catlady
Jag vet att det säkert inte kommer frukt på länge på vissa av de fruktträd jag odlar, och vissa av dem kommer ej få ätbar frukt - men vad kan jag hoppas på?
Clementin, knappt ett år, 15 cm hög.
Apelsin, 2 år, 35 cm hög.
Avokado, 4 månader, 60 cm hög.
Mango, 4 månader, 20 cm hög.
Äpple, 6 månader, 50 cm hög.
Och så undrar jag hur länge växter är giftiga efter de sprutats med Provado +? Jag hade ett kraftigt angrepp av spinn i somras och efter att inget annat hjälpte så bestämde mig tillslut att spreja allt jag hade.
Lady Hamilton
Någon här har tidigare nämt att giftet sitter kavar i ca 6 veckor när det gällde Provado pinnarna
Jäkla skit!! Dator upp kopplingen "hakar" så jag fick inte skriva klart)
Men det finns ett bra medel mot spinn som inte ska vara giftigt det heter
Spidermite och finns på Wexthuset.com jag har testat och tycker att det är bra. Men kanske lite dyrt i inköp men det räcker länge wub.gif
KURT
Sommartid mår de flesta växter bättre om man kan ställa demutomhus, då löper de också mindre risk att drabbas av ohyra, eller snarare så kan ohyran bekämpas av naturliga fiender.
kerstin z5-6
Clementin, knappt ett år, 15 cm hög.
Apelsin, 2 år, 35 cm hög. Kan dröja -10 -15 år är inte ovanligt
catlady
Aha! Tack för tipset Hamilton. Definitivt värt att testa trots pris.

Kerstin: 10-15 år?! Är det bara prydnadsvarianter som får frukt redan när de är små då? Hur höga/bred stam/stora är vanliga citrusar när de bär frukt?
Åsa, mälardalen zon 2
De citrusväxter som man hittar i handeln är inte frösådda de är ympade/okulerade så man har tagit en gren som redan var mogen att blomma av en bestämd sort och så har man satt på den på en grundstam liknande det vi gör på äppelträd, citrusväxter är i likhet med äpple inte fröäkta = fröplantan ger oftast inte frukter som är lika moderplantan.

Kan även tillägga att det kan ta ännu längre tid än 15år för citrusväxter att sätta frukt vid frösådd ifall man inte ger dem den ljusa och svala vintervilan de ofta brukar behöva för att sätta blomknoppar.

Din äppelplanta kan du plantera ut i vår, om det var ett frö från ett svenskt äpple är det troligtvis härdigt, nästa vår borde då spöet vara tillräckligt stort att ympa in en ädel sort på och då kan det ta bara runt 3år från ympningen till fruktsättning ifall du väljer en fruktsort som brukar vara snabb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon