte när bil körde ner i Vättern
fruberglund
07-12-2006, 22:03
CITAT (askar @ 07-12-2006, 20:45) Det är också min mardröm... att hamna i vattnet. Patrik hjälte när bil körde ner i Vättern Vilken tur att det finns folk som inte tvekar och håller huvudet kallt när det gäller! Han är verkligen en hjälte
CITAT (fruberglund @ 07-12-2006, 22:03) CITAT (askar @ 07-12-2006, 20:45) Det är också min mardröm... att hamna i vattnet. Patrik hjälte när bil körde ner i VätternVilken tur att det finns folk som inte tvekar och håller huvudet kallt när det gäller! Han är verkligen en hjälte  Absolut... vi sa just att han nog kommer att få Bragdmedalj. Hoppas bara att han får prata av sig och får sååå mycket stöd nu. För det är när allt är över som chocken kan komma. Läste att han hade nära.. som var på väg till honom.
netaave
07-12-2006, 22:56
Men jag förstår inte var dom gick av, så nära vattnet är väl inte den vägen ens vid Huskvarna. Måste ju vara någon som plöjt igenom staket och sånt.
Fast det är ju beklämmande att läsa att:
"Han började andas och man hörde hur vattnet skvätte runt i halsen, säger Littman som sprang upp till vägen för att ringa efter hjälp. - Jag stod där genomblöt i blodig skjorta och försökte stanna bilar, men de bara körde förbi. Det gör mig ledsen att ingen stannade, säger han."
Rapchic
08-12-2006, 07:08
CITAT (KURT @ 08-12-2006, 08:05) Fast det är ju beklämmande att läsa att:
"Han började andas och man hörde hur vattnet skvätte runt i halsen, säger Littman som sprang upp till vägen för att ringa efter hjälp. - Jag stod där genomblöt i blodig skjorta och försökte stanna bilar, men de bara körde förbi. Det gör mig ledsen att ingen stannade, säger han." ursh  att ingen hjälper nån i dagens samhälle
Rapchic
08-12-2006, 07:10
har hört att många fler dör nu förtiden när det finns mobil om nån ser en olycka (ok inte alla) så kör dom bara förbi och ringer 112 när dom som är med i olycka kanske behöver nått så enkelt som frmåtstupasidoläge
fruberglund
08-12-2006, 10:07
CITAT (netaave @ 07-12-2006, 22:56) Men jag förstår inte var dom gick av, så nära vattnet är väl inte den vägen ens vid Huskvarna. Måste ju vara någon som plöjt igenom staket och sånt. Nej, just där är inget staket. De måste haft världens otur för att lyckas åka emellan just där för det är ingen lång sträcka som är utan staket. Det var ju det jag tyckte var så konstigt när jag åkte förbi, att jag inte såg några skador på räcken eller bilglas osv. nånstans Det är inte så långt ner till Vättern på vissa sträckor och i den farten (110 och alla håller ju inte det heller) så blir det ju lååååång bromssträcka också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|