Elisabeth P
Jag har satt in mina pelargonier (även häng), fuchior, änglatrumpet och stamros i ett svalt garage. jag har gett den sparsamt med vatten och de verkar fortfarande vara vid liv wub.gif . Dock ser de rätt "vissna ut", kanske inte så konstigt iof sig , men hur gör ni då? Klipper ni bort allt visset allt eftersom, eller stör det växten? Är det bättre att bara låta de vara och ansa till dem till våren när de ska vakna?

Lisa
Fenja
Vänta du och ansa dem i vår, pelargonerna kan du klippa ner hårt då så blir de yviga och fina! På änglatrumpeterna brukar jag bara klippa bort det som dött, annars är risken att man fördröjer blomningen genom att ta bort blomanlag.
Hur man gör med rosrn och fuchsiorna kan säkert någon annan bättre än jag.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
De klarar sig inte utan vatten i svalt utrymme , men vattna sparsamt -rosorna klipper du i vår -de kan ställas ute mkt tidigt, gör dem inget om det sjunker mot nollan nattetid
Elisabeth P
Tack så mycket för snabba svar smile.gif

Jag låter dem vara till våren då, och fortsätter att ge dem en liten skvätt vatten en gång i månaden.
Till våren när det är dags att väcka liv i dem så ansar jag dem - så blir det förhoppningsvis bra.

Lisa
Lady Hamilton
Jag brukar även "avblada" mina växter för att minimera ev.ohyra angrepp.
Elisabeth P
CITAT (Hamilton @ 09-12-2006, 14:20)
Jag brukar även "avblada" mina växter för att minimera ev.ohyra angrepp.

Men "stör" jag inte växten då?, så att den har svårare att klara sig.
Jag kan tänka mig att det är okej att klippa ner den innan man sätter in dem då de fortfarande är gröna och fina.
Nu har ju flera av dem fällt löv och vissnat till en del. dock är "grenarna" gröna, så liv är det ju i dem.

Lisa
Lady Hamilton
Nej du stör dem inte, du hjälper dem genom att de inte behöver producera näring till bladen. Men detta är förutsatt att du inte har dina växter placerade i x-tra ljus..då kan du låta bladen sitta kvar
stina
Jag släpar in en stor änglatrumpet i köket på landet på vintern. Jag avlövar den också (det blir så j-a mycket skräp annars när det släpper alla torra blad). Har gjort så i flera år och det går finemang! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär ser mina fuchsior ut under vintervilan.

De förvaras i ett mörkt förråd utan fönster hela vintern, iår är det dock problem med värmen det bör vara runt ett par plusgrader när man förvarar fuchsia i mörker men inte ens ute är det ju så kallt så det hjälper ju inte ens att ha dörren öppen.

Fuchsiorna ser ofta helt döda ut tills någon gång på våren då man brukar börja se små bleka knoppar på grenarna.

Kajsa
Så där ser även mina ut i garaget, jag stänker lite på dom ibland, men sparsamt så dom inte drar igång. Pelargonernas blad dammsuger jag upp vartefter dom ramlar för ev. ohyra. Sparar inte så många stora pelargoner längre utan tar skott av alla favoriter i aug. och har dom små, rotade under växtlampa under vintern, det fungerar utmärkt så.
Alexander-VG-zon3
mina fuchsia tappar bladen om temperaturen är låg . så jag brukar ha dom ute så dom får känna på ett par frostnätter så dom tappar bladen sen tar jag in dom i källar mörker och ca +5c +10c och ser lika döda ut som Åsas fuschior .
Elisabeth P
tja, riktigt sååå risiga ser inte mina ut ännu wink.gif men de står ju på en hylla vid fönstret i garaget så de får det naturliga dagsljuset i alla fall smile.gif
Då går jag ur i morron och klipper till de lite i alla fall wink.gif , verkar som det blir bäst så. Vill ju så gärna klara dem. det är första året jag provar ordentligt. Hade i fjol en pelagon och en fuchia men vattnade inte alls så de lämnade mig sad.gif . hoppas på bätttre lycka denna gång. Men nu har jag ju fått all provshjälp man kan behöva så attans om de inte vill sig denna gång.

Lisa
netaave
Jag beskär mina änglar hårt både höst när jag ställer undan dom och vår när jag tar fram dom, har aldrig märkt av någon fördröjd blomning.
Pellisarna klipper jag bort blommor och knoppar på.
Fuchsiorna rensar jag helt.
Allt förvaras i ett mörkt svalt garage, fuchsior får vatten varje lö, änglarna då och då, pellisarna aldrig under förvaring.
Alexander-VG-zon3
CITAT (netaave @ 11-12-2006, 08:53)
Jag beskär mina änglar hårt både höst när jag ställer undan dom och vår när jag tar fram dom, har aldrig märkt av någon fördröjd blomning.
Pellisarna klipper jag bort blommor och knoppar på.
Fuchsiorna rensar jag helt.
Allt förvaras i ett mörkt svalt garage, fuchsior får vatten varje lö, änglarna då och då, pellisarna aldrig under förvaring.

när blommar dina änglar då
lindasträdgård
Hej! Jag har hängt alla min växter som jag ska övervintra i vår matkällare, har inte rört dem, kanske skakat ur dem lite så de inte skräpar. Sedan klipper jag ner dem i feb mars o ställer fram dem i ljus o värme. Det har fungerat bra för mig de senaste åren i alla fall! Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon