Elisabeth P
10-12-2006, 20:38
Denna fråga hör väl egentligen inte hit, men här finns så mycket kunnit folk så man brukar oftast få både snabba och bra svar.
Jag har fått en raclett, men vet inte hur jag använder den.
Att man steker minre bitar av tex kött eller grönsaker uppe på grillytan kan jag räkna ut. Dessutom har den ett undre plan med 8 portionsfat. Vad det ser ut som så fungerar detta som någon form av uppvärmning.
Någon som vet bättre hur man använder den . Gärna med tips på goda recept som går att laga till på denna?
Lisa
Tsambiko
10-12-2006, 20:49
Hej, jag har för mig att man använder den till att smälta ost, men den kanske har fler användningsområden.
Tror dock inte att temperaturen blir tillräckligt hög för att steka kött på den.
Men rätta mig gärna om jag har fel
Mvh Lena
Åhhh...raclett...måste genast ta fram min raclett i morgon...
Den har fallit lite i glömska...
Jo så här gör vi iaf...
Tag en liten bit köttfärs och platta ut i 'spaden'...lägg den på den översta grillen...
När den är färdig stekt så tar man och lägger på div som man vill ha på sin 'spade'...sist lägger man på lite riven ost...glöm inte att krydda...lägg inte på för mycket så att du inte får plats med den...för när du är klar ska du lägga den på den undre grillen...låt den ligga och grillas tills osten är smält...voila...klart...lycka till....
Elisabeth P
10-12-2006, 23:44
Okej, alltid lär man sig nåt nytt. Det är det som är så otroligt roligt med detta forum

.
Vad serverar du till?
Finns det fler recept tro?
Lisa
Bitta98
11-12-2006, 11:18
Man kan använda kokt potatis som bas och ha olika tillbehör, tex lök, paprika, rökt eller kokt skinka, svamp, ja det som man tycker om helt enkelt. Allt läggs på "spaden" ost överst sedan grillen.
Elisabeth P
11-12-2006, 22:05
Det verkar som om man mest använder racletten till att värma, upphetta olika rätter tillsammans med ost.
Är det inte vanligt, eller fungerar det inte alls, att typ "grilla" småbitar på den?
Lisa
Vi har racletteen framme en gång i månaden, minst.
Vi grillar tunna bitar av fläskfile eller lövbiff medan osten (som skall vara av den fetare sorten) smältar.
Som tillägg har vi många olika skålar med skivad paprika, tomat, lök, rädiser, saltgurka, potatis os.v. som var och en får ta efter smak och tycke.
Ostmassan hälls helt enkelt på.
Mums, tycker jag!
Mulle
Elisabeth P
12-12-2006, 19:42
Tackar och bugar
Nu har jag fått en hel del olika tips, så på något vis ska jag nog lyckas få till lite mysmat
Fler spännande recept tas tacksamt emot.
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.