Full version: Amerikanska blåbär
anglamamma
Är det någon som vet om man kan beskär amerikanska blåbär?
Iså fall när och hur.

Pernilla i Västerås
kristerh
Jag har aldrig klippt mina unsure.gif tror inte det behövs
Åsa, mälardalen zon 2
I den bärodlarbok jag har, har jag för mig att det står att man bör klippa ner dem hårt med 5-7års mellanrum p.g.a att de ger bäst skörd på grenar som inte är alltför gamla, men det är ju för bärodlare detta gäller och de är ju främst intresserade av stor skörd och inte alltid estetik. Kommer tyvärr inte ihåg vilken årstid man skulle klippa isåfall jag har inte boken här.
malin72
då ska det inte göras än på ett tag för mig då eftersom att dom planterades i år rolleyes.gif men jag tycker att dom växer lite lustigt unsure.gif undrar om man kan klippa dom lite på våren eller om man ska låta bli unsure.gif
Fenja
Du kan säkert frisera dem lite, men risken är väl skörd uteblir på avklippta grenar...
Mvh
Fenja
CGB
Se Odla.nu Beskära blåbär
josohl
Enligt Seglora bär behöver man inte beskära de första 6-8 åren. Därefter kan man ta bort de de äldsta grenarna (upp till 25% av busken) på våren om man vill föryngra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon