Full version: Nötmysterium
jennypenny
Två gånger har det uppstått hål i påsarna med jordnötter till fåglarna. Påsarna har legat uppe på en hylla i garaget. Jag tog in påsen men lät lite nötter ligga kvar på hyllan. Nu är de borta! ohmy.gif Garaget är stängt och där finns inga ventiler eller fönster. Jag har aldrig varken sett eller hört något skumt där inne. Vad tror ni det kan vara? Mina teorier är antingen en råtta (huvaligen sad.gif ) eller mus, men frågan är hur den lyckas ta sig in. Jag har i och för sig hört att råttor är fenomenala på att ta sig in på de mest oförutsägbara ställen. Jag bor i centrala Halmstad och har sett råttor på andra ställen i centrum tidigare.
Det konstiga är att det aldrig har blivit några hål i förpackningarna med solrosfrön och andra frön, trodde att råttor åt allt dom kom åt. wink.gif
Vad tror ni andra?
*Stintan*
Jag tror absolut på mus, minsta springa tar dom sej igenom så sätt ut en musfälla om du vill bli av med dom smile.gif
zaaritha
Definitivt möss!
Söta små varelser!
Whiskuchi
Ta bort alla frön och nötter, och lägg dit stearinljus. Är det möss får du gnagmärken på ljusen ganska omgående wink.gif
(till och med en kompis bortskämda tamråtta åt gärna ljus, så det är inget de äter endast i brist på annat)
jennypenny
Jag tycker också möss är ganska söta. Har som sagt förflyttat nötterna in i källaren, så så länge mössen håller sig i garaget är det ok. smile.gif
Nästa projekt är att ta reda på var kaninen som har börjat hålla till i trädgården börjat gömma sig (antagligen under en trappa), den är väldigt förtjust i alla gamla äpplen som jag inte har hunnit slänga än. wub.gif
*Stintan*
Håll bara koll på elledningar om du har såna i garaget. Vi hade proppskåpet där och det var inte kul när mössen var där och gnagde kan jag tala om. Det blev bara kortslutning i huset men det kunde ha brunnit. sad.gif
renate
Jag förvara numera all fågelmat i en plåttunna med lock(köpt på Ikea för hundmat).Tunnan står på altanen vintertid,jag lägger även nöttepåsar i tunnan,inga möss där inte.Lägger du nötterna i källaren kan du får in möss där med,de vet var mat finns och ta sig dit.
jennypenny
Oj, vad du skräms. Möss i källaren vill jag inte ha. sad.gif
Elledningar i garaget har jag inga dock, så där kan jag vara lugn. Tunna med lock verkar ganska smart. Jag ska nog försöka fundera ut någon fiffig förvaringslösning i garaget.
jennypenny
I dag tog jag den på bar gärning. ohmy.gif Både jag och musen (det var som ni trodde) blev nog lika rädda.
Nu har jag lagt fröna i en tunna med lock och dessutom lagt en marksten på locket för säkerhets skull. rolleyes.gif Det blir nog en stor överraskning för den när den kommer för att kalasa igen. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon