Full version: passionen bara dör
malin72
jo min passionsblomma bara dör jätte snabbt vad kan vara felet unsure.gif
ska den bara kastas eller????

hum såg nu att den också är kladdig jaha ohyra slängas eller?????????

jag har provado plus kan jag ta den eller????? och måste jag ta på alla blommor som står nära sad.gif unsure.gif unsure.gif pelargonen har ju med sad.gif
Alexander-VG-zon3
ta bort ohyran sen så sätter du den svalt ev extra ljuse . sen till våren klipper du ner den spara ca 5cm 10cm sen brukar dom komma igen . mina passiflora har jag en ute sen en i källaren +10c som jag klippt ner till 5cm den som är ute är en caerulea den som är i källaren är en edulis . vilken sort är det ?? passiflora edulis eller passiflora caerulea eller nån annan sort
malin72
CITAT (flaxss @ 10-12-2006, 20:23)
ta bort ohyran sen så sätter du den svalt ev extra ljuse . sen till våren klipper  du ner den spara ca 5cm 10cm sen brukar dom komma igen . mina passiflora har jag en ute sen en i källaren +10c som jag klippt ner till  5cm den som är ute är en caerulea den som är i källaren är en edulis . vilken sort är det ?? passiflora edulis eller passiflora caerulea eller nån annan sort

ok så jag kan klippa den och ta bort ohyran sen ställa tillbaka den...jag har ju inget övervintringsställe utan dom jag har inne står under flora lampor inne
sort:

passiflora caerulea eller???
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 20:29)
CITAT (flaxss @ 10-12-2006, 20:23)
ta bort ohyran sen så sätter du den svalt ev extra ljuse . sen till våren klipper  du ner den spara ca 5cm 10cm sen brukar dom komma igen . mina passiflora har jag en ute sen en i källaren +10c som jag klippt ner till  5cm den som är ute är en caerulea den som är i källaren är en edulis . vilken sort är det ?? passiflora edulis eller passiflora caerulea eller nån annan sort

ok så jag kan klippa den och ta bort ohyran sen ställa tillbaka den...jag har ju inget övervintringsställe utan dom jag har inne står under flora lampor inne
sort:

passiflora caerulea eller???

jag hade hellre klippt den till våren jag klippte min edulis bara för att frosten var framme . om den är klibbig så är det kanske bladlös prova provado eller spola av hela växten med en hårdstråle . prova att vädra med fönstret å högre fuktighet .

ja din verkar vara en passiflora caerulea.

sen till nästa år ha den ute länge tills frosten kommer så får den lite vila sen av härdar du den till inne liv .

föresten hur vattnar du den ??

när du har den i värme och extra ljuse behöver den mer vatten än om den stod mörkare och svalt
malin72
jo jag vattnar den som dom flesta andra stoppar ner ett finger och känner om det är fuktigt eller inte....
jag tänkte mera på att klippa det som är dött eller på väg att dö..den vissnar ganska mycket sad.gif
Alexander-VG-zon3
det skulle du kanske kunna göra det som är dött och så .

annars om den inte blir bättre vet jag inte vad som är fel .

för jag hat ju mina svalt och det brukar gå problemfritt

wink.gif

du tror inte du har get för mycket vatten kanske??

det är ju vattnigen som är svårt på vintern så man får det perfekt
malin72
här är en när bild på hur det ser ut

ohyra.....visst????
Alexander-VG-zon3
ser inte så bra vad det är . men är det ohyra så är det kanske det som gör att växten mår dåligt
*Stintan*
Stoppa i provadopinnar men gör det även i krukorna runt omkring, om inte annat så i förebyggande syfte. Det kan ta en vecka eller två innan man ser resultat. Sen vattnar du som vanligt men se till att den inte blir för blöt.

Jag skulle pröva det i alla fall. Sen skadar det kanske inte att gå med blomsprutan lite då o då nu när alla element är på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon