Kathy
Ja, ibland undrar man.

Den här matskålen finns i svart, rosa, ljusblått och rött - kostar 14:90.
Exakt likadan matskål kostar 89:00 i zoobutikerna.
netaave
Mmm dom kan ta betalt, vi köpte en hängmatta till kaninburen för 35 kr där vi köper fodret. På Arkenzoo skulle dom ha 159 för exakt samma.
AnitaO
Jo, det kan vara enorma skillnader på samma saker.
Man undrar ju om det beror på väldigt olika inköpskanaler, eller om någon chansar och fläskar i på prislappen.
KURT
CITAT (Scrollan @ 09-12-2006, 23:34)
Ja, ibland undrar man.

Den här matskålen finns i svart, rosa, ljusblått och rött - kostar 14:90.
Exakt likadan matskål kostar 89:00 i zoobutikerna.

Den kan ju vara designad av någon, och sedan säljer rusta priattillverkad kopia, som funktionellt naturligtvis fungerar lika bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Och ibland är det ju den inköpta mängden som påverkar priset ex. Ikea har ju liknande matskålar stora i plast för 5kr vi köpte en blå förra veckan så vi har när syrrans hund är på besök så han slipper äta ur en gammal plastburk.

Även Rusta är ju hyfsat stora och kan köpa pallvis av en vara medans en liten butik måste köpa styckevis och det brukar alltid vara så mycket dyrare.
Kathy
CITAT (KURT @ 10-12-2006, 06:47)
Den kan ju vara designad av någon, och sedan säljer rusta priattillverkad kopia, som funktionellt naturligtvis fungerar lika bra.

Nja, saken är den att jag först har en skål för 89kr som jag köpt i en zoobutik och därefter köpte jag skålar på Rusta för 14:90. Jag trodde först att det var skillnad i designen, men det visade sig att de är identiska utförandet. smile.gif
Kathy
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2006, 09:51)
kan köpa pallvis av en vara medans en liten butik måste köpa styckevis och det brukar alltid vara så mycket dyrare.

Kanske är det så. smile.gif
Eller...så är det som AnitaGg skriver; de chansar och fläskar i på prislappen.

Jag har även sett priskskillnader på pälsprodukter; 125 kr gentemot 304 kr, beroende på butik. Och i det fallet så kommer bägge prisuppgifterna från olika djurbutiker.
Anki på Öland
Tror du inte det är vinstmarginalen i dom olik affästyperna som är olika. Rusta lägger på relativt lite på en himla massa saker och djuraffären lägger på mycker på relativt få saker.
Sen beror det nog också på var du köper in grejorna. Köper du genom ex.vis Unipet är det mycket billigare än att köpa in från någon distributör som enbart säler pälsvårdsprodukter.
Anki
Fenja
ÖB har samma skålar de med, från 14.90 och i olika färger.
Mvh
Fenja
Pirum
Affärer har ofta bra marginaler på "kringutrustning". Har inga exempel från djurbranschen, men i TV/data-handeln är kablar en stor inkomstkälla. En skrivare som säljs snorbilligt för 300kr är det inte mycket marginal på, men kränger de en USB-kabel samtidigt så blir det genast bättre. Den kostar nån tia för affären att köpa in och sen säljs den för runt hundringen. Samma med billiga DVD-spelare som säljs utan scartkabel, etc.
Klura
Glöm inte bort att lokalhyran påverkar förstås också.

Som exempel kan jag ta ICA vid Karlaplan. Finns två butiker där, en inuti Fältöversten och en utanför. Där skiljer sig priserna t o m på butikens egna märke wink.gif
Kathy
CITAT (Klura @ 11-12-2006, 08:08)
Glöm inte bort att lokalhyran påverkar förstås också.

Som exempel kan jag ta ICA vid Karlaplan. Finns två butiker där, en inuti Fältöversten och en utanför. Där skiljer sig priserna t o m på butikens egna märke  ;)

Njaeä....det där håller inte riktigt - åtminstone inte då det gäller matskålarna. Zoobutiken jag brukar kika in i, ligger på ett stormarknadsområde, likväl som Rusta gör.

Men annars så håller jag med dig att priserna kan skilja inom samma butikskedja beroende på var butikerna ligger.

Det gäller att hålla ögonen på prislappen, för man kan tjäna en hel del på det. (mer, än vad jag egentligen först trodde...) För är det såhär med matskålar, så finns skillnaderna på andra saker också, såsom mat, sand osv. smile.gif
kristerh
Det är alltid dyrare i "specialbutiker" , misstänker att de inte har samma omsättning som på rusta, förmodligen beroende på priset, men det verkar inte handlarna förstå, att om man har 1 liten marginal på en vara så säljer den förmodligen såpass mycket att det länar sig ändå, har de ett för högt pris blir varorna liggande hur länge som helst, det kan ju inte heller vara lönsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon