spektakelrakel
10-12-2006, 21:18
Hur skyddar du kamelian ute?
Alexander-VG-zon3
10-12-2006, 21:50
den tål ner till ca -17c -20c . så beronde på hur vintern blir så behöver inte den skydd. det ända som kan hända är att knopparna fryser bort men det har inte hänt än efter ca -7c som lägst . skulle det bli en kall vinter typ -22c så virar jag in den i grönvinterväv plus när första snön kommer så skottar jag över den en massa snö . hos mig blir det bara en natt med -17c och lägre. lägre än -25c blir det aldrig här *då vi haft rekord lågt men en normalvinter aldrig lägre än ca -20c -22c *
så hos mig klara den sig . då det bara händer en natt med låg temp . den klara även till visdel fukt plus kyla men när torr plus kyla är alltid bättre .
så när det behövs viras den in i grönvinter väv annars bara snö . berond epå hur vintern blir .
sen på våren ska man skydda den mot vårsol och att knopparna 'blommorna* slå ut för tidigt . dom kan slå ut i en väldigt låg temp och står den i full blom och det kommer frost så förstörs blommorna så där får man skydda . min kamelia den stora har blommor som snart ska öppnas och då får man en uppfattning om vad lite temp dom kräver .
sen tror jag min blev lurad av vädret för inledning av november kom med kyla och snö sen blev det väldigt milt därefter och då trodde kanske min kamelia att det var vår och börjat slå ut .
men bor man i rätt klimat mest är då att tänka på våren *blommorna,vårsolen* och även dom extrema temperatur nätter