Full version: marktäckning
triskell
Som sagt så har jag en västervägg som blir enormt het om sommrarna och den torkar ut direkt fast man vattnar i mängder. Vilken marktäckare är bäst (Bark, gräs,....)

MVH huh.gif
Jonas70
Menar du att du har en rabatt längs en västervägg, eller?

Hur stor är rabatten?
Vad har du för växter i rabatten?
När brukar du vattna?
kerstin z5-6
Om du ännu inte har en rabatt ? Är det bara marktäckare du vill ha ? Eller kan du tänka dig något mer ? Träd ? buske ?perenn ?

finns så mkt mer än gräsmatta ....och många sätt att få jord mer fuktighetshållande
triskell
Det finns en uppgrävd rabbat med hyffsad jord men det ska myllas ned kompost och gräs.
I växt väg finns det för tillfället bara ett plommonträd på spalje men jag ska plantera in daggkåpa, Bondbönor, dill, Åkerfräken och malva på ena sidan och Trädgårdsmålla, Ögontröst, Solroser, kamomill, myskmadra och egyptisk luftlök.
Jag letar som sagt då efter en icke växande marktäckare.
Båda rabatterna är på ca 300X60 cm sammanlag kanske lite större

MVH
Åsa, mälardalen zon 2
Ska du plantera in åkerfräken??? Det brukar vara ett svårartat ogräs som är mycket svårt att bli av med och det brukar inte hålla sig på en plats, samt rötterna är mycket djupgående.
Alexander-VG-zon3
sten,grus,bark funkar
triskell
Angående åkerfräken så hade jag tänkt att gräva ner en hink eller balja som den får växa i
Åsa, mälardalen zon 2
Åkerfräken förökar sig även med sporer så det finns nog en ganska stor risk för åkerfräken utanför hinken.
triskell
hmm... har du något annat förslag på en låg växt (ätbar) som kan stå i en så varm rabatt som inte skuggar plommonträdet?

MVH Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte vad du menar med låg åkerfräken kan bli runt 40cm hög och lungrot (kallas även Good King Henry) blir kanske något högre med blomspirorna men de kan man ju klippa bort.

Lungroten är flerårig grönskar tidigt på våren och är god i soppa, pajer, Wok etc. Den frösår sig men fröplantorna håller sig nära moderplantan och de är lätta att rensa bort ifall man inte vill ha flera. (här i mälardalen kan man hitta den vild vet inte hur bra den växer längre norrut men lyckas du ha plommonträd i rabatten borde det vara ett mildare läge där.)

triskell
nja... det är nog lite för hög.. men det ordnar sig nog,,, hittar nog något som passar tillslut..
Tak för varningen med åkerfräken. Och jag tror nog att jag ska pröva med barktäckning (det är snyggast)
Tack för hjälpen alla
kerstin z5-6
Torv -hjälper , kodynga med, gör fukten bättre .En trevlig buske som älskar värme är lavendel , även om det inte är så ätlig ..många kryddörter älskar värme
triskell
jo...lavendel är helt fantastisk...hade tänkt att ha den i min örtagård... den är nog också lite för hög. Letar efter en växt på 30-40cm
kerstin z5-6
Artemisia stelleriana
blir högst 15 cm

Stenkyndel -Calamintha nepeta 20 -30 -gillar läget
triskell
ok...tack så jätte mkt...ska pröva det

MVH Triskell
Ophelia
Finns ju en uppsjö av kryddor som säkert gillar läget.
Jonas70
CITAT (triskell @ 08-12-2006, 16:27)
hmm... har du något annat förslag på en låg växt (ätbar) som kan stå i en så varm rabatt som inte skuggar plommonträdet?

MVH Anna

Timjan är en lågväxande bra marktäckare som trivs i torr sandblandad jord. Och den är definitvt ätbar wub.gif
Eva i Västerås
Om det är täcke ovanpå jorden du vill ha, så kan du ta i stort sett vad som helst. Hö, gräs, växtrester, spån, bark, osv osv. Men växtmaterial bör det vara. Det funkar suveränt för att hålla fukten kvar! Minst 5cm för att vara effektivt.

Täckande torktålig växt som inte blir så hög - oregano/kungsmynta. Finns gulbladig och brokig, som omväxling. Fröar av sig lite för mycket, emn det kan man ta. Ringblommor och buskkrasse är alltid trevliga.
Trädgårdsmållan finns en rödbladig variant som blir jättevacker, men minst meterhög.
Cilla
Om det är ett torrt och soligt ställe skulle jag inte satsat på daggkåpa och myskmadra, och om det var torrt inte heller bondbönor. Solrosor går bra men om det är torrt vill de istället ha djup jord för att bli stora. När man planterar dem på torra ställen kan man få vattna två gånger om dagen. Åkerfräken vill jag bara ha i ett litet avlägset och vildväxande hörn av trädgården, inte ens i ängen för den breder ut sig som bara den. Rödklöver skulle jag inte heller sätta in i en rabatt, de ser mer än anskräliga ut när de vissnar.

Andra marktäckande och markskuggande växter trivs bättre i torra och varma förhållanden, som olika sorters timjan (särskilt gråtimjan för grund jord), murreva (fin men inte ätbar), rosenmynta (som blir låg när det är torrt), gråmynta (vacker och torktålig men ej ätbar), mejram, lavendel, salvia (inte brokbladiga), stäppsalvior (finns i olika färger, inte ätbara), och mer icke ätbart torktåligt: solvända, olika sorters nävor, gullvivor, brudbröd, törel, kärleksört, olika typer av högre tuvgräs med fina fröställningar som står kvar under vintern...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon