Anki V
När man tittar i AoT:s Perennlista så står det endast en kommentar.

Sprider sig med rotutlöpare, ibland flera meter!
Söker jag i albumen så finns det endast tre bilder på växten.

Betyder det här att den kan bli ett gissel? unsure.gif

Jag har "fådda" frön som kommer från Rara växter. Jag tycker den ser söt ut men nu funderar jag på om jag ska våga plantera in den i rabatterna.

Kan man kanske ha den i en bottenlös hink?

Är det någon som har några erfarenheter av den här klockan?

/Anki
Kajsa
Har haft den i min trädgård för många år sedan och den var jättevacker, hos mig spred den sig aldrig, minns inte jag hade bekymmer med långa rötter, kanske den inte gillade min sandiga jord, den var snarare svår att behålla, fick plantor av en odlarvän. Läste att den är härdig i hela landet.
Den skulle vara fin mot rosor biggrin.gif
Eva 33c
Jag har den sedan flera år tillsammans med mina rhododendron buskar, alltså lite skuggigt. Tycker den är jättefin med sina vita klockor på långa stänglar och fina blad också. Jag har tyvärr inget lyckat foto på dem. Hos mig sprider den sig framförallt med frö, inte så det stör, nya plantor är lätta att känna igen och plocka bort. Utlöparna har jag inte sett mycket av men jag har läst samma uppgift som du. rolleyes.gif
Boxer
Tack för tipset! Den var ju jättesöt wub.gif campanula alliariifolia
Anki V
Tack för era svar. wub.gif

Här var det ju bara positiva erfarenheter. Lite annorlundat var det när jag ställde samma fråga på AoT:s forum. Där fanns det erfarenheter både från att Klockan var en oförarglig växt till likheter med knölklocka. ohmy.gif

Jag tror ändå att jag chansar men har i åtanke att placera den på ”rätt” ställe . Jag hade tänkt ha dom som Eva dvs. i ett litet skuggigt, fuktigt parti där jag också tänkte ha några rhododendron. Jag har förhoppningen om att de ska lysa upp lite med sina vita blommor.

Det är också ganska ”ogästvänligt” för trädgårdsväxter eftersom det bara är sten och mossa utanför partiet.

Det ska mycket till om den klarar av att släppa iväg så långa utlöpare och blommorna får jag väl knipsa av innan det hunnit bli frön. laugh.gif

/Anki
Ewa L
Jag går med i kören: Den är jättesöt och inte alls ogräslik.

Hos mig står den i min vita rabatt = halvskuggigt till skuggigt, fuktigt. Den lyser upp rejält och blommar länge. Om jag skall säga något enda negativt, var det att den hade lite svårt att stå för självt, behöver gärna en stadigare kompis bredvid.
smuleborg
Hur gick det Anki V? Jag sitter här med en liten försådd, är den att betrakta som aggressiv? Så pass aggressiv att...
Anki V
Jo, jag var lite försiktig och satte ut tre plantor och jag satte dom för sig själva bakom en stor sten. Där är det ganska så ogästvänligt med skugga och blåst så jag har svårt att få något att ”gå” där. I torvrabatten ”fegade jag ur” shy.gif .

I somras kom det upp tre jättesöta plantor som stod helt av sig själva….de blev ca 30 cm höga och blommade länge. Hur de sköter sig på ett trevligare ställe vågar jag inte säga.

Däremot så satte jag Prickklockor samtidigt och de satte jag i en pallkrage som tur var. Våren efter sköt det upp prickklockor i precis hela pallkragen så där måste jag nog höja ett varnande finger.

/Anki
smuleborg
CITAT (Anki V @ 28-04-2009, 21:48) *
Jo, jag var lite försiktig och satte ut tre plantor och jag satte dom för sig själva bakom en stor sten. Där är det ganska så ogästvänligt med skugga och blåst så jag har svårt att få något att ”gå” där. I torvrabatten ”fegade jag ur” shy.gif .

/Anki

Det är ungefär så vi tänker göra. Tack Anki.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon