Full version: Hundhalsband
uno
Jag har ju min 3 månaders gårdshund. Han hade aldrig haft halsband när jag hämtde honom. När jag nu sätter på honom halsband tycks det vara väldigt besvärande. Att ha det på ute med koppel är ju ett måste.
Nu till frågan. Brukar ni låta halsbandet vara på innomhus?
AnitaO
I princip alla valpar är lite "besvärade" av halsbandet i början.
Dom vänjer sig. Ha det lite löst i början.
Jag har aldrig halsband inomhus. Det sliter på pälsen och den blir ofta ful runt halsen.
Anki på Öland
CITAT (AnitaGg @ 10-12-2006, 03:48)
Jag har aldrig halsband inomhus. Det sliter på pälsen och den blir ofta ful runt halsen.

Pluss att dom faktiskt kan fastna med halsbandet och skada sig även innomhus!!
Anki
Anma
Min hund var riktigt jobbig vid koppelträning, så då fick han ha på sig halsbandet halva dagarna tills han accepterade den. Nu har han aldrig halsband, använder sele istället.
Bjäbban

Jag har aldrig på halsband inomhus av samma orsak.
Men om en valp tycker det är läskigt så gör jag undantag tills den vant sig!
Självklart under uppsikt, en olycka händer ju så lätt och det kan bli riktigt otäckt med valp och halsband.....
AnitaO
CITAT (Anki på Öland @ 10-12-2006, 10:21)

Anki

Ja, det är helt rätt.
Kan bli riktigt obehagligt med lite otur sad.gif
Anma
CITAT (AnitaGg @ 11-12-2006, 21:14)

Anki

Ja, det är helt rätt.

Men har man valpen under uppsikt är det alldeles ypperligt att låta dom vänja sig med halsbandet även inomhus. Det kan ju annars hända att dom börjar förknippa utång med obehag om dom bara får på sig något obehagligt när man ska gå ut... Det råkade en kompis lilla boxer ut för. Det tog låååång tid och få den hunden rumsren... Dessutom bodde dom vid en högtrafikerad väg så att det inte gick att ha valpen lös förrän en bit bort hemifrån.

På tal om det blev en av "mina" valpar påkörd första veckan i nya hemmet. Hon sprang sedan till skogs och hittades hel men för övrigt i bedrövligt skick tre dagar senare... Det blev hund av den också så smånigom..
AnitaO
CITAT (Anne R @ 11-12-2006, 22:36)
CITAT (AnitaGg @ 11-12-2006, 21:14)

Anki

Ja, det är helt rätt.

Men har man valpen under uppsikt är det alldeles ypperligt att låta dom vänja sig med halsbandet även inomhus. Det kan ju annars hända att dom börjar förknippa utång med obehag om dom bara får på sig något obehagligt när man ska gå ut... Det råkade en kompis lilla boxer ut för. Det tog låååång tid och få den hunden rumsren... Dessutom bodde dom vid en högtrafikerad väg så att det inte gick att ha valpen lös förrän en bit bort hemifrån.

På tal om det blev en av "mina" valpar påkörd första veckan i nya hemmet. Hon sprang sedan till skogs och hittades hel men för övrigt i bedrövligt skick tre dagar senare... Det blev hund av den också så smånigom..

Jo, men det har du rätt i iofs.
En liten stund då och då när man har valpen under uppsikt kan ju vara lite träning till dess att den kommer över obehaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon