Jag tänker plantera en lärkhäck på ca 20 m. Hur tätt ska plantorma stå?
När och hur ska den beskäras?
Jag har aldrig sett en lärkhäck, låter mycket intressant!
I beskärningsboken står att lärkhäck planteras med 2 plantor per meter. Klippningen är densamma som för lövträdshäckar med genomgående stam, dvs man klipper toppen först när häcken har den höjd man vill ha. Jag skulle tro att det är viktigt att häckens topp är smalare än botten så att ljus faller på hela häcken som motverkar att botten torkar.
Beskärningen görs vid midsommar och/eller september.
Gossen Ruda
03-06-2003, 08:06
Har aldrig sett en lärkhäck heller, kanske för att det inte är någon lämplig häckväxt? Jag misstänker att den kommer att se lite konstig ut. Dels så är grenarna ganska mjuka och hängande, särskilt årsskotten. Sen är årstillväxten kraftig, upp till en meter, så jag misstänker att den kommer att se lite risig ut.
Men just att tillväxten är så kraftig ger ju chans till en riktigt grönskande, orisig häck. Den kommer dock att behöva beskäras minst en gång per säsong för att inte risa till sig skulle jag tro.
Dock är ju lärk ganska gles, men med två plantor per meter löser man säkert det också. I friväxande lägen får lärk ofta döda grenar där de växer in i andra träd, men kanske gör kontinuerlig beskärning av häcken att det hela tiden finns grönt i ytterkant av häcken.
Berätta gärna var du sett lärkhäckar Anvid, och hur de sett ut!
Gossen Ruda
03-06-2003, 17:49
På mina lärkar växer det först ut huvudgrenar rakt ut, något snett uppåt. Senare böjer dom sig lite nedåt. Från dessa huvudgrenar växer det ut sidoskott i ungefär 90 graders vinkel. Det är dessa sidoskott som gärna vill hänga rakt nedåt. Sen kan dessa sidoskott i sin tur få likadana sidoskott. Sidoskotten liknar mycket grenarna på en hängbjörk. Det är där jag funderar på hur man skall kunna beskära. Möjligen reagerar lärken på beskärningen med kraftigare grenar. Det finns bara ett sätt att få reda på det, att prova! Och berätta här.
Hej!
Tack för tips och råd. Tyvärr har jag inte sett någon lärkhäck, men jag har läst i något nr av "Allt om Trädgård" för ett par år sedan att det skulle kunna gå. Och eftersom jag tycker att lärk är så härliga (unga ex) med sina hängande rufsiga grenar, så har jag fantiserat om detta. Nu ska det ske. Men det blir alltså att beskära flitigt på sidoskotten. (Jag hade väl tänkt mig att testa att göra som på en granhäck) Enligt era tips förefaller det vara en bra strategi. Jag meddelar senare hur det går.
Ja prova och berätta mycket gärna!
Jag tror att lärkens svar på beskärning är att skjuta nya sidoskott ungefär från beskärningsstället (om man beskär i rätt tid och på årsskott). Detta gör att sidoskottsutvecklingen kan bli tät från stamgrenarna. Dessutom blir de så korta i en häck att de aldrig får den längd som krävs för att de ska hänga nedåt. Men detta är gissningar!
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2003, 08:28
Om ni besöker Enköping i sommar och tittar på fickparkerna besök parken snett mittemot kommunhuset (turistinformationen finns inne i kommunhuset där hittas även kartor över parkerna). Fickparken snett emot kommunhuset heter Munksundskällan och den är inramad av en klippt lärkhäck som är planterad ganska tätt, mellan de flesta plantor ser det ut att vara runt 30cm (men i nya beskärningsboken rekommenderas 2 plantor per meter).
Fickparken Munksundskällan

http://www.enkoping.se/parker/
Anvid - Enköpings parkförvaltning skulle jag kontakta för att få tag i den som beskär den häcken - han eller hon vet uppenbarligen hur man gör.
Ser mäktig ut, denna häck!
Hejsan!
Tack för tipset om Enköpings parker. Vilken trevlig hemsida dom har. Jag har mailat dit och bett om råd. Vi får väl se om någon har tid för personlig rådgivning. Jag meddelar hur det går.
Hälsningar Anvid
Vill nog förhålla mig lite "skeptisk" till lärk som häckväxt, trots Åsas Enköpingsbild.
Lärk ger ju inga nya skott på äldre ved så direkt grenbeskärning torde va uteslutet. Enda möjligheten borde då vara att bara beskära del av årstillväxten under ca juli månad. Precis som med gran.
Ska stanna till i Enköping när jag passerar där om en dryg vecka å inspektera på plats
Jag reagerade tvärtom Ronny - vilket härligt alternativ till gran! Men visst - det är en häck som inte tål misstag i beskärningen vad gäller tidpunkt och hur mycket man ska beskära, precis som gran om den ska hållas tät och grön.
Om man inte hinner beskära i juli får man väl göra som med granhäcken - acceptera att den blir lite bredare... och julibeskära årsskotten som kommer nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.