Full version: jordgubbstunna ...
olah
Jag har en jordgubbstunna som skall övervintra för 3:e året nu . Det första året stod den bara ute - och alla plantor dog . Det andra året ställde jag in den i växthuset - men alla jordgubbsplantor dog ...

Hur skall man göra för att de skall överleva ???
Lemonne
Vad i hela friden är en jordgubbstunna?
Fenja
Vilken zon bor du i? Min granne har övervintrat sin i växthuset flera år, vi bor i zon 4. Hon ställer den på frigolit och lägger frigolit runt och sedan en filt.
Mvh
Fenja
Lemonne
Vad är det som händer då? Fryser de bort? En jordgubbsplanta klarar i regel en himla massa frysgrader. Jag vet fortfarande inte hur en jordgubsstunna fungerar... men det kan ju finnas många anledningar till att de dör.
Fenja
Google har svar på många frågor: Jordgubbstunna
Mvh
Fenja
yenny
Jag har jordgubbsplantor i en tunna, den ställer jag bara in mot väggen under tak,täckte lite med säckväv när det var som kallast. De överlevde förra vintern i alla fall.
lilla mamma
jag tycker att det låter som at de bottfrusit och att inga rötter överlevt
Eva St
Har haft Jordgubbstunna i många år och det har aldrig varit några problem - kör in den under tak bara på vintern och sedan tar jag fram den igen och börjar vattna upp och de kommer hur fint som helst
Eva St
KURT
Det har nog inget med kyla att göra. Problemet är att plantorna sitter ytligt i en liten jordvolym som under vintern fryser och tinar om vart annat. Man bör se till att det är en stabil temperatur. Antingen isolera, eller t ex gräva ner den i sand eller ställa in den i ett utrymme med jämn temperatur. Framförallt bör man undvika söderläge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon