Full version: Mjöd
netaave
Har någon recept på mjöd?
Är det sedan någon som råkar ha torkad humle över så pm:a mig.
Förr kunde man köpa det på apoteket, men inte längre.

Hade ett mjödrecept där det skulle vara citron också, den mjöden var kanon till julmaten, fanns i ovan nämnda bok.
Tror det skulle vara klart på 7-10 dagar.
*Stintan*
Har tyvärr inte den boken men hittade en intressant länk rolleyes.gif

http://www.bryggforum.com/modules.php?name...=viewforum&f=21
Betty
Här med finns några recept.

Hittade just mammas gamla mjödrecept, hon gjorde så här:

8 liter vatten
½ kg strösocker
½ kg farinsocker
1 citron
½ dl humle eller 1 flaska öl
1/4 tsk jäst
russin
Sockret upplöses i det kokande vattnet. Citronen skalas och skäres i skivor, ta bort kärnorna. Slå sockervattnet över citronskalen och citronskivorna och dem i hett vatten sköljda humlen. (tillsätt en flaska öl om du inte får tag i humle). När blandningen svalnat tillsätts jästen som upplösts i lite ljummet vatten.
Låt mjödet stå i rumsvärme till nästa dag, täck kärlet/hinken med t.ex.en ren kökshandduk.
Tappa på flaskor och släpp ner några sköljda russin i var flaska. Låt dem stå i rumsvärme ytterligare en dag. Förvaras sedan svalt.
netaave
CITAT (Betty @ 08-12-2006, 11:17)
Här med finns några recept.

Hittade just mammas gamla mjödrecept, hon gjorde så här:

8 liter vatten
½ kg strösocker
½ kg farinsocker
1 citron
½ dl humle eller 1 flaska öl
1/4 tsk jäst
russin
Sockret upplöses i det kokande vattnet. Citronen skalas och skäres i skivor, ta bort kärnorna. Slå sockervattnet över citronskalen och citronskivorna och dem i hett vatten sköljda humlen. (tillsätt en flaska öl om du inte får tag i humle). När blandningen svalnat tillsätts jästen som upplösts i lite ljummet vatten.
Låt mjödet stå i rumsvärme till nästa dag, täck kärlet/hinken med t.ex.en ren kökshandduk.
Tappa på flaskor och släpp ner några sköljda russin i var flaska. Låt dem stå i rumsvärme ytterligare en dag. Förvaras sedan svalt.

Din mammas är kanske det jag haft, att man kan ersätta humlen med en öl bara så där! ohmy.gif
Ja då har man lärt sig något nytt idag också!
Har dock för mig att vi hällde på flaskor direkt och "korkade" med bomull!

Ett år exploderade några flaskor och det blev till att julstäda köket en gång till. tongue.gif
netaave
Där hade jag ju skrivit in mitt, nu blev jag glad! smile.gif

Mjöd
ger ca 5 liter

2 citroner
8 dl (700 gr) farinsocker
1/2 dl torkad humle
5 l vatten
10 gr jäst
1 tsk socker och 8 russin/flaska

citron och isbitar till servering

Skala citronerna och skär dem i tunna skivor eller bitar.
Blanda dem med farinsockret och humlen i en stor skål.
Koka upp vattnet och häll det över, rör om.
Låt svalna.
Tillsätt jästen, utrörd med lite socker, och låt drycken stå övertäckt i rumstemperatur till nästa dag.
Sila och tappa upp på flaskor, lägg 1 tsk socker och russin i varje flaska.
Korka lätt med ex en bomullstuss.
Mjödet är färdigt efter 3-4 dagar.
Smaksätt med pressad saft av citron och lägg ev i några fräscha skivor av citron och isbitar vid serveringen.
Betty
CITAT (netaave @ 08-12-2006, 22:32)
Har dock för mig att vi hällde på flaskor direkt och "korkade" med bomull!

Ett år exploderade några flaskor och det blev till att julstäda köket en gång till.  :P

Troligen just därför de exploderade... hade inte hunnit jäsa klart... wink.gif
Gurkan
Mjöd gör man av vatten, honung och jäst, evt. nån liten smaksättare.

Men men ...

Hulme köper man i bryggbutiker, såna som säljer tillbehör till hembryggning m.m., finns i form av pellets (hårt sammanpressat, vanligast i småbutiker), puckar (löst pressat) eller hela kottar (väldigt ovanligt). Det finns även olika typer av humleextrakt.

Det finns även flera på nätet, den bästa för humle och ölattiraljer heter : Humlegårdens Ekolager

Gå in på Webbutik och sen finns en lista med humle.
*Stintan*
Får jag fråga vad det är för jäst du använder Netaave? Eller någon annan rolleyes.gif
netaave
CITAT (Stintan43 @ 09-12-2006, 09:55)
Får jag fråga vad det är för jäst du använder Netaave? Eller någon annan rolleyes.gif

Vanlig jäst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon