Castea
Den här maten gjorde jag idag, och den blev jättegod! smile.gif
Till gratängen hade jag fullkornsris.

Quorn- och spenatgratäng

Ingredienser

2 hackade gula lökar
2 hackade vitlöksklyftor
300 g quornfärs
1 msk olja
2 dl lätt crème fraiche
300 g champinjoner i skivor
1 gul paprika i bitar
225 g hel spenat
salt
peppar
4 tomater i skivor
3/4 dl riven torkad parmesanost

Gör så här:

Fräs quorn och all lök i olja. Salta och peppra. Rör i crème fraiche. Lägg blandningen i en ugnsfast form. Lägg på svamp och paprika.

Tina spenaten i en kastrull och låt vätskan koka bort. Lägg spenaten ovanpå. Salta och peppra. Täck med tomatskivor och strö på parmesanost.

Stek i ugn i 225 grader 20–25 minuter.
Eva i Skåne
Jag blir så glad för alla vegetariska alternativ som dyker upp här.
Ännu ett recept att bjuda mina ungdomar på wub.gif
evelina
Samma här. Den ska jag prova också. smile.gif
Whiskuchi
Låter jättegott! (men jag gör den utan ost, eftersom jag vägrar animaliskt löpe) tongue.gif
KURT
CITAT (Whiskuchi @ 09-12-2006, 19:51)
Låter jättegott! (men jag gör den utan ost, eftersom jag vägrar animaliskt löpe) tongue.gif

Det finns ju ostar som görs utan animalisk oslöpe, t ex Valios Emmental. De skriver att det ingår "vegetabiliskt löpe". Vilket borde betyda att proteaserna (spjälkar mjölkproteinerna) som ingår i löpe framställs med genetiskt modifierade bakterier i stället. Så tillverkas ju också alla proteinläkemedel, t ex insulin.
Whiskuchi
CITAT (KURT @ 10-12-2006, 07:01)
CITAT (Whiskuchi @ 09-12-2006, 19:51)
Låter jättegott! (men jag gör den utan ost, eftersom jag vägrar animaliskt löpe)  :P

Det finns ju ostar som görs utan animalisk oslöpe, t ex Valios Emmental. De skriver att det ingår "vegetabiliskt löpe". Vilket borde betyda att proteaserna (spjälkar mjölkproteinerna) som ingår i löpe framställs med genetiskt modifierade bakterier i stället. Så tillverkas ju också alla proteinläkemedel, t ex insulin.

Japp, fast just Valios Emmental gillar jag inte. Jag brukar köpa Västan (finns överallt) eller Ostkompaniets ekologiska hushållsost.
Men i receptet skulle det vara parmesan, och till just det har jag aldrig hittat någon vegetarisk ersättning - den smakar ju annorlunda än hushållsost wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon