tekla80
Hej!

Har sått paprikor och tomater från frön jag tagit ut själv från okända sorter köpt på ica. Alla frön grodde och har varit nöjd hitills. Läste nu att tomaterna man köper är nån typ av hybrid wacko.gif som inte kunde fortplanta sig så bra och alltså sällan ger frukter, vilket jag ju är ute efter. Har någon här erfarenhet? Gäller detsamma för paprikorna unsure.gif ? Isåfall är hela mitt odlingsprojekt förstört sad.gif
KURT
Det finns ju några tusen tomatsorter, så det beror ju på vilken sort du satte frön från! Det finns säkert endel sortäkta tomater men jag vet inte om man kan känna igen dem i affären ? Chili kan man vara tämkligen säker på att ta frön i affären, de brukar inte vara F1 hybrider.
Paprika tror jag att man har större chans att lyckas få fram skörd i alla med frön från affären.
Andra växter man kan odla från affären är tex ingefära, jordärtskocka .
Eva i Skåne
Jag har aldrig satt egna tomatfrön, men jag får alltid plantor från olika håll. Jag vet att det är frön från köpta tomater och de har alltid gett utdelning, så jag tror du har goda chanser. wub.gif

Lycka till!
joli
haloj...

mamma har sått från "vanliga tomater och fått frukt. Jag tror allt att du får det också...
tekla80
Har i dag köpt en tomatplanta från en plantskola som ska få frukt, har tre klasar blommor iaf. rolleyes.gif Satte ut mina eventuella hybrider i rabatten utanför huset, får väl se om de överlever där. Paprikorna får stå kvar på ballkongen, de verkar ju ha en bättre "prognos"

Tack för hjälpen!
KURT
Om man köper frö eller färdig planta av en tomatsort som inte är en F1 hybrid (det brukar stå på informationen om det är F1 hybrid), så kan man sedan ta frö från dessa tomater och spara (i flera år). Bäst är om man inte odlar några andra tomat sorter för att undvika korspollinering.
tekla80
Jaha...så jag ska passa mig för att ta upp mina gamla plantor till ballkongen om jag vill kunna använda fröna från den nya plantan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon