|
malin72
10-12-2006, 13:06
jo jag försöker att klura ut detta med vilka som är vad och vilka som ska göras vad med..... vilka ska börjas i jan-feb? vilka ska varmgro-kallgro? några andra måsten som jag ska hålla reda på? oj här kommer listan(ev stavfel) -erynsium alpinum (blue star) -kungsljus vit -blåbergvallmo (stor) -vit bolltistel "ritro alba" -delphinium New millenium -känguruäpple -jättenattljus -sommar malva -blågull -Verbena -akleja -kinesisk riddarsporre -eucalyptos -tagetes -smultron guava -paprika (klockformad) -Anthericum liliago (stor sandlilja) -Symphyandra pendula (kaukasisk elfenbensklocka) -Tellima grandiflora (anagrambräcka) sen finns lite annat som jag tror att jag har koll på men hjälp vad mycket det blev (hur ska jag klara av detta) ok lysrör, hyllor,lampor, fläkt ...... vad ska jag ha mera????? ska man ställa in ett litet element i förrådet???? hoppas med överseende och att ni orkar traggla igenom frågan
Alexander-VG-zon3
10-12-2006, 13:18
-blåbergvallmo (stor) kall -vit bolltistel "ritro alba" kall -delphinium New millenium kall -känguruäpple feb varmn -jättenattljus -sommar malva feb varm -blågull -Verbena feb varm -akleja kall -kinesisk riddarsporre kall -eucalyptos åretrunt varmnt -tagetes feb varm -smultron guava -paprika (klockformad) jan-feb varmn -Anthericum liliago (stor sandlilja) -Symphyandra pendula (kaukasisk elfenbensklocka) -Tellima grandiflora (anagrambräcka) hmm så här hade jag gjort med dom men är inte säker kommer säkert nån med bättre råd  alla kalla kan du så i krukor som du sen planterar ner i marken . alla varma börjar du tidigt på våren inne ev under lysrör
Helen i Piteå Zon 5
10-12-2006, 13:30
Så här har jag gjort, men det är ingen regel, flera sorter gror både inne och ute, allt beror på vilken möjlighet man har att ta vara på plantorna Inne: Riddarsporre i mitten på mars Känguruäpple i början på mars Blågull i mitten på mars Verbena beroende på sort, Jätteverbena i jan. de övriga början på mars Eucalyptos i slutet på jan. Tagetes i slutet/början mars/april Smultron i slutet7början mars/april Malvan är ju 1-årig så lämplig tid vore kanske v. 8-10?? Paprika vet jag ej Ute: Alpmarton ute jan Kungsljus ute i jan Bolltistel ute i jan Bergvallmo ute nu elle jan. Jättenattljus ute i jan Akleja ute i jan. Sandlilja ute i jan. Elfenbensklocka ute i jan. Anagrambräcka ute i jan. Sen kan man ju ta in sådderna som stått ute i mars för drivning inne, annars så gror det i slutet/början april/maj ute. Det är bra ifall plantorna har runt ca. +10-+15 gr. då dom är omskolade och klar.
malin72
10-12-2006, 13:31
tack för svaret eucalyptos åretrunt varmnt något att tänka när jag sår dom????????
Helen i Piteå Zon 5
10-12-2006, 13:33
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:31) tack för svaret eucalyptos åretrunt varmnt något att tänka när jag sår dom???????? Nej, inget speciellt, jag bara sådde som vanligt
malin72
10-12-2006, 13:38
tack Helen för ditt svar när man sår ute är det i vanlig så jord eller annan jord???? är det i små så krukorna då???? är det något av allt som ska vara sandblandat???? jag tycker att det känns läskigt att så ute  måste ju skydda dom från katter mm och hur ser man att något händer med dom????????
Helen i Piteå Zon 5
10-12-2006, 13:47
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:38) tack Helen för ditt svar när man sår ute är det i vanlig så jord eller annan jord???? är det i små så krukorna då???? är det något av allt som ska vara sandblandat???? jag tycker att det känns läskigt att så ute  måste ju skydda dom från katter mm och hur ser man att något händer med dom???????? Jag sår alla frön i såjord helst den som innehåller perlit, jag använder det jag har, små krukor, margarinpaket, godislådor m.m. det är inte så noga. All sådd täcker jag sedan med vermiculit både för att den behåller jordytan fuktig och även hindrar frön som kommer från luften att slå rot, det går lika bra med sand. Mina sådder täcker jag sedan med fiberduk som jag skottar snö över ifall det finns någon. Så här håller jag krukorna samlade, i frigolitlådor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpgdom får jag från affären då det har varit fisk till försäljning  Frigolitlådorna är även bra att ha då man ska avhärda plantor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p27676.jpgnattetid staplar man dom bara på varandra och lägger på ett lock på den översta..
Alexander-VG-zon3
10-12-2006, 13:51
flesta perenner som ska ha kallt kan man så nu i krukkor i jorden . som akleja,vallmo m.m.
malin72
10-12-2006, 13:58
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 10-12-2006, 13:47) CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:38) tack Helen för ditt svar när man sår ute är det i vanlig så jord eller annan jord???? är det i små så krukorna då???? är det något av allt som ska vara sandblandat???? jag tycker att det känns läskigt att så ute  måste ju skydda dom från katter mm och hur ser man att något händer med dom???????? Jag sår alla frön i såjord helst den som innehåller perlit, jag använder det jag har, små krukor, margarinpaket, godislådor m.m. det är inte så noga. All sådd täcker jag sedan med vermiculit både för att den behåller jordytan fuktig och även hindrar frön som kommer från luften att slå rot, det går lika bra med sand. Mina sådder täcker jag sedan med fiberduk som jag skottar snö över ifall det finns någon. Så här håller jag krukorna samlade, i frigolitlådor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpgdom får jag från affären då det har varit fisk till försäljning  Frigolitlådorna är även bra att ha då man ska avhärda plantor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p27676.jpgnattetid staplar man dom bara på varandra och lägger på ett lock på den översta.. sen under Vermiculiten kommer alltså små plantorna fram helt otroligt om det kommer att lyckas för mig så när dom sen stått ute ska dom in  ska man bara kunna lyfta bort allt från krukorna och där ska det finnas små växter,eller är det när dom sen kommer in i värmen dom börjar att gro  känner mig helt förvirrad nu
malin72
10-12-2006, 13:59
CITAT (flaxss @ 10-12-2006, 13:51) flesta perenner som ska ha kallt kan man så nu i krukkor i jorden . som akleja,vallmo m.m. jo det finns vissa jag tänkte göra så med också sen markera vad som är vad
Åsa, mälardalen zon 2
10-12-2006, 14:06
Om du ska så så mycket som det verkar satsa på såjorden med perlit i den säljs i stora säckar 50-60liter de har en älg på påsen och det står S-jord på. De brukar kosta runt 70kr säcken vilket räcker till många sådder, de där småpåsarna med såjord brukar vara svindyra ifall man räknar på literpris samt jag tycker den jorden brukar vara sämre.
Känguruäpple har jag sått i början av april och det blev ändå stora fina plantor så har man ont om plats inne kan man vänta ett tag med den. När det gäller paprika brukar jag satsa på snabba sorter och behöver därför inte så tidigare än mars vilket är bra för sår man tidigare brukar man behöva extra belysning, trots sådd i mars kunde jag skörda röda paprikor i augusti iår, jag hade sorten Apple som inte behöver så lång tid på sig för att bilda mogna frukter.
malin72
10-12-2006, 14:11
Åsa, mälardalen zon 2 tack för tipset ang jorden paprikan jag tänkte försöka är från svärmor så den är ju inte svensk(ingen aning om hur den vill ha det) den är iallafall formad som en klocka Åsa!!!! du som kan sånt här såg en svart paprika i allt om trädgård...den såg tuff ut, vet du något om den??sen också den gula paprikatomaten
kerstin z5-6
10-12-2006, 14:22
Hm , visst är det så att du har lysrör -? Varken Verbascum eller riddarsporrar ska ha kyla för att gro och absolut inte New millennium sorterna-de är känsliga o ruttnar lätt i kyla Täck riddarsporrefrö med tunnt lager jord -pga att vissa gror lättare i mörker) Tiderna som Helen/ Åsa mfl skrivit är jätte bra, så jorden med Älgen på suverän och du tycker kanske att en 50 liters säck låter mkt ? tro mej det går åt Med fröna och din fråga om frö som ska kylas: " sen under Vermiculiten kommer alltså små plantorna fram helt otroligt om det kommer att lyckas för mig så när dom sen stått ute ska dom in ,ska man bara kunna lyfta bort allt från krukorna och där ska det finnas små växter,eller är det när dom sen kommer in i värmen dom börjar att gro ? Du tar din fröpåse -mkt frö ?- så i en mindre sålåda tex en köttfärsförpackning-gör hål i botten , kruka om du bara har 5-10 frön Vattna såjorden , så fröna -vermiculit på toppen om du vill Låt stå inne i 24 tim -sätt ut 5-6 v eller vad som passar frösorten Sätt ut sålådorna i tex en plastback -Täck med kycklingnät om du har nyfikna katter o fåglar , jag drar plastpåsar -separat över varje sådd, men knyter inte till dem . Tag in -inget har hänt ännu som du kan se , mer än att fröna tror det har varit vinter, grohämmarna är avaktiverade och fröet väntar nu på vår Ställ frösådden varmt o ljust ev direkt under lysrör Sen gror de
Helen i Piteå Zon 5
10-12-2006, 14:23
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:58) Om du bestämmer dig för att låta sådderna stå ute och gro där under våren måste du komma ihåg att kolla så att krukorna inte torkar ut, man får vattna ibland. Fröna gror och kommer upp genom både vermiculit och snad, jag brukar ställa mina krukor som gror så här http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6806.jpgmen allt är fortfarande ute. Då plantorna har blivit stora nog så planteras dom om i egna krukor i plantjord, sen ställer jag dom i frigolitlådorna där dom kan forstätta att växa sig stora. Bestämmer man sig för att driva upp plantorna inne så tar man in krukorna efter en kylperiod på mins 8v. helst mer ( jag gör så) ställer dom svalt och väntar på att det ska gro. Då det gror ställer jag sådderna under lysrör och låter dom växa till sig där, då plantorna är tillräckligt stora för omskolning är det dags för mig att starta växthuset (slutet av mars) och då flyttar jag dom dit. Kan förstå om du blir förvirrad av all information  Vi är många som frösår och vi gör alla lite olika, men du får försöka hitta en metod som passar dig och dina förutsättningar. Jag är helt säker på att du kommer att lyckas
malin72
10-12-2006, 14:26
Kerstin!!! aha så när dom sen varit ute så tar jag in dom i förrådet som vi pratat om förut och under lyset jag måste göra förrådet större
kerstin z5-6
10-12-2006, 14:29
Åsa, mälardalen zon 2
10-12-2006, 14:39
Svart paprika jag antar att det är mavrasF1 du menar den ser svart ut på bilder men är nog mera åt det violetta hållet i verkligheten. utvecklingsdagar runt 80dagar.
Vet inte vilket sort den gula tomatpaprikan är men den röda sorten som finns i handeln brukar inte heller vara så snabb runt 80-90dagar.
Den sorten jag odlar har en utvecklingstid på runt 57dagar enligt Runåbergs. Man kan dock spara paprikafrön i ganska många år (så man måste inte så alla frön på en gång) så man kan ju köpa lite olika sorter som är olika snabba så kan man ju skörda under en längre tid.
malin72
10-12-2006, 14:49
ojojojojojoj vilken tur att man har er tack så mycket för era svar...kan garantera att det blir mera frågor snart  ska försöka reda ut allt nu och kolla vad som ska vara vad så om ni undrar så sitter jag så här nu  det kallas slå in lite vett
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2006, 14:06) Om du ska så så mycket som det verkar satsa på såjorden med perlit i den säljs i stora säckar 50-60liter de har en älg på påsen och det står S-jord på. De brukar kosta runt 70kr säcken vilket räcker till många sådder, de där småpåsarna med såjord brukar vara svindyra ifall man räknar på literpris samt jag tycker den jorden brukar vara sämre. Förra året var det premiär för mig och jag skickade hjärtevännen att köpa precis den jorden som Åsa föreslår. Tyvärr så fanns den inte att uppbringa här i Sundsvall med omnejd ( i alla fall inte i januari). Till min förtvivlan så kom hjärtevännen då hem med 6 st 10l påsar med så- och kaktusjord. Vad göra? Jo, jag köpte halksand 2-4 mm och blandade i jorden och det fungerade fantastiskt fint. Luftigt och poröst blev det och jättelätt att få upp plantorna med hela rotsystem när de skulle skolas om. Jag har fortfarande 3 påsar av jorden kvar och kommer att fortsätta på samma sätt i år. Dessutom så tror jag att halksanden kommer att fungera bra som "topdressing" för de växter som inte tål så mycket fukt kring rothalsen. Det enda problem jag hade var en attack av sorgmyggor som jag tror kom från såjorden. I år har jag skaffat nematoder för att vara rustad.  Vad jag menar är att det går braatt så även om man inte får tag i precis rätt jord .  /Anki
malin72
10-12-2006, 20:52
tack Anki V för förslaget om jag inte hittar jorden
malin72
10-12-2006, 20:53
kan det inte vara januari nuuuuuuuuuuuuuu så jag inte glömmer allt bra nu kliar det i fingrarna
Malin, säg inget till någon men jag sådde 6 olika Aklejor och ställde ut idag.
/Anki
malin72
10-12-2006, 21:12
CITAT (Anki V @ 10-12-2006, 20:59) Malin, säg inget till någon men jag sådde 6 olika Aklejor och ställde ut idag.
/Anki din hemlighet är trygg hos mig
ewa zon 3
11-12-2006, 12:40
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 14:26) jag måste göra förrådet större  :lol: Det är inte klokt vad man gör för sina frösådder och små plantor Bygger hyllor, monterar lysrörsarmaturer, bygger ut och flyttar om som en värsta 'Byggare-Bob' /Ewa
malin72
30-12-2006, 00:40
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2006, 14:06) Om du ska så så mycket som det verkar satsa på såjorden med perlit i den säljs i stora säckar 50-60liter de har en älg på påsen och det står S-jord på. De brukar kosta runt 70kr säcken vilket räcker till många sådder, de där småpåsarna med såjord brukar vara svindyra ifall man räknar på literpris samt jag tycker den jorden brukar vara sämre. jag hittar inte jorden  vet någon vilka som brukar sälja den????? gärna i stockholms området
Måste låna tråden lite och fråga en sak  Efter helgen så ska jag skicka in en beställning på lite fröer (alltifrån blommor till majs och prydnadspumpor) men hur ska jag veta om dom ska kall- eller varmgro?  Står allt sånt på fröpåsarna? Som ni kanske märker så har jag aldrig gjort detta förr!
Åsa, mälardalen zon 2
30-12-2006, 10:47
Det står inte alltid på påsarna och ibland står det lite luddigt på påsarna. I denna länk kan du hitta en såtabell längst ner som gäller för grönsakerI tabellen står det hur många veckor innan utplantering som man sår och här bör man ta reda på när man kan plantera ut växter. Ex. pumpa som du skickat efter tål ingen frost alls och den vill ha +15C i marken innan man planterar ut. Pumpa sås ca 3-4v innan utplantering vilket innebär för dig att det är många månader kvar innan man sår denna växt. När det gäller grönsaker kan du även ringa Runåbergs och be dem skicka en katalog när den för 2007 skickas ut. Förra året skickade de bara en nedbantad version så i år borde de komma ut med en fullständig katalog, den fullständiga katalogen brukar innehålla tydliga odlingsinstruktioner för de flesta grönsaksväxter. http://www.runabergsfroer.se/html/index.htmHär kan du också hitta grönsaksinfoSamt du kan även fråga här på forumet. Om det står info på påsarna står det ibland flera månader på såtid, tänk på att Sverige är ett avlångt land, man kan ofta inte så samtidigt i zon 5 som man gör i zon 1, utan längre upp kan man behöva vänta lite längre och ibland kan man behöva förkultivera växter som man i söder kan direktså.
fruberglund
30-12-2006, 11:29
Slänger också in några frågor...kan de flesta stå kvar ute och gro där till våren som man har satt på kyla? Jag menar har man begränsad plats inne så kan man ju ändå inte så allt man tänkt om man måste plocka in det mesta till våren i alla fall, då kan man ju likaväl så inne på en gång men måste då så mindre. Jag menar nu dessa som INTE behöver kyla men som kan sås nu och ställas ut ändå (för det gick väl även med såna som inte krävde kyla?) Har jag fattar rätt om Vallmo, behöver den kyla? Hur ska vi göra här i söder nu? 1/1 är väl inte att tänka på att så för det är ju fortfarande så milt ute även om det skulle bli lite kallare nu. Kliar ju i fingrarna nu  Ser väldigt smidigt ut med dina lådor Helen, att stapla ovanpå osv. men blir det inte för varmt eftersom det isolerar och att det börjar gro tidigare. Tja kanske inte hos er i norr men här i söder, känns ju inte som att det blir nån vinter här nån gång  Och vart får man tag på dem??? Kanske fiskbilen? Förlåt att jag hi-jackar tråden men det är ju liksom samma frågor nästan
Tack för ditt svar och länkar , Åsa! Jag ska lusläsa dem också återkommer jag säkert med frågor när jag har fått mina fröer!
kerstin z5-6
30-12-2006, 19:13
Det går nog bra att så i alla fall de köldberoende nu -de kommer inte lika snabbt om det är milt , de varmgroende ska man nog passa sig för att så för tidigt ute -gror de som fryser de ihjäl . Lämna ute går , men komihåg att det är inte utan jobb -torkar sådden EN gång är det kört
fruberglund
30-12-2006, 23:18
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-12-2006, 19:13) Det går nog bra att så i alla fall de köldberoende nu -de kommer inte lika snabbt om det är milt , de varmgroende ska man nog passa sig för att så för tidigt ute -gror de som fryser de ihjäl . Lämna ute går , men komihåg att det är inte utan jobb -torkar sådden EN gång är det kört  Asch  Jag som är så glömsk Då får det bli färre med sådder inne då...och bara köldgroende ute som får komma in sen. Då blir det nog inte till att beställa några fröer i år eftersom jag redan har en del
malin72
02-01-2007, 00:07
kerstin z5-6
02-01-2007, 00:10
champislådar är bra -gärna hål i botten -galler sas .. Och fram till mars april är torkrisken noll -däremot dränkrisken hög -ställ nära hus under takutsprång tex -eller skydda med något mot regn -de ska ju inte GRO än -så de behöver inte ljus alls
Under en lekstuga uthus är utmärkt med
malin72
02-01-2007, 00:14
tack tack...så nu ska jag leta lådor och fiber duk samt jorden och pyrex(som dom inte hade på ica här)
fruberglund
02-01-2007, 10:36
Måste kolla efter den där såjorden också, det är allså Hasselfors bokstavsjordar vi pratar om igen? S-jord?
Åsa, mälardalen zon 2
02-01-2007, 10:43
Japp är Hasselfors yrkesodlarjordar med olika bokstäver på, det är S-jorden som används till sådd och det är en älg på påsarna.
kerstin z5-6
02-01-2007, 12:48
Granngården är här den pålitligaste källan till S-jorden med älgen ... Jag har sett så mycket eländessorgmygg av de andra jordarna att jag vågar inte så köpta frö i dem Om de inte har kan man ju fråga om de inte kan ta hem ? Ibland får man problem i alla fall , men som med det mesta, är det lättare att få i en skruv med en elektrisk skruvdragare än en skruvmejsel och snålhet kan bedra vishet
fruberglund
02-01-2007, 15:13
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-01-2007, 12:48) Granngården är här den pålitligaste källan till S-jorden med älgen ... Jag har sett så mycket eländessorgmygg av de andra jordarna att jag vågar inte så köpta frö i dem Om de inte har kan man ju fråga om de inte kan ta hem ? Ibland får man problem i alla fall , men som med det mesta, är det lättare att få i en skruv med en elektrisk skruvdragare än en skruvmejsel och snålhet kan bedra vishet  Jaså Granngården? Ska kolla där då, de stod inte med på Hasselfors återförsäljningslista men det gjorde å andra sidan inte Plantagen heller och jag vet att de har både P och U-jord där. Har ringt runt till de flesta handelsträdgårdar i närheten här och de får inte hem förrän i feb/mars så jag tror jag sår de kallgroende i såjorden jag har nu, måste ju göra åt den ändå och så sår jag det jag ska så i mars/april i S-jorden. Så får det bli. Om jag nu inte råkar hitta den på Granngården då Nänänä, inte snåla här inte...bara det bästa är gott nog åt mina frösådder
malin72
03-01-2007, 00:36
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-01-2007, 10:43) Japp är Hasselfors yrkesodlarjordar med olika bokstäver på, det är S-jorden som används till sådd och det är en älg på påsarna. hittade jorden idag jihooooo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|